chokladkaffe skrev 2011-08-23 10:36:07 följande:
Det där med att lämna ett ledset barn på förskolan. Jag känner jag verkligen har något att komma med. Hade jag tilllämpat den principen hade jag aldirg kunnat lämna storebror där. Eller rättare sagt vi hade aldrig kommit till de gånger det gått bra. Han vill ju såklart att jag ska vara kvar, högst i anknytningshierarkin. Han kan leka och ha roligt där men vill att jag ska sitta där inom synhåll. För mig är det inte hållbart, då kan jag lika gärna skita i att ha honom där alls. Kompetent barn javisst, men i det ingår ju också att göra precis allt man kan för att få som man vill. Jag tänker också att det faktiskt får vara okej att vara ledsen och arg när mamma eller pappa går. Däremot skulle jag inte tycka det kändes okej om jag ringer en timme senare och han fortfarande är ledsen. Men men, jag vet jag är unik med den här inställningen i den här tråden.
Jag tror inte heller att du är ensam om att tänka så. För mig finns det idag inte en chans att jag skulle lämna min dotter ledsen på dagis. När hon är ledsen så är det av en anledning som inte handlar om ilska eller frustration över att mamma går, utan om att hon faktiskt behöver tryggheten just då. Oftast visar det sig då även på andra plan, hon kanske sover sämre, blir mer "klängig" osv. Så kombinationen jag och min dotter = inte lämna ett ledset barn. Rent generellt skulle jag nog aldrig lämna ett barn som är ledsen men jag skulle nog kunna lämna ett barn som är argt. Som (vaken) förälder hoppas jag att man känner sitt barn så pass väl att man ser skillnad på beteendet och kan se till helheten. Kanske kommer nästa barn att vara likt Frösöblomsters och då skulle jag nog känna mig tryggare att lämna det även om det skulle protestera. Alla barn är olika och som förälder förhåller man sig (förhoppningsvis) olika beroende på vilket barn man har. Viktigast för mig vid lämning och inskolning är ju att jag kan se att barnet känner sig tryggt och har hunnit knyta an till åtminstone någon i personalen och att barnet känner sig trygg i hela situationen.
Det jag ställer mig mycket frågande till när det gäller föräldrar som lämnar ledsna barn är att många nästan aldrig verkar ifrågasätta eller fundera över
varför deras barn är ledset. Istället accepterar de att det är så det är. Och det tycker jag är fel sätt att angripa situationen. Missförstå mig inte, jag är övertygad om att alla föräldrar mår skit om de behöver lämna ett ledset barn på dagis men många verkar tycka att det hör till det normala och att det mer eller mindre "ska" vara så. Det
behöver ju verkligen inte vara så i många fall. I många situationer går det faktiskt att prata med barnen, gå emot det som förskolan vill och faktiskt stanna längre än vad personalen tycker är ok om man tror att det kan hjälpa barnet. Att stå på sig om man tror att det är det rätta för sitt barn. Där tror jag att många föräldrar är alldeles för fega (inklusive mig själv).
Men som sagt, jag tror inte att du är ensam som tänker så. Däremot tror jag att de flesta i den här tråden (och på andra ställen) i första hand ställer sig mycket kritisk till att lämna ett ledset barn och inte tar det för givet att det tillhör det normala. Men för mig är det olika för olika barn och kanske kommer jag i framtiden att lämna ett argt barn (dock har jag svårt att tro att jag kommer att lämna ett barn som jag tolkar som ledset och som behöver tanka trygghet). Det är stor skillnad i min värld!