AP-snack & babbeltråd
Madeleineh: Vad skönt med sommarlov! Själv räknar jag dagarna nu och det är inte länge kvar till låååång semester!
Två saker som jag stör mig enormt på! Varför är så många människor så snabba med att säga "det gick bra! upp å hoppa" när barn ramlar?? Hur kan dom veta att det gick bra och hur skulle de själva reagera ifall de fick den kommentaren när de själva har ramlat!? Många menar ju att om man uppmärksammar att barn har ramlat så kommer de per definition att bli ledsna och helt hysteriska. Vart kommer den slutsatsen ifrån? Man måste ju inte reagera med katastrof-röst och bli helt panikslagen men man kan väl visa tillräckligt med hyfs och omtanke att man faktiskt frågar hur det gick? Jag frågar ofta min dotter och ibland blir hon ledsen och ibland bara reser hon sig upp och springer vidare (oftast springer hon nog vidare
) På dagis sa de att hon verkligen blir ledsen sällan men när hon väl blir det står det alltid "i proportion till vad som har hänt". Det är sällan (förutom när hon är väldigt trött) som mycket små saker kan generera i krokodiltårar. Hur tänker ni?
Ytterligare en sak som jag stör mig på är det ständiga jämförandet med andra och "se hur alla andra gör". "Klart du ska ha stövlar på dig, se - både Lisa, Pella och Gustav har ju stövlar". Va!? Det här används mycket flitigt av farmor och jag känner att jag nog måste prata lite med henne om det. Vill man verkligen att barnet ska ta sitt beslut utifrån hur och vad andra i världen gör? Snacka om att bädda för grupptryck... Återigen, hur tänker ni?
Men jag ber alltid om ursäkt. Fast helst skulle jag vilja att vi aldrig hamnade där att jag skulle behöva be om ursäkt överhuvudtaget. Men, men....man är inte mer än människa.
Det är liksom aldrig andra barn som skriker sådär efter honom... Det kan vara efter vemsomhelst som han tycker mycket om. Ska farfar gå hem, eller mormor, eller grannpappan som är poppis, det hystersikt gråt och skrik nästan varje gång. Men det är så han är helt enkelt. Vad ska man göra liksom, folk måste ju få gå hem