Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Prodin skrev 2011-02-18 22:29:14 följande:

Behöver objektiva åsikter på om jag är överreagerande och hispig svärdotter:

Jag jobbar må, tors, fre, lörd och är hemma med O tisd, onsd. Hans pappa jobbar de två dagarna i veckan, och är hemma på pappapermisjon övriga.
    O är 8 månader gammal och har aldrig haft barnvakt, i huvudsak för att jag inte är bekväm med det.

Så nu i veckan blev det en kris på skolan där min sambo jobbar. Skolan betalade honom DUBBEL lön för de dagar han egentligen skulle vara hemma, plus ersatte mig för tap av arbeidsinkomst (eftersom jag blev tvungen att stanna hemma med O).

Men så idag hade jag en suuuperviktig arbetsintervju / möte med en potentiell drömarbetsgivare, som givetvis kraschade med en föreställning. jag ville verkligen inte ringa och byta tid (jojo, jag är flexibel, det passar bara inte just nu...). Så vi kom överens om att be hans mamma, Os farmor hjälpa till de tre timmar det handlade om. Hon blev överlycklig. Kastade sig hit efter att hon slutat jobba för att byta av mig så att jag kunde åka.

Hon har träffat honom massor, bara aldrig utan nån av oss, så det kändes ändå OK. Ett nödvändigt ont. Jag var skittydlig:

Jag har gjort gröt, den står i kylen, finns även äpplestänger om han vill, och vatten i kopp om han är törstig, men han har preciiis ammat så jag tror inte han kommer behöva.
    Jag har lagt fram kläder om du behöver byta, eller om ni går ut.
    Om ni går ut i vagnen är det max 15 minuter (här är -25 grader ca).
    Han vill gå på toan ca kl då och då, eller om han verkar orolig och gnällig, men han får ha blöja på sig också, in case.
    RING om det är något, O är viktigare än en arbetsintervju!

(Jag var trevligare i tonen än vad jag evevtuellt låter nu) Sen stressade jag iväg.

Kom hem dryga tre timmar senare, tackade henne massor för hjälpen och hon åkte.

Han fortsätter gnälla och jag upptäcker en supertung blöja och en lite röd rumpa. jaja.
    På badet ligger ett par byxor och en tröja som hon hittat i hans garderob. Vi hade fått dem av en kompis, men de var i strl 74 och han har 74/80 nu, så jag hade sparat lapparna på och tänkt gå och byta till en storlek större. Hon har klippt av lapparna. (vi har gott om kläder, minst sagt, som inte har lapparna kvar.)

Sen ser jag att gröten jag gjort är kvar i kylen, hon har i stället gjort egen havregrynsgröt på  vanlig mjölk och gett honom.

Senare ringer en gammal arbetskompis till mig som nu jobbar på samma skola som Os farmor, och berättar glatt att O och hans farmor varit där på besök idag, och visat upp sig i hennes skolklass (8-åringar, där NIO barn är hemma magsjuka!) och berömde lilla O som varit så duktig och fått vara med på pauserummet och fick smaka macka med leverpastej och han hade gjort så roliga miner och halleluja.

Vi ger inte vår son kött (mer än ägg) och det är hans farmor VÄL medveten om! (Och hon har knappast glömt att hennes son med familj är lacto-ovo-vegetarianer, det har vi varit 5 år!)

De hade då gått till och från hennes arbetsplats i vagnen, vilket innebär ca en timme ute. (B er ju så sprek da, oh så koselig!) Jag försökte hålla god min och sa att jag inte hade tid att prata. La på och sen började jag storgrina!

Min sambo är hemma nu och leker med O som verkar lika glad som vanligt, men jag är så jäkla ledsen så jag bara vill lägga mig ner och grina.

Nu blev det långt, ursäkta. Överreagerar jag? Har jag ställt orimliga krav?

Jag kommer INTE låta någon vara barnvakt på en väsentlig tid igen, men ska jag ta upp det här med henne eller låta det passera? Jag har inte ens berättat allt för min sambo, sitter och känner mig trampad på, skitledsen och riktigt förbannad!

Jag tänker att problemet här är att du inte känner att hon lyssnade på dig gällande din son. Man kan ju bortförklara allt med att det väl inte är hela världen vilken gröt hon ger eller att hon är så stolt och glad över sitt barnbarn att hon måste visa upp det. Problemet är att hon struntade i allt du sa som var viktigt för dig. Det är respektlöst att gå ut längre än du sa var okej i kylan, ge kött när ni är vegeterianer(!) och tanklöst att ta med barnet till skolan där magsjukan går. Ge havregröten var också respektlöst eftersom du faktiskt sa att du gjort egen åt honom. Din har säkert inte farit illa som du själv säger men det är definitivt respektlöst av henne tycker jag.Man har rätt att förvänta sig att folk lyssnar på vad man säger, särskilt gällande ens barn. 

Jag har själv märkt att det är svårt att få barnvakter, vi har bara våra föräldrar till det ändamålet och endast dagtid ännu, att göra som man vill. Man instruerar och instruerar men ändå äter de på andra tider, sover i flera timmar på dagen till att ge dem konstig mat som de själva tycker är bra. Jag har börjat välja ut en sak som är viktig och nämna den, inte för jag förväntar mig nåt men jag kan ju försöka. Idag är sonen med sin farfar och jag sa max en timmes sömn annars somnar han inte ikväll. Kommer dock inte att bli förvånad om han sovit två timmar för "han sov ju så fint". Min strategi är att inte förvänta mig något, jag tänker att sonen inte dör av lite andra rutiner och sen får det bli som det blir. Så ja idag förväntar jag mig en sen kväll, alternativ tidig för han inte sovit alls.

Men det tänket har jag tränat upp i samband med att vi haft barnvakter, jag var absolut inte sån i början, vi började med att lämna honom ungefär vid 9mån och då såsom du. Jag känner mig ändå bekväm med att ingen låtit honom skrika utan han får som han vill hellre. Det är ändå det viktigaste för mig, att de ser honom, då blir jag trygg även om andra "detaljer" falerar. Tror det är lite en träningssak att som förälder släppa kontrollen och jag tror också det blir lättare när de blir äldre samt man får se att gång på gång går det trots allt bra för barnet.

Kan du inte prata med din sambo om detta? Eller jag vet ju inte hur bra din kontakt är med svärmor, här sköter vi våra egna föräldrar så att säga. Så kan ni tillsammans avgöra hur ni ska göra.
  • chokladkaffe

Jag tycker det där med leverpastejen var värst, jag har varit vegeterian i över 10 år själv och skulle blivit fly förbannad om någon gett sonen kött om vi valt att han inte skulle göra det. Usch och fy.

Jag tycker man ska göra som man själv känner sig bekväm med. Skrika själv är som sagt det enda jag inte kan med att någon gör,allt annat är för mig petitesser. Det är där just jag står. Sova borta finns inte på kartan, sambon hade kunnat tänka sig men vi är stenhårda på den punkten för min skull. Han sover med oss, punkt. (Undantag nu när jag snart ska föda barn, då måste jag då jag går ur dörren till förlossningen släppa allt med sonen och låta farfar och mormor lösa det där. ) Han skulle säkert inte dö av en natt hos mormor men som du säger lottilina, det är väl inte överleva som är målet. När jag beskrev vår situation är jag väl medveten om att det är just vår där det är just våra föräldrar och vi själva. Andra är olika, det viktiga är att ni är bekväma. Om man har svårt att släppa kollen så har man det, jag tycker inte man ska behöva försvara att man inte har barnvakt till sitt barn. Det blir ju fel.

Det jag vill komma fram till är att varje mamma känner sig själv och jag tycker inte man ska pusha sig över gränser man inte känner sig bekväm med. Låt inte svärmor passa om det inte känns bra, bättre att vänta tills det känns bra. Det är ju inte någon rättighet hon har, att vara själv med barnet.

• chokladkaffe
    Miang skrev 2011-02-19 17:00:42 följande:
    Självklart är det jag och min man som uppfostrar våra barn. Vi gör ju inte som våra föräldrar vill hemma hos oss. Men om de vill göra på sitt sätt hemma hos sig, och det sättet inte är direkt skadligt, ser jag inget fel i det. Jag tror snarare att det är bra för barn att få olika intryck och lära sig att vara flexibla. Hemma nattar vi på ett sätt, farmor gör annorlunda, till exempel.

Vad jag vill komma åt är att det känns som om många mammor (framförallt) gärna vill detaljstyra allt som rör deras barn - även när de själva inte är med. Jag tror man gör sig en otjänst, man riskerar bara att skapa konflikter med mor- och farföräldrarna som kan komma ivägen för deras relation med barnen.

Sedan säger jag inte att Littilina är sån, det verkar ju finnas goda skäl för att de lämnat vissa instruktioner. Som vanligt är det lite svårt med nyanser på ett forum som det här. :)
    Jag måste hålla med dig i detta. Jag känner personligen att jag inte vill vara nån kontrollmamma som ska styra in i minsta detalj. Det finns fler än mitt sätt och det är inte säkert mitt är det bästa på nåt sätt. Barn kan ha olika regler hos olika personer. Jag tror också det är viktigt för barn att ha fler nära vuxna än föräldrarna. Nu är detta min personliga åsikt hur jag vill att vår familj ska fungera. Vi har dessutom inte haft några grejer som gjort mig så upprörd, de har samma grundsyn på nåt sätt, eller har fått efter att jag förklarat hur jag tänker.

Jag tror det kan vara avgörande hur gammalt barnet är också och hur van man är att någon annan har det. När sonen var halvåret var det ett väldigt tjat om sova över, nu när jag snart ska föda och han får sova med nån annan är alla inkl farmor, mormor och farfar ense om att de får sova hos honom så det inte blir en stor förändring. Sen sa de idag att de längtar tills han själv säger att han vill sova över  för då är han redo för det. Nåt har ju gått in vad jag sagt.

Man blir nog lugnare ju äldre barnet är tänker jag också. Sonen har varit på förskolan nu i ett halvår och vi ser att det fungerar. Han är hos båda våra föräldrar så utanför hemmet har han tre andra världar där andra regler och rutiner finns, han mår bra av det.

Det jag ändå ville säga var att om man känner sig så trampad på och överkörd är det inte bra. Första gången man passar någons barn kanske man kan vara lite mer lyhörd för förälderns önskemål och framför allt känsla av ovana inför att lämna barnet.
  • chokladkaffe

Ibland får man inte höra det man vill i såna här trådar men faktum är att det är de gånger någon bemött mig ganska hårt som jag också utvecklats. Minns när jag i en annan tråd som jag trivs bra i tog upp att jag var besviken på att svärmor och svärfar inte vill stötta oss som jag ville. Jag blev då kallad bortskämd och massa annat, blev jättearg och ledsen först innan jag insåg hur rätt hon hade. Sen dess har min syn på hjälp utifrån förändrats till det bättre och konflikterna är borta.

Ibland kan jag känna att jag kanske inte är super-AP eftersom jag inte är någon fan av att amma i hundra år och tycker det är viktigt med ett nätverk även utanför familjen för barnet. Inte heller ser jag förskolan som dåligt och inte heller vill jag vara hemma länge med barnen. Samtidigt så är det kanske ändå som Miang skriver, vi är lika i våra förhållnadssätt även om vi har olika omgivningar. Jag tror jag har tur med våra föräldrar som respekterar oss. Jag känner aldrig att vi strider med dem, de kan tycka annorlunda men respekterar oss. Då blir det lätt att förbise "detaljerna".

Men som sagt, vid 8mån var jag inte redo att lämna mitt barn. Verkligen inte. Det som hände dig lottilina hade lika gärna kunnat vara jag...och mina svärföräldrar. De har ju faktiskt också förändrats genom de här månaderna.

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-02-20 14:51:33 följande:
    Åh, jag tar åt mig! - du som kom in på tanken att föda hemma efter att jag gick "åt" dig ang att hålla emot krystvärkarna.... i en tråd för hundra år sedan.
    Ja men det var nog också en sån där jag funderat efter. Den hade jag förvisso glömt nu. Det var också lite hårt att ifrågasätta någons upplevelse av förlossningen men å andra sidan förde det ju min bearbetning framåt.

På tal om det ligger min i säte nu så det kanske slutar med snitt ändå om inte vändningsförsöket lyckas. Nej, det finns inte på min karta att trycka ut ungen med rumpan först Jag som hade en bild av att det är lätt att vara gravid och sen kommer barnet ut. Jag tycker det ska vara nåt krångel varje gång men men, så är det väl, förlossningar blir aldrig som man tänkt sig. Nu försöker jag vara lika öppen för snitt som vaginalt och ha i huvudet att det kan bli vad som helst. Inte det lättaste.
  • chokladkaffe

På tal om att äldre generationer har svårt att ta annorlunda uppfostran som nåt annat än att de gjorde fel. Jag har frågat mamma rakt ut hur hon tänkte när hon lät min lillebror skrika sig till sömns natt efter natt för jag var så svår att natta och hon ville få mig att somna först. Jag frågade varför hon inte bara lade oss i sin säng. Hon säger själv att det var helt fel men det enda sättet hon visste för det var det som gällde då. Jag har nog haft lite tur med just henne eftersom hon stöttar mig i precis allt jag gör med sonen. Hon säger också att hon har väldigt annorlunda syn på barn jämfört med sina vänner i samma ålder när de diskuterar barnbarn i sina kretsar. Jag irriterar mig mest på småsaker med henne, men jag är aldrig nånsin orolig att sonen skulle fara illa hos henne. Hon har anammat mina tankesätt vilket känns väldigt tryggt.

Lottiliina, vad skönt det rett ut sig för er och att du hittat en väg hur du ska gå.

• chokladkaffe
    Miang skrev 2011-02-20 22:08:07 följande:
    Är det någon av sätten som känns lättare eller jobbigare? Jag har fött båda "vägarna" och tycker snitt var en räkmacka jämförelse med den så kallade normala förlossningen. ;)

Liten uppdatering om min lilla kaksmula som vägrar sjal. Jag har insett att han nog inte vill bli buren till sömns överhuvudtaget. Igår när stora skriktimmen drog igång testade jag först sele men sen bar jag honom i famnen och han skrek och skrek så han blev alldeles svettig. Till sist lade jag mig bredvid honom i sängen, strök honom över ryggen och vyssade lite... och då blev han lugn. Snyftade några gånger och somnade... Jag har försökt söva honom direkt i sängen förut men det har inte gått men han kanske inte var tillräckligt trött då.

Vi ska iväg och åka skidor med min familj till helgen och dela stuga med min syster och hennes barn. För att bespara dem skriktimmen testade jag att söva honom ute i vagnen på nu på kvällen. Så fort han blev gnällig vid åttetiden lade jag honom i vagnen på uteplatsen och han somnade nästan bums. Efter en stund tog jag in honom och jag har nu under kvällen succesivt plockat av honom filtar och varma kläder, men han ligger kvar i sin mjuklift och sover så gott.

Det här hade aldrig gått med stora killen. Han skulle sova i sjal eller ammas till sömns. Jaja, man lär så länge man lever. Nu ska vi bara försöka att inte fastna i vagnandet så han måste ha en vagn för att somna.

Jag samsov inte med stora pojken men gör det med lillen... undras om det är därför de har så olika närhetsbehov på dagarna?
    Jag vill nånstans ha snitt eftersom jag verkligen inte vill gå över tiden igen och bli ingångsatt. Det var ingen rolig upplevelse alls. Jag är också väldigt orolig att gå ner mig den här månaden psykiskt som sist vilket gjorde att jag upplevde de två första månaderna som otroligt jobbiga. Jag har liksom trott det här babblet om bubbla och att det är så mysigt med spädbarn är 100% skitsnack som folk kör med för de inte vågar nåt annat. Nu börjar jag ändå fundera, alla kanske inte upplevde sista tiden och sen första som jag utan det kanske faktiskt finns de som kan tycka visst var det tufft men ändå givande. Utifrån det kan jag tänka att ett snitt kan vara att föredra för min del, jag kan ju inte lyfta nåt nu ändå pga foglossningarna. Samtidigt tänker jag att vi ger det ett försök för vaginalt ska ju vara bäst...då har jag liksom inte tagit ett aktivt beslut själv, feg som jag är. Åh jag vet varken ut eller in, det enda jag vet är att jag hoppas att den inte vänder sig så det kanske säger lite om vad jag känner innerst inne.

Intressant det där med sövandet. Det blir nåt att ta med sig med lilla nu, att den faktiskt inte är samma person som stora Jag har märkt att saker kan svänga rätt mycket, det som funkar nu kanske inte funkar om några veckor. Vi sövde i sele i 18mån, han hade nog varit redo tidigare men vi trivdes rätt bra med kvällspromenader.

Ju mer jag är med sonen på dagarna desto "bättre" sover han sen. Det vill säga, klappar mig mindre Det har säkert sitt samband. Usch jag är kluven nu, vill sova själv lite på nätterna så jag får merän 2-3h sammanhängande inför förlossningen samtidigt som jag vill ge sonen all närhet och tid innan bebisen kommer. Fast i natt insåg jag att jag vaknar en del av mig själv ändå och de här hormornerna gör att jag är klarvaken på ingenting trots att sonen snusar på i lugn och ro
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-21 07:32:04 följande:
    Hur långt har du kvar? Min yngsta låg bekvämt i säte....lääääänge, en så rättade han till sig tills det var dags . Kändes som om han liksom var medveten om det hela....."Ligger jätteskönt här och "skvalpar" på rygg.....nej, nu vill jag komma ut...snurr snurr huvudet nedåt var det ja" .
    BF är 10/3 men jag tror ju snarare på 24/3 om det blir som sist Jag tror också den kommer att vända sig av sig själv eftersom jag får för mig att det är längre tid kvar än 3v.
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-21 09:46:52 följande:
    Oohh, snart . Båda mina har ju tittat ut tidigt i v.37+ så de har vänt sig bara ett par dagar innan de bestämt sig för att det varit dags att möta världen .
    Jag är ju 37+3 idag så vem vet I gårkväll trodde jag att jag började få värkar men inte då. Barnmorskan sa att kroppen ofta har sin egen graviditetslängd och det stämmer ju på dig då Jag hoppas det inte stämmer på mig
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-02-21 10:40:09 följande:
    Jag har tänkt på det många gånger sedan dess. Just det du sa, din formulering att du; "...höll emot krystvärkarna och lyckades".

Det är ju bra att det fördedig framåt, det gör ju det mesta här i livet även om man inte ser det kansk ejust i det specifika ögonblicket.
    Fast det där missuppfattade du totalt isåfall. Det var inte så att jag tänkte jag skulle hålla emot och kände att jag lyckades med nåt. Jag var bara så rädd för att krysta att jag inte gjorde det helt enketl och med tanke på hur svaga värkarna var hände det inget då vilket gjorde att jag fick värkstimulerande. Jag kände mig rätt missuppfattad när jag försökte förklara här men att du gick på fick mig att fundera lite ändå, även om det kanske inte var just av själva orden utan mer att någon visade på att man kunde se saker ur ett annat perspektiv.
  • chokladkaffe

Det jag är lite nervös för inför ett ev snitt är att inte kunna bära i sjal samt liggamma var det någon som sa var svårt. Märkte du nåt av dem Miang?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd