Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

När jag läser om allas erfarenheter här gälllande förskola känns det som att vi har väldigt trygga barn oavsett vilken ålder de skolas in. Jag har bra erfarenhet av att min 1.5-åring gick på dagis vilket andra också verkar ha. Inga bekymmer heller för de som väljer vara hemma längre med barnen. Det märks ju att det lönar sig att vara lyhörd för barnen och hur de uttrycker sig, det är väl det som egentligen är den gemensamma nämnaren här?

Lillebror här har väldiga problem med gaser i  magen. Jag vet inte om det är kolik men det är timmars skrik om kvällarna eller i värsta fall nätterna (några gånger). Vi har testat droppar och massage vilket inte hjälper nämnvärt. Nu funderar jag på att testa mjölkfri diet för mig, är det någon som har erfarenhet av det? Har det hjälp? Stora killen var också magbarn, där hjälpte inget utan det bara blev bra vid 2 mån. Det skär så i hjärtat bara att han har så ont och är så otröstlig samtidigt som jag ju vet att det bara är att vara nära och finnas där för honom som jag kan göra.

I förrgår skulle vi testa att sova hela familjen ihop. Storebror var väldigt exalterad över att mamma och bror var med vilket var väntat. Han somnade inte förrän 21.30, en halvtimme senare än vanligt. Det slutade med att jag kom i säng vid midnatt och vid 3 vaknade lillebror med ont i magen som höll i sig till morgon. Vi får helt enkelt vänta lite med sova alla ihop, jag får gå och lägga mig vid 21 jag också om jag ska orka sömnlösa nätter. Känns lite trist men det kommer nog en dag då vi alla kan sova ihop

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 10:32:17 följande:
    Hade inte du rejält med mjölk? Han sväljer inte mycket luft vid amning?
    Det är nog det troligaste. Det rapas flitigt men antagligen kommer inte allt upp.

Yamma och Peap: för mig är det ingen jätteomställning med maten. Jag körde samma diet en månad med storebror men det hjälpte inte. Fast det är så sant, mjölk finns gömt i allt. Äta hos andra går ju bort, "det är stekt i smör men annars är det ingen mjölk" HÄr är det inga kryddor, ingen lök, inga bönor eller nåt sånt. En kopp kaffe och dagen och en kopp te men annars inget. Om inte mjölkgrejen hjälper ger jag mig på kaffet men det är ju dumt att ta allt på en gång för då vet man inte vad som funkar. Men vad ledsen jag blir av skrikandet, och att alla säger att det är normalt att spädbarn skriker. För mig är det inte alls normalt eller naturligt. Och de välmenande råden att ta hjälp men vem hjällper mig att amma. Vill ju inte heller att nån annan än jag eller pappa ska trösta honom, men visst, då blir det ju tuffare ocskå.

Yamma: Klart du oroar dig, det är ju en ny situation.
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 19:45:30 följande:
    Då är det väl där du får starta . Med första så var det enda som hjälpte att helt enkelt minska produktionen. Yngsta fick jag även minska produktionen med men inte lika drastiskt eller vad man ska säga. Sedan se till att undvika madonnapositionen vid amning. Amma liggandes eller ha barnet upprätt. Handpupa ur första stormfloden. Amma från samma bröst två gånger på raken m.m. Finns säkert fler som har mer tips. Har haft överproduktion med båda och det har både sina fördelar och nackdelar .
    Min produktion har anpassat sig nu, iaf till den grad att det inte tokläcker och jag får mjölkstockning Liggammar mest nuförtiden eftersom det är välbehövlig vila Så det rapas och luftas så gott det går men jag tror som sagt ändå problemet är där. Blir som en ond cirkel, han får ont i magen, vill äta, hetsäter så jag får stoppa, en stund senare kanske han är hungrig tänker jag och så börjar det om.
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 21:09:08 följande:
    Fast att man inte läcker och inte får mjölkstockning är ju inget bevis på att man har "lagom" med mjölk. Jag har aldrig läckt, aldrig haft mjölkstockning (en liten lögn, har haft det en gång när yngsta var 10 månader då jag ammade väldigt lite så jag räknar inte det riktigt i det här sammanhanget) och haft rejäl överproduktion båda gångerna.

Mitt hetaste tips är att amma från samma bröst flera tillfällen på raken.
    Nej jag vet. Alltså det jag menade från början var att jag tror problemet egentligen inte är allergi utan snarare att han sväljer luft. Dock äter han för det mesta lugnt och fint, och det flödar inte mjölk som förut. Men visst kan det vara mycket ändå, jag upplever bara mängden som ganska bra just nu. Amningsrådgivningen på Sahlgrenska rådde mig att vänta lite med blockamning tills amningen stabiliserats. Nu var jag förvisso där när jag var som risigast med stockning och feber så det kan hända att det kan vara läge för det nu, även om hon sa 6v. Eller sa och sa, hon sa inte emot mig när jag pratade om att amma på ett i taget men när jag sammanfattade råden lade hon till att hon inte kunde rekommendera blockamning så tidigt. Därför har jag låtit bli det. Tar ändå med mig din erfarenhet av överproduktion
  • chokladkaffe
    Miang skrev 2011-04-11 12:15:51 följande:
    Vi är glada här hemma. Storebror kan somna själv igen. Han gjorde det innan lillebror kom men sen slutade det funka. Min man har de senaste två månaderna tappert nattat honom i allt mellan en halv till två timmar. Men förra veckan var jag och pojkarna hos mina föräldrar och min mamma läste saga för sonen och gick sedan när han kommit till ro i sängen. Jag vågade inte riktigt hoppas att det skulle funka hemma men det gör det! Lillen somnar ungefär samtidigt som storebror så de senaste kvällarna har jag och min man fått flera timmar vuxentid tillsammans. Vilken lyx! Men skönast är så klart att stora pojken är trygg och lugn i sin säng igen. :)
    Det låter jätteskönt ju. Det är så jag tänker också med barn, lyssna in vad de behöver i olika stunder så kommer saker att lösa sig som man vill framöver. Många har ju inställningen att utveclingen hela tiden ska gå framåt, en gång egen säng alltid egen säng, en gång torr alltid torr osv.

Här har vi storebror som blivit mammig. Känner att jag hela tiden vill vara med lillebror ifall han behöver mat men jag får nog ge mig lite mer till storebror nu. Amma lillebror när storebror äter kvällsmat och sen natta storebror och pappa tar lillebror. Går ändå fortfarande ganska bra. Magont hos lillebror har lugnat sig något, någon timmes skrik på kvällen och allmän oro under dagen i perioder.
  • chokladkaffe

Yamma: När jag tänker tillbaka på hur det var kring ett års ålder var det likadant här. Sambon hade då varit föräldraledig i två månader. Minns när jag kom hem från träning vid 22-tiden och bara ville sova för att orka till jobbet dagen efter så stod sambon i hallen med en gråtande liten. Jag tog honom, gick in och ammade och han somnade på ingenting. Tyvärr minns jag inte riktigt när det blev bättre men det var rätt snabbt med tanke på hur mycket jag tränade förra våren. När han var precis ett år var jag borta en dag, natt och sen hem på morgonen därpå. Då hade det gått bra. Jag tror man får känna själv hur man vill ha det. Jag kände det var ohållbart att vara hemma längre varenda kväll så jag sa till mig själv att det här ivll jag göra och de får lösa det. Ibland var han ledsen, ibland gick det bättre. Förstår dock om man inte känner sig bekväm med det och då kanske det är bättre att vänta lite? Ska pappa vara föräldraledig snart? Jag upplevde väldigt stor skillnad när det kom igång, om än inte så stor som jag förväntade mig, han var alltid mammig men pappa dög betydligt bättre.

Miang: Ja han får vara med vid amningar. Det är mer att han vill ha mig själv vissa stunder. Han säger "pappa och bror bort" , " a och mamma". Fast igår när jag skulle natta honom sa han "pappa och pingu" när vi lade oss eftersom pappa brukar natta och de kollar på pingu i telefonen. Han verkar ju trivas med deras vana så att säga. Jag ska nog helt enkelt bara ge lillebror till pappa när han inte äter och då vara med stora sonen så han får sitt. Sovandet och nattandet hoppas jag reder upp sig lite när vi flyttar in i sovrummet igen. Lillens sömn har stabiliserat sig väsentligt, är inte uppe längre sen ett par nätter tillbaka. Har du nåt tips på hur man nattar båda samtidigt? Det kanske är rätt bra om stora kan vara med vid amningar så man kan amma samtidigt som man läser saga eller annat.

• chokladkaffe
    Yamma skrev 2011-04-13 16:59:26 följande:
    Sambon ska vara föräldraledig from augusti och ett halvår framåt. Han har semester i juli också så att snart får de till bringa mer tid ihop. Vi tänkte att vi ska börja träna på att de är ensamma på dagtid så kanske det går bättre på kvällstid så småning om.
    Det låter som du/ni själva hittat en bra plan
    Me like coffee skrev 2011-04-13 09:31:41 följande:
    Här hemma är det lite halvtungt just nu... Jag har varit borta mer än vanligt och dottern är som ett plåster på mig när jag är hemma. Inte helt nöjd större delen av tiden men när hon väl är nöjd är hon sprudlande glad. Kanske lite mammasjuk

Dessutom fick jag en blödning härom dagen och det vill inte riktigt ge med sig... Ska in på gynakuten idag för att kolla hur det står till. Känner mig rätt nere... Hade i och för sig en blödning under första grav men den var inte lika mycket. Vet ju att det är normalt och jag har ju tack och lov inte haft ont så det är ju iaf positivt. Men nu vill jag bara veta att allt är som det ska!
    Hur har det gått? Hoppas hoppas det inte är något med bebisen
  • chokladkaffe
    Miang skrev 2011-04-13 21:19:23 följande:
    Nej, några bra nattningsknep har jag tyvärr inte. Vi brukar dela upp barnen vid nattningen så det är bara enstaka tillfällen jag fått ta hand om båda och då har det blivit lite hipp som happ. Nu går det bättre när lillen sover på kvällarna, då kan jag natta honom först och storebror sen, men när han var mindre satt jag någon gång och ammade vid storebrors säng, nån gång somnade lillen i babysittern medan jag läste saga och en gång fick storebor titta på tv fram till efter nio medan jag vankade med en gråtande bäbis.

Men jag tror det är bra det du är inne på, att ge stora pojken lite egentid med mamma. Det kan ju vara småstunder hemma eller att ni hittar på saker ihop. Jag har börjat gå på familjegympa med sonen på lördagarna. Det är jättekul och en bra rolig sak som vi har ihop.

Vi har fått erbjudande om annan förskola till stora pojken efter sommaren. Det ligger närmre, har en superfin gård och har bra rykte. Tyvärr kommer jag inte hinna göra ett besök, vi har bara fått två dagar på oss att svara och jag har annat att göra i morgon och på fredag. Vi kommer nog att tacka ja, men jag blir lite irriterad på att man har så kort svarstid. Det är trots allt ett ganska stort beslut att byta förskola.
    I påsk ska jag vara ensam med båda barnen då sambon behöver jobba två dagar. Första gången och jag tänker nog som du, det får bli lite hipp happ. Jag tänkte ta det som det kommer, blir kanske lite gråt här och var men det får vara. Samma med nattningar när de kommer, det får bli som det blir.

Det där med tid för stora barnet är ju egentligen inte supersvårt om man bara tänker lite. Igår bar sambon lillebror när vi var ute och helt plötsligt hade jag en helt annan kontakt med storebror. Vi lekte på lekplatsen,plockade kottar, tittade på löv på marken och annat som kräver mer rörlighet. Jag blir lite lat när jag bär i sjalen. Dessutom är det ju bra att sambon och bebisen också får lite mer kontakt. Så nu har jag stora så mycket som möjligt när han är hemma, då behöver man inte göra särskilda saker även om det kanske blir roligt framöver sen.

När jag läste att ni har stora i egen säng blev jag lite nyfiken. Funderar på att dela storsängen här hemma och låta stora ha egen säng fast i vårt rum. Han sover väldigt bra själv men ibland vaknar han och vill vara nära, då är det ju bara att hoppa över till oss.
  • chokladkaffe
    mullemeck skrev 2011-04-14 14:59:04 följande:
     Jag är ju lite ny här på forumet och hoppas att jag kan slinka in i den här tråden?!

Jag ville mest säga grattis till de som väntar smått och säga att jag läste "växa-inte lyda" härom vecka. Jag tyckte om den jättemycket! Den borde alla läsa!

Sen ville jag också berätta att jag nu är stolt medlem i amningshjälpen och ammar min snart 10månaders son. En sak till jag är stolt över är att jag ÄNTLIGEN sa till min mamma och svärmor om amningen. Speciellt min mamma tjatar och tjatar att jag skall ge mer "riktig" mat, fasar över att han fortfarande ammar 1-2 ggr/natt, att han börjar bli stor, skall få välling etc. (Hon ammade mig tills jag var 5 månader och min storebror lika lång/kort tid).
    Svärmor antyder också att jag ammar lite länge och ger mig tips på hur jag skall sluta...Men jag vill ju inte det ännu...suck! Hon menar också att hennes yngste son var SÅ mammig för att hon ammade så länge som hela 9 månader. Det var amningens felt att han var mammig. Skönt då att min son är pappig :)
    Hur som helst så sa jag förra veckan när vi alla var samlade och de började prata om amningen att "ja, nuförtiden så rekommenderar de ju HELamning i 6 månader och delamning 1 år (socialstyrelsen). Då blev de äntligen tysta båda två!!

Nu blev det lite skryt här men jag ville mest gå in och säga hej...

Välkommen!
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-04-18 16:23:26 följande:
    Vagn?
    Vi har en vi är nöjda med men dottern växer (!) och det lär väl fortsätta
    Jag vill ha henne vänd mot mig men varenda j-a vagn är ju framåtvänd. Grr! Tips??
    Vi har vår kära Manduca men jag orkar inte hur långt som helst *snyft!!* (Tycker f.ö att hon sitter lite dåligt i Manducan, ser inte lika bekvämt ut längre med knävecken och "grodställningen").
    Hon går ju gärna men somnar gott i både sele och vagn och att gå en mil utan bärassistans känns långt bort.
    Nu får du ett svar du inte vill ha men eftersom jag älskar vår brio spin vill jag ändå tipsa om den. Barnet sitter framåtvänd, vet inte från när det är okej. Sonen är jättenöjd och kikar glatt upp ibland för att se att vi är där. Det är dock en stadsvagn tycker jag, så det beror såklart på vad du ska ha den till. Finns det smidiga små vagnar som är vända mot en ens? Är det inte duovagnar isåfall? Håller med om att det är knäppt.

Kör ni bil själva med barn där bak?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd