AP-snack & babbeltråd
Tack snälla ni för era svar! Det känns faktiskt skönt att få läsa om andras kaos
. Det är nog det jag behöver mest - att få känna att vi inte är ensamma att uppleva detta och att jag inte är ensam som känner för att fly emellanåt. Jag tror att mycket varför det är så jobbigt just nu beror en hel del på att vi har varit hos mina föräldrar. De menar väl men det blir lite för mycket av det "goda" när de börjar prata om att det är bra att träna barnen att somna själv, hur ska det gå när bebisen kommer, hur ska jag orka osv. Jag har aldrig uttryckt någon önskan att dottern ska somna själv. De allra flesta kvällar älskar jag att ligga bredvid henne och höra hennes andetag bli tyngre och tyngre. Inte heller har jag uttryckt någon större oro för hur jag ska orka när bebisen kommer (annat än det som känns "normalt"). De försöker liksom föra över sin oro på mig och lyckas faktiskt tyvärr. Jag är väldigt noga med att sätta gränser runt mig själv (utan att ha dåligt samvete) men jag har också en stor portion av tålamod och vilja att möta dottern i alla hennes känslor vilket gör att mina föräldrar ofta ifrågasätter om jag verkligen orkar. Exempelvis så vill dottern ofta komma och sitta i mitt knä när hon har ätit färdigt. Så länge hon sitter stilla har jag absolut inga problem med det men mina föräldrar kommer ständigt med kommentaren att "men mamma vill nog sitta själv en stund". Jag blir så sjukt irriterad! Bara för att de alltid har haft problem att sätta gränser runt sig själva så måste de liksom försöka sätta gränser runt mig utifrån vad de tror att jag känner (eller kanske är det utifrån vad de själva känner). Detta medför att jag börjar ifrågasätta mina egna gränser - låter jag dottern göra för mycket? Lustigt egentligen då jag aldrig någonsin har upplevt det jobbigt innan de började så. Precis som du Madeleineh skriver så tycker jag att det är viktigt att sätta gränser runt mig själv, både för mitt eget välmående och för min dotter då jag verkligen vill att hon ska lära sig hitta sina gränser. Och framförallt göra det utan dåligt samvete! Men nu när vi har varit mitt uppe i släkten i drygt en vecka känner jag mig så less! Jag har nog absolut gått över mina egna gränser en del då jag inte orkar möta mina föräldrars frågor och försök att avleda dottern när hon får sina utbrott. Säkerligen blir det bättre när vi är hemma igen. Har redan flaggat för lite egna aktiviteter som nog ska göra susen
Det är när jag går över mina gränser som jag inser att det är vägen till min egen olycka. Det är inte själviskt att välja mig själv utan det är - i lagom mängd - nyckeln till att jag och min familj ska må bra!