Loreena skrev 2011-09-21 12:48:45 följande:
Dags att sluta amma då... Sonen är 13 månader och det är inte utan en viss sorg jag ska sluta amma honom. Anledningarna att jag ska sluta nu är för att vi försökt bli gravida igen, men det verkar gå trögt.. och så för att min sambo tycker att det är dags att jag slutar nu.
Jag tycker att det känns ledsamt... Hade det inte varit för att jag vill bli gravid igen så hade jag fortsatt amma tills sonen är 1,5.
Jag har börjat trappa ner amningen och tänkte försöka amma bara morgon och kväll, för att i helgen sluta helt. I natt när sonen inte fick amma sig till söms vid nattvak ledde det till att han var vaken i två timmar och låg mellan oss i sängen och fäktades utan att kunna somna om. Det gjorde ont i mitt mammahjärta...
Hur ska vi göra för att det ska bli så bra som möjligt för sonen nu när jag ska sluta amma?
Jag förstår din känsla av sorg! Dottern har nu valt att mer eller mindre sluta amma (händer på sin höjd en gång i veckan) och även om det känns skönt att hon har fått välja det själv så känns det samtidigt som om en era är över

Sen kanske hon blir väldigt amningssugen när bebis kommer, det återstår ju att se.
Det som jag funderar över när jag läser det du skriver är om du slutar för att du själv är övertygad eller om det är din man och er situation? Jag säger inte att det är fel anledningar att sluta men det är ju ofta mycket svårare att stå för det om man inte själv känner sig övertygad om att det är det rätta. Förstår du vad jag menar? Jag vet en gång då jag fick för mig att jag skulle sluta nattamma men jag var aldrig fullt övertygad varför jag faktiskt skulle sluta så det gick inge bra. När jag däremot var motiverad att genomföra ett avslut för nattamningen så gick det faktiskt superbra!
Men det var bara några tankar kring det du skrev. Generella tips för att avsluta tycker jag är svårt då det är så otroligt olika hur barnen reagerar, hur man själv fungerar, vilket stöd man har i omgivningen osv. Men det viktigaste är väl att man möter barnets känslor och verkligen trycker på att det är ok att känna sig ledsen och sorgsen över den förändring som sker och också visa att man själv har de känslorna. Att man finns där som en trygg bas i alla fall och framför allt låter barnet få ha sina känslor utan att övertyga dem om att de ska förstå ens beslut.
Rent praktiskt så har vatten i en flaska (sån där vanlig sportflaska) fungerat jättebra för oss. Ofta har jag strukit på ryggen och sjungit medan vi legat ner och andra gånger har jag helt enkelt fått ta upp henne och bära henne. Nu har jag ju bara aktivt avslutat nattamningen då hon själv har valt att avstå amning på dagtid så mina tips gäller nog mest natten. Men i övrigt så tycker jag att man ska prata och vara ärlig i det man säger utan att försöka få barnet att dölja sina känslor. Det är ok att bli arg, ledsen, sorgsen, frustrerad osv och barnet behöver inte känna att det ska förstå varför mamma helt plötsligt inte vill längre.
Ja, mycket surr blev det från min sida

Hoppas du får ut nåt av det!