Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

På tal om att vi nyss pratade om barnvakter. Blev just totalt överkörd av min egen mamma när det gäller sonen. Jag kan ju ta att hon gör saker som hon tror är bra och som jag inte gjort när jag inte är där, men när jag uttryckligen säger en sak och hon i nästa sekund går emot vad jag säger med kommentaren "nu gör vi så här" är det svårt att känna sig nåt annat än kränkt. Känner mig rent av ledsen, så himla respektlöst. Sonen dog inte av grejen men varför kan man inte respektera föräldern? För mig handlar det helt enkelt om att jag inte känner mig respekterad.

• chokladkaffe

Storebror har fått lillebror i tisdags Det var en jättebra förlossning, vi mår alla fint och nu ska vi bara fatta hur man ska göra när man är fyra i familjen Det tuffaste för mig blir helt klart att hantera att storebror inte längre kan få allt hela tiden som jag är van att kunna ge. Grät igår när pappa skulle natta och jag ammade och storebror skrek efter mamma. Men han lugnade sig snabbare än mig och natten hade tydligen gått jättebra sen. En förändring defintivt det här men det känns som vi kommer att greja det, vi grejade ju att bli tre en gång i tiden vilket jag tyckte var lika jobbigt.

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-03-17 09:23:06 följande:
    Hur går det Madeleineh? Har du fått någon bebis än??? Är så nyfiken så

Här hemma har vi plussat och igår var vi på inskrivning hos BM. En helt underbar människa! Känns tryggt inför framtiden. Mår superdåligt men det är väl bara att bita ihop. Det går ju över trots allt. Men vilken skillnad på att vara gravid första gången då man kunde vara superego och bara göra det man själv ville just i stunden. Nu när man redan har ett barn så funkar det ju inte riktigt så... Men å andra sidan lär ju graviditeten bara rusa förbi när man har en annan att ta hand om under tiden.
    Grattis Tycker själv det var lite väl överdrivet hur jobbigt det var att vara gravid andra gången för man hade barn redan. Visst lite mer trötthet men sambon fick ju ta sin dos också, du får involvera honom
  • chokladkaffe

Tack för era peppande ord Det kommer ju att bli bra. Sen är det nog mest jag som har separationsångest. Sonen sover glatt hela natten hos pappa, springer in till mig och lillebror och ropar "bror" när han öppnat dörren. Inget mamma här inte

Det här med napp....lillebror suger konstant på brösten och jag börjar få rejält ont. Har gett honom napp nu för han ska komma till ro i sjalen utan tutte, jag överdriver inte när jag säger han inleder amning varje timme på dygnet och sen håller på minst 30min. Det tar emot med napp men å andra sidan, det är ju inte så att jag önskar glesa ut amningarna utan mer bara få lite vila för brösten så de orkar. Vill ju amma länge.

• chokladkaffe

Läste igår om att de har nån tillväxtfas vid de här dagarna samt tänkte att det är fortfarande kort tid. Vi tar nappen ibland ändå eftersom tekniken sitter som en smäck och produktionen är det inget fel på. Har så stora bröst att jag tror de exploderar snart, fläckar som tyder på stockning. I natt var värst, fick amma läääänge i sträck och ofta men sen lugnade han sig två timmar och det har gått ner lite. Tog ipren också för inflammationens skull. Det är iaf bra att få lite påminnelsen om tidsperspektivet från andra när man är mitt i något. Det är ju som ni säger, han är fyra dygn liksom Men när man inte sovit merän en timme i sträck sen måndagsnatt och gått igenom en förlossning och allt därtill saknar man lite tidsperspektiv märker jag.

• chokladkaffe

Napp är ju alltid nåt som engarerar. Nu har vi bojkottat den ett tag iaf, vill bara inte ha som princip att inte använda den. Som flera säger här, den kan vara till hjälp. Det innebär ju inte att man alltid trycker in den för att få tyst på barnet. Jag tog ner amningsnapp från vinden men vågar inte mig på den. Har fått mjölkstockning så nu blir det att amma länge vid varje tillfälle och få bukt med det först. Det är så märkligt, redan två så olika barn Annars är det underbart med två än så länge. Stora har funnit sin pappa som i ett trollslag och jag bara njuter av att ha en liten igen. Sov 2h och 3h i sträck i natt så jag känner mig som människa igen

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-28 14:27:48 följande:
    Vi har haft en "kul" helg här. Var ute på i lördags förmiddag och precis innan vi skulle gå in ville båda åka rutschkana en gång till. I trappan (enbart ett räcke) upp i klätterställning på sista trappsteget - 1½ meter upp - vänder sig storebror om och tappar balansen, faller rakt bakåt under räcket rakt ner på huvudet. Satt på akuten ett par timmar, men det verkar som vi har haft tur i oturen........inget påtagligt och nu drygt två dygn sedan. Jag sitter här och tänker på att sköterskan på sjukrådgivningen måste ha smålett lite när jag för drygt 2½ år sedan ringde och var orolig för att han ramlat bakåt från sittande på golvet och lyckats pricka parketten mellan två kuddar jag lagt ut som fallskydd .

Härligt väder har vi här. Har varit ute i två timmar nyss och det enda de har gjort är att ha krupit runt och suttit på marken och studerat och följt myror och blåst såpbubblor . Njuter av vårvädret och att vara hemma med två barn.
  • chokladkaffe

Okej mina amningsexperter, jag behöver hjälp. Lade en tråd under amning men det har inte kommit så många svar så jag lägger frågan här också. Lillebror ammade ju massor i början och drog igång produktionen med buller och bång. Resulterade i mjölkstockningar, läckande bröst, smärtor, ömhet och massa mjölk första veckan. Härdade ut och tänkte att det ger sig. Nu vecka två lugnade det sig lite, visst lite ömhet och läckage men ingen smärta. I natt var det dock tillbaka, febrig känsla, röda märken på brösten och smärta ut mot armhålorna. Jag har så mycket mjölk och det verkar inte vilja rätta till sig. Läste att man kan amma på ett bröst vilket jag provade, höll ut en halvtimme sen gjorde det andra så ont att jag var tvungen att lätta lite. Blir det inte stockning på det bröstet jag låter bli ett tag? Jag vet inte vad jag ska göra, jag måste få ner produktionen lite iaf. Någon som har något bra tips?

Konichiva, jag minns inte exakt när jag började låta honom få vänta. Men om det känns rätt för dig att låta honom vänta lite tänker jag att det går bra. Jag skiljer mellan att vilja läsa en bok just nu eller bli ledsen över något. Blir han ledsen för han slår sig eller nåt annat känslomässigt behov uttrycks är jag omedelbar i min uppmärksamhet. handlar det mer om att han vill nåt för han tycker det är roligt och jag gör ngt annat får han vänta. Nu är ju min stora lite äldre än din men att resonera lugnt om saker och varför man inte kan något nu eller alls funkar långt över förväntan och har gjort ett tag. Minns dock inte exakt när det började funka. Hehe...luddiga svar här men jag antar kontentan är att det beror på vad han ska vänta på och hur det känns inom dig.

• chokladkaffe

'Just det, amma i trikåsjal. Hur gör man? Hur lägger man barnet? Nån som har någon erfarnehet eller tips att komma med

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd