AP-snack & babbeltråd
Madeleineh: Ja, det är ju precis det jag försöker framhålla - att alla bör utgå från sitt eget barn och sin egen situation och sitt sätt att vara. Jag skulle som sagt inte lämna min dotter ledsen eftersom jag vet att det i hennes fall inte handlar om någon protest i ilska över att bli lämnad utan att det handlar om andra saker. Sen känns det inte rätt för mig och då väljer jag en annan väg. Att jag dessutom har möjlighet att styra mitt jobb och vara oerhört flexibel underlättar ju väldigt mycket. Sen kanske nästa barn kommer att ge mig ett annat perspektiv på detta och kanske kommer jag att tänka annorlunda med det barnet. Det är ju trots allt en helt annan individ. Jag menar inte alls att skuldbelägga dig! Om det framgick så ber jag verkligen om ursäkt! Som du skriver så utgår du från din son och i min mening är det ju faktiskt det enda man kan göra. Jag känner varken din son, dig eller er situation. Det jag ställer mig kritisk till (rent generellt och inte riktat mot dig) är att det många gånger framställs (både av föräldrar och pedagoger) som normalt och helt i sin ordning att barnen blir ledsna vid lämning vilket inte alls är min erfarenhet. Både i erfarenhet som förälder (och vänner i samma situation) och från den tid jag jobbade som pedagog. Många som har förlängt inskolningen eller gjort någon annan justering har faktiskt kunnat lämna ett barn utan tårar och med förväntan istället. Men återigen spelar så mycket in och jag utgår från att du gör det som är bäst för er! Jag vill absolut inte skuldbelägga dig och era val!