-
Nu har jag ju ingen dotter och faktiskt inte någon av mina vänner heller konstigt nog. Den första föddes igår. Hursom, det är intressant det du säger. Jag får för mig att pojkar har det lätt hur de än kläs. Jag klär ju mina pojkar i vad jag tycker är fint, hjärtan, rött osv. Det enda jag faktiskt inte har satt på dem är ljusrosa, det är för mig en markering för ngt jag inte vill vara med i. Det låter så himla tråkigt det du säger med tunikan och de övriga, jag har som sagt inte märkt av det där, kanske för det är mer tolerant mot killarna? Isåfall får jag ju ändra mig när jag säger att det inte spelar så stor roll. Det jag mer tänker på är att vissa "genusmedvetna" föräldrar klär sina pojkar i rosa klänningar för att det ska vara jämställt. Där tänker jag att det enda som händer är att du gör ditt barn till en bärare av dina åsikter, inte barnets. Därav klär jag inte mina söner i klänningar. Vet inte riktigt vad det säger om mig.Me like coffee skrev 2011-05-11 18:36:58 följande:När det gäller kläder så är jag inte av samma åsikt som dig Madeleineh utan jag tror och känner mig rätt övertygad om att kläder har en mycket stor del i genusdebatten. Inte kläderna i sig utan snarare de budskap de bär med sig vilket påverkar hur barnen bemöts av andra. Flickor klädda som traditionella flickor får ett helt annat bemötande än flickor klädda i mer traditionella "pojkkläder" (usch vilket otrevligt ord!). På samma sätt bemöts pojkar iklädda "pojkkläder" på ett helt annat sätt än pojkar som kläs i mer traditionella "flickkläder" (jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte i stunder finner bättre ord...) Jag gör hela tiden ett mycket medvetet klädval till min dotter, eller snarare vid inköpet av kläder. Hon vill ofta kombinera ihop kläder själv. Hon får höra att hon är busig, full av liv, gillar att klättra, är glad, full med humör av alla de slag, etc. Däremot satte jag på henne en tunika en gång och vips fick hon kommentarer om hur söt och gullig hon var. Inte ett ord om henne som person
Så jag tycker absolut att kläder spelar en mycket viktig roll i genusdebatten men självklart ingen egen roll. Allt vävs samman och alla delar spelar sin roll. -
Spontant hade jag valt t-shirt istället...men som sagt, det här med kläderna är inget jag har funderat ihjäl mig över så jag kan ha missat nån aspekt.k girl skrev 2011-05-12 15:48:49 följande:Har inte tid att utveckla nu, men jag skulle nog mycket väl kunna sätta en klänning på min son, inte för att göra en markering utan för att det är mjukt och skönt och svalt att ha på sig under sommaren, och praktiskt om han springer omkring utan blöja. -
Om jag ser en klänning på en kille tänker jag att det är föräldern som ska säga något, så fördomsfull är väl jag. Sen ser inte jag det praktiska i en kjol eller klänning om den ska falla innanför solskyddslängden. Då är det för mig mest något man snor kring benen när man ska röra sig. Så jag håller nog fast vid att jag valt t-shirt och mysbrallor, gillar personligen villervallas "tights" med en kant där nere. De är tunna och mjuka. Sen är det tydligen tjejbyxor också enligt vissa men det kan jag bry mig mindre om.Me like coffee skrev 2011-05-12 20:24:30 följande:Jag skulle lätt kunna sätta på min son (om jag nu hade någon) en klänning. Jag använder ju i princip aldrig klänning på dottern med undantag för just sommaren och värmen då det är ett ypperligt plagg. Jag vet att det rent normmässigt är ett "tjejplagg" men rent utformningsmässigt förstår jag verkligen inte varför!? Vad är det som gör att plagget endast är för tjejer?? Det är luftigt och därmed ofta ganska svalt om man väljer rätt material. Dessutom är det ett plagg med lite längd i, vilket är bra i solen.
Att det skulle vara ett politiskt ställningstagande för många genusmedvetna köper jag nog ändå inte. På samma sätt som samsovningen eller långtidsamning inte är ett ställningstagande och inte heller uteslutande för min egen del. Däremot uppfattas det nog väldigt mycket som just det eftersom det är normbrytande. Jag samsover och långtidsammar (jo, nu är hon ju faktiskt över 2 år
) för att det är bäst för oss alla och för att det är väldigt praktiskt (och självklart för att jag är övertygad om att det ger trygga barn) och jag skulle kunna sätta klänning på mina barn under heta sommardagar just för att det är praktiskt då. I övrigt tycker jag att klänning är ett ganska opraktiskt plagg.
Om samsovning och långtidsamning inte är ett ställningstagande för dig innebär det ju inte att det inte är det för många andra? Jag tycker ju inte det är det men som sagt, många anser ju det.
Sen får jag hålla med Peap att mycket annat också säger något när det gäller kläder. Jag vill väl helt enkelt inte att mina barn har vare sig klänning, hello kitty eller batman på sina kläder. Jag håller mig gärna i mitten med neutrala kläder utifrån att barnet ska dömas så lite som möjligt i sina kläder. Jag hade nog inte heller haft klänning på min dotter om jag haft någon...tror jag inte iaf. -
Jag har köpt rätt mycket från tjejavdelningen till min son men inte klänning bara. Jag antog det var en lång klänning du menade eftersom du skrev den var som solskydd, i min värld tänkte jag den skulle täcka benen då men jag kanske tänkte fel därMe like coffee skrev 2011-05-14 13:26:53 följande:Jag är också väldigt inne på den linjen Madeleineh, att försöka ha könsneutrala kläder. Jag älskar färgglada kläder som är praktiska! Men om nästa barn blir en pojke kommer jag nog att välja lite mer kläder från tjejavdelningarna tror jag. Jag tror verkligen att man kan kompensera andra människors bemötande genom barnets kläder. Men vi får väl se hur det blir. Gällande klänning som sommarplagg så kör vi också mestadels stor t-shirt här men förra året hade vi klänning på dottern en gång och det var faktiskt inte så tokigt. Den är ju inte så lång så att hon får svårt att gå om du trodde det
Kommer ni förresten att ta reda på könet Skrutt?
-
Vi tog inte reda på det. Precis som du säger skrutt kändes det som väldigt irrelevant information. Här ingår det inte heller i RUL och betala 500kr för det kändes inte alls aktuellt. Hade inte tagit reda på det även om det ingått i RUL.
Var på lindex idag för att hitta amningsbh. Fanns bara i c och d kupor, ni som är rutinerade ammare, är det vad som erbjuds? De är ju större men jag tänkte att om jag har a-kupa i vanliga fall har de räknat med viss ökning vid amning varpå jag letade efter a-storlekar men jag kanske ska prova en c-kupa? Tittade på barnkläder men skakade på huvudet och gick hem tomhänt, så indelat att jag nästan kräktes. -
Jag brukar gilla lindex och tyvärr såg jag inte ert tips om twilfit här. VAr precis och köpte två st på lindex som jag hoppas funka. Ska jag amma ett år eller två så hinner jag väl med fler tänker jag
-
Det är lustigt hur man kan svälla upp...jag gick från A-D nu. Fast D var för en kompis lärde mig att man i princip alltid köper för stort kringmått och för liten kupa. så jag löd hennes råd och de sitter faktiskt bra
-
precis så tänkte jag också...körde bara linnen med stora, använde aldrig bh:n. Men nu har jag fått för mig jag vill använda vanliga linnen och därför köpte jag bh:isarna. Lindex hade fina utan byglar tyckte jag, både i spets och i mer trikå. Jag fick köpa d som sagt vilket är ett skämt med tanke på hur mina små a:n ser ut i vanliga fall, särskilt när jag är inne i mer intensiva träningsperioder.Makadam skrev 2011-05-18 11:30:51 följande:Själv har jag enbart kört med Lindex amningslinnen, och inte haft någon BH. Förstår att större byst kräva stadigare stöd. Linne blir dock varmt i värme(minns jag nu igen helt plötsligt) så, i sommar, efter mer än 1½ år kanske jag ska skaffa mig en BH.
Bygel anråds väl dock för ammande bröst..? Eller, är det bara i början...? -
Frösöblomster: Vad härlig berättelse. Det är ju som du säger, goda tider kommer och går.
Jag har så himla svårt bara att känna mig tillräcklig med bägge barnen. Det slog mig som en blixt från en klar himmel igår att det är vad min noja för att ha bägge handlar om. Vi var på dagisutflykt med stora, lilla var med och höll låda i sjalen. Stora sprang omkring och jag kände mig så otillräcklig när jag sprang efter stora, lilla skrek och de andra var två vuxna på två barn eller en vuxen per barn. Till slut fick jag gå och amma lilla i lugn och ro och det bara slog mig, jag måste sänka mina krav på mig själv och barnen. Klart en tvååring springer hej vilt och vill titta på allt, klart liten blir ledsen om han får äta i farten hela tiden när mamma springer omkring. Klart inte förskolepersonalen tittar snett på mig för jag lämnar stora till dem under en utflyktsdag. Jag vet inte varför jag har så svårt att bara lugna ner mig och ta saker när de kommer. Jag har nog lite rester kvar av nån sorg efter enbarnstiden då jag alltid kunde finnas för min lilla. Nu får de dela och även om jag är övertygad om att de kommer att uppskatta varandra, att jag räcker ändå så är det svårt att få in. Det är stor skillnad på att ha ett och två barn på vissa sätt, hur man kan uppmärksamma dem är ett. -
Jag vet inte hur många som har syskon i den här tråden men jag börjar testa här
Min lilla trivs inte så ypperligt i sjal som jag önskade. Hela min plan om att ha stor i sulky och liten i sjal börjar bli sådär. Dessutom såg jag framför mig hur jag lekte på lekplatsen med stora och hade lilla i sjal. Inte heller att tänka på direkt, jag tycker det är svårt att sitta på huk och sen komma upp, klättra omkring med lilla i sjal. Känns också svårt att böja sig och trösta stora när han trillar vilket slutar med att jag mest står och klappar honom på huvudet som tröst
Lade liten i sulkyn igår och han låg jättenöjd och tittade sig omkring. Jag är inte van vid barn som ligger på rygg och är nöjda, stora har ju aldrig gjort det. Jag funderar på alternativ, stora är för vild och liten för ståbräda. Syskonvagn känns hysteriskt, kanske en som lilla ligger under, tydligen har man ögonkontakt fast upp och ner men jag vet inte. Jag har svårt för tanken på liten i nåt annat än sjal/sele men om han inte gillar det är det ju inte att följa hans behov. Han somnar fint däri och sover bra men vill inte sitta där vaken, som att han får panik att vara instängd.
Vet inte hur jag ska lösa det här med att vara ute, jag kan ju inte ha gamla liggvagnen heller eftersom storebror behöver vagn när vi ska transportera oss, typ dagis och så. Tänkte om någon har tips på hur man är ute med en 2-åring och en 2-månaders på bra sätt.