Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Funderar på om det var en barnläkare, de brukar väl vara lite bättre. Jag har träffat två barnkläkare varav båda var bra med barnen. Den ena kom med en massa skitsnack och amning och samsovning och gjorde mig förbannad men det drabbade ju inte sonen direkt då han var liten då. Nu har jag bett om en annan läkare till min yngsta, orkar faktiskt inte bli upprörd och känna mig överkörd för han ska få en läkarkoll. De borde ju ha vett att uttrycka sig på normalt sätt.

Här fortsätter vardagen i kolikens tecken. Lillebror är jämt ledsen när han är vaken, vilket är mest kvällarna. Han har några glada stunder på dagarna vilket ändå är skönt. Jag har testat allt utom akupunktur, vet inte om vi ska göra det heller. Inget hjälper. Vagga, bära i sjal, amma och allt som ändå lugnade storebror lite hjälper absolut ingenting. Han är otröstlig i timmar. Jag är glad vi är två föräldrar och det är andra barnet, annars hade det nog varit väldigt tungt nu. Tja, det är väl rätt tungt ändå med skriken. Storebror hamnar i skymundan fast vi försöker gå ut med honom den som inte har lilelbror. Ingen samsovning i sikte då han skriker på nätterna och jag och sambon får typ prata i telefon på dagarna om det vi behöver prata om Och se honom ha så ont, det gör ont. Behövde nog mest skriva av mig lite...det går ju över det här om några veckor.

• chokladkaffe
    k girl skrev 2011-04-28 10:11:28 följande:
    Nej, vi har ju inte ens någon permanent läkare här utan bara stafettläkare. Det var en allmänläkare.
    Usch, så jobbigt med skriken. Sonen skrek också mycket, men bara på kvällen och natten. Det hjälpte ibland att amma, men oftast inte. Vi var uppe med honom hela nätterna. Och ändå, när jag sitter och skriver, så undrar jag, "men var det så farligt eller kommer jag ihåg fel?".
    Vi hade en del skrik med Albin så jag var ute och gick eller körde många nätter för det lugnade hnom. Det mindes jag som mysigt Så ja, man förtränger som tur är Är ändå skönt att jag har med mig den upplevelsen, hade vi haft ett barn som somnade vid bröstet och var nöjd med att sitta i sjalen och titta eller ligga i babygymmet och jollra hade jag nog fått chocken nu istället. Jag förväntade mig inte så mycket annat än det här, eller jo, jag förväntade mig att kunna trösta honom och påverka lite mer än vad som går nu.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-04-28 10:28:01 följande:
    Madeleineh: Jag förstår att det känns jobbigt! Både att inte kunna trösta den lilla och att inte riktigt få tid till den större och sambon. Men som du skriver så är det ju skönt att man kan förtränga det vid ett senare tillfälle

Hoppas att det börjar bli bättre snart!
    Tack, det blir ju bättre förutsatt att det är kolik, vid tre månader är de flesta bra och han är nu dryga 6v Visst är de thär med förträningning ypperligt i vissa stunder
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-04-28 10:57:25 följande:

Måste bara dela med mig av dotterns underbara kommentar i morse. På slutet har hon, så fort hon frågat om något som vi inte har, tex en frukt, kommit med slutsatsen att vi ska "söpa"  (=köpa). Idag hittade hon min gamla och då också tomma plånbok. Titta i den och sa "pengarna... hoho... nä, borta. Mamma söpa!" Dom är för roliga dom små liven!

Precis så säger storebror också Söpa det ena och det andra. Är något slut som han vill ha är det "ica, söpa", men inte visste jag man kunde söpa pengar
  • chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-04-29 23:06:53 följande:
    Jag har haft en jättejobbig kväll med storebror. Han har så hett temperament och blir ARG ARG ARG. Till slut brast det för mig, jag tog ner honom från hans matstol och skrek på honom. Innan det hade han skrikit och kastat sig på golvet och kastat bestick och tallrikar och rubbet på golvet HELA KVÄLLEN. Jag mår så himla dåligt, jag tror att han blev rädd för min reaktion. Han började andas snabbt och la sina små händer på mina axlar och sa: "fölåt mamma" Då höll jag på att gå sönder. Alltså, hur är det möjligt att han, av alla människor, kan göra mig så arg att jag tappar fattningen?

Jag vill inte att han ska ha skuldkänslor. Jag vill inte ge honom ansvaret för att jag ska vara glad, vilket jag tolkar hans "fölåt" som. Usch jag mår så dåligt nu. Han förstår väl knappast innebörden i ordet förlåt? Det sa han nog bara för att jag skulle sluta vara arg. Jag bad om ursäkt sen och sa förlåt till honom, då sa HAN förlåt  igen och la till: "mamma du blir jättearg på mig, jag blir jätteledsen då". AAAAAAAAAAAA måste det vara så svårt att vara förälder!!! 

Man får bli arg...även som förälder. Sen förstår jag verkligen din känsla, jag har också blivit arg ibland och det är inget kul alls efteråt. Krama och förlåta och förklara...merän så vet jag inte vad man kan göra. Jag går ut när jag blir så arg att jag närmar mig utbrott. Försöker lugna mig och om sambon är hemma skickar jag in honom. Men det är ju inte alltid man hinner med sig själv kanske...
  • chokladkaffe

Jag tror vi pratat om detta innan men jag frågar igen. Min tvååring har aldrig haft napp tidigare, nån period har han lekt med dem. För några dagar sedan hittade han en med en pingvin på som han kallar pingu-nappen. Den har han velat ha vid flera tillfällen, han frågar helt plötsligt efter pingu-napp. Det har vid några tillfällen varit då han trillat eller nåt liknande. Jag har då försökt krama honom istället och trösta honom så, prata med honom men det är pingunappen han vill ha. Igår tog han upp det när vi skulle ut eller göra nåt annat och då sa jag att vi får leta efter nappen när vi kommer hem för nu ska vi ju iväg. Han accepterade det.

Jag blir lite förvirrad. Jag har fram till igår gett honom nappen  när han vill ha den, inte lagt mig i utan tänkt att om vi inte gör det till en grej tröttnar han. Men igår när han ville ha den då han var lite ledsen började jag såklart fundera vad det handlar om. Ska tillägga att vi ser en del på Pingu, han tycker väldigt bra om de programmen. Jag tänker att han kanske likagärna skulle kunna ha ett gosedjur i pingu-form ? Att det är själva pingvinen som är lite kär för honom snarare än nappen eftersom han inte ber om napp utan just pingu-napp. Eller är det att han ser barnen på dagis ha eller att vi gett lillebror vid några tillfällen? (Lillebror vägrar för övrigt nu när han fattat att det inte är tutte )

Hur har det blivit för er andra med stora barn som helt plötsligt velat ha napp?

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-05-05 22:50:16 följande:
    Apropå kläder till pojkar och flickor;

svt.se/2.27170/1.2414918/egmonts_nya_tjejiga_...
    tröttsamt såklart. tänker på de barn som inte är intresserade av vad andra tycker de ska vara. som min son som jämt leker vid spisen, vill leka fika och middag klädd i sina röda tights hur gör man med det sen?
  • chokladkaffe

På tal om jämställdhet. Vi föräldrar är nog inte så dåliga på att uppmuntra den heller. Igår på lekplatsen satte jag mig och sonen sprang iväg till ställningen för att leka. Låter alltid honom vara själv om jag ser att han inte kan trilla ner därifrån. Där var också två flickor i samma ålder med deras mammor som stod och vaktade varenda steg de tog. Sen när tjejerna åkte i kanan applåderade de typ och berättade hur duktiga de var som vågade. Sen var det hålla bakom ryggen när de skulle upp för trappan och vara försiktiga när de klättrade. Jag kanske är lite avslappnad men jag låter som sagt sonen leka själv  och klättra själv när jag inte tycker det är någon större fara. han kan också åka ner för en rutschkana själv och han behöver inte veta att han är duktig när han gör det.

Det som gjorde mig mest beklämd i detta var att när min son klättrade upp skulle tjejerna flytta på sig enligt mammorna. Så himla typiskt, tjejerna ska stå undan och akta sig när den vilda killen ska förbi. Jag tyckte mer han kunde vänta även om han var snabbare på att klättra och kasta sig utför rutschkanan. Enligt mig gjorde här mammorna massor för att lära sina döttrar att saker är farliga, man ska vara försiktig och sen akta på sig när pojken kom. Jag kanske överanalyserar. Tänkte om jag haft en dotter hade jag suttit på bänken i lugn och ro också, skillnaden hade då varit att omgivningen inte accepterat det på samma sätt som nu (tänker jag).

Sånt här tycker jag är mycket värre än att pojkar har batman på sina tröjor och tjejerna rosa hello kitty.

och ett barn kan aldirig vara duktigt när det leker enligt mig...usch och fy. Nu blev det långt här men kommentera gärna vad ni tycker.

• chokladkaffe

Min kille stod och väntade på sin tur så han är itne så vild Däremot blev de andra mammorna stressade när han väntade så de manade på sina tjejer. Jag sa ingenting, har lite svårt för det här lekplatsspelet föräldrar håller på med. Däremot när min stod i stegen och det kom en vild kille farande nedanför vaknade nog tävlingsinstinkten för då flög han upp i stegen för att inte bli omsprungen  Hehe, mamma blev stolt som själv är en alltför mycket tävlingsmänniska, skämt åsido. Den här vilda killen puttade undan min son som stod och filosoferade lite i trappan vid ett annat tillfälle. Hans mamma löste det genom att lite senare säga "han fick också plats där". Jag tvivlar på han fattade vad mamman pratade om men det störde mig lite. Sånt hade jag sagt till mitt barn om direkt, det är inte okej tycker jag. Men hon kanske var trött vad vet jag.

Sambon satt på bänken hela tiden med vår lille. Vi pratade just om detta varpå jag ville fråga er lite också. Jag tror det handlar om vem man är som förälder också, men ibland får man rannsaka sin egen nojjighet lite. Måste man stå precis bredvid barnen hela tiden eller kan man släppa ibland? Just igår kan det ju varit ren slump att det var flickmammorna som var mest på om duktighet och försiktighet.

Duktig är en ord jag är allergisk mot. Snäll också egentligen fast jag använder det en del nu med stora när han är omtänksam och öm mot sin lillebror. Jag vill ju uppmuntra det för att undvika svartsjuka men det finns nog bättre tips, någon?

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-11 11:58:36 följande:
    Håller med dig om "duktig". Den enda som använder det är farfar......men han är inte så talförd och har allmänt lite svårt för kontakten med små barn.....han vill, men kan liksom inte riktigt. Lätt att ta till "duktig" då . han har passerat 70 och tillhör verkligen den äldre generationen om mn säger så .

Här används "snäll" och "dum" rätt flitigt numera sedan förskolestart. Äldsta började med det och lillebror har inte varit långsam att haka på. Vi föröker "stävja" det genom att åtminstone skilja på att vara snäll respektive dum och göra något som är snällt respektive dumt. Vet inte om vi kommer någon vart . Vi föräldrar använder inte "snällt" så ofta, men visst händer det . Försöker ofta uppmärksamma hur den andre upplever det istället. Istället för att säga att X var snäll när han gjorde var det nu var han gjorde så brukar vi försöka uppmärksamma hur den andre reagerar: "Titta vad glad X blev när du.....", "Nu........du, det tycker X om" etc. Även hur vi upplever det: "Vad glad jag blev när du..........för/till/mot X". Och när jag använder "snäll" riktar jag det mot handlingen = det du gjorde var "snällt".

Vet inte om jag är begriplig .
    absolut
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd