AP-snack & babbeltråd
Behöver objektiva åsikter på om jag är överreagerande och hispig svärdotter:
Jag jobbar må, tors, fre, lörd och är hemma med O tisd, onsd. Hans pappa jobbar de två dagarna i veckan, och är hemma på pappapermisjon övriga.
O är 8 månader gammal och har aldrig haft barnvakt, i huvudsak för att jag inte är bekväm med det.
Så nu i veckan blev det en kris på skolan där min sambo jobbar. Skolan betalade honom DUBBEL lön för de dagar han egentligen skulle vara hemma, plus ersatte mig för tap av arbeidsinkomst (eftersom jag blev tvungen att stanna hemma med O).
Men så idag hade jag en suuuperviktig arbetsintervju / möte med en potentiell drömarbetsgivare, som givetvis kraschade med en föreställning. jag ville verkligen inte ringa och byta tid (jojo, jag är flexibel, det passar bara inte just nu...). Så vi kom överens om att be hans mamma, Os farmor hjälpa till de tre timmar det handlade om. Hon blev överlycklig. Kastade sig hit efter att hon slutat jobba för att byta av mig så att jag kunde åka.
Hon har träffat honom massor, bara aldrig utan nån av oss, så det kändes ändå OK. Ett nödvändigt ont. Jag var skittydlig:
Jag har gjort gröt, den står i kylen, finns även äpplestänger om han vill, och vatten i kopp om han är törstig, men han har preciiis ammat så jag tror inte han kommer behöva.
Jag har lagt fram kläder om du behöver byta, eller om ni går ut.
Om ni går ut i vagnen är det max 15 minuter (här är -25 grader ca).
Han vill gå på toan ca kl då och då, eller om han verkar orolig och gnällig, men han får ha blöja på sig också, in case.
RING om det är något, O är viktigare än en arbetsintervju!
(Jag var trevligare i tonen än vad jag evevtuellt låter nu) Sen stressade jag iväg.
Kom hem dryga tre timmar senare, tackade henne massor för hjälpen och hon åkte.
Han fortsätter gnälla och jag upptäcker en supertung blöja och en lite röd rumpa. jaja.
På badet ligger ett par byxor och en tröja som hon hittat i hans garderob. Vi hade fått dem av en kompis, men de var i strl 74 och han har 74/80 nu, så jag hade sparat lapparna på och tänkt gå och byta till en storlek större. Hon har klippt av lapparna. (vi har gott om kläder, minst sagt, som inte har lapparna kvar.)
Sen ser jag att gröten jag gjort är kvar i kylen, hon har i stället gjort egen havregrynsgröt på vanlig mjölk och gett honom.
Senare ringer en gammal arbetskompis till mig som nu jobbar på samma skola som Os farmor, och berättar glatt att O och hans farmor varit där på besök idag, och visat upp sig i hennes skolklass (8-åringar, där NIO barn är hemma magsjuka!) och berömde lilla O som varit så duktig och fått vara med på pauserummet och fick smaka macka med leverpastej och han hade gjort så roliga miner och halleluja.
Vi ger inte vår son kött (mer än ägg) och det är hans farmor VÄL medveten om! (Och hon har knappast glömt att hennes son med familj är lacto-ovo-vegetarianer, det har vi varit 5 år!)
De hade då gått till och från hennes arbetsplats i vagnen, vilket innebär ca en timme ute. (B er ju så sprek da, oh så koselig!) Jag försökte hålla god min och sa att jag inte hade tid att prata. La på och sen började jag storgrina!
Min sambo är hemma nu och leker med O som verkar lika glad som vanligt, men jag är så jäkla ledsen så jag bara vill lägga mig ner och grina.
Nu blev det långt, ursäkta. Överreagerar jag? Har jag ställt orimliga krav?
Jag kommer INTE låta någon vara barnvakt på en väsentlig tid igen, men ska jag ta upp det här med henne eller låta det passera? Jag har inte ens berättat allt för min sambo, sitter och känner mig trampad på, skitledsen och riktigt förbannad!
Jag har själv märkt att det är svårt att få barnvakter, vi har bara våra föräldrar till det ändamålet och endast dagtid ännu, att göra som man vill. Man instruerar och instruerar men ändå äter de på andra tider, sover i flera timmar på dagen till att ge dem konstig mat som de själva tycker är bra. Jag har börjat välja ut en sak som är viktig och nämna den, inte för jag förväntar mig nåt men jag kan ju försöka. Idag är sonen med sin farfar och jag sa max en timmes sömn annars somnar han inte ikväll. Kommer dock inte att bli förvånad om han sovit två timmar för "han sov ju så fint". Min strategi är att inte förvänta mig något, jag tänker att sonen inte dör av lite andra rutiner och sen får det bli som det blir. Så ja idag förväntar jag mig en sen kväll, alternativ tidig för han inte sovit alls.
Men det tänket har jag tränat upp i samband med att vi haft barnvakter, jag var absolut inte sån i början, vi började med att lämna honom ungefär vid 9mån och då såsom du. Jag känner mig ändå bekväm med att ingen låtit honom skrika utan han får som han vill hellre. Det är ändå det viktigaste för mig, att de ser honom, då blir jag trygg även om andra "detaljer" falerar. Tror det är lite en träningssak att som förälder släppa kontrollen och jag tror också det blir lättare när de blir äldre samt man får se att gång på gång går det trots allt bra för barnet.
Kan du inte prata med din sambo om detta? Eller jag vet ju inte hur bra din kontakt är med svärmor, här sköter vi våra egna föräldrar så att säga. Så kan ni tillsammans avgöra hur ni ska göra.