Inlägg från: Me like coffee |Visa alla inlägg
  • Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Ja för mig var det nog inte så stor skillnad mellan att föda i säte och som vanligt. Det var ju en del undersökningar innan (tillväxtultraljud för att se så att bebisen inte är för stor och bäckenröntgen för att se så att måtten räcker). När man har passerat det så är egentligen det enda som skiljer att det är bra många fler på rummet under krystningsskedet (märkte jag aldrig av då de höll sig väldigt passiva). Jag hade ju en snabb förlossning i bagaget så jag var inte alls orolig under krystandet annars är väl det momentet som kanske medför oro då man inte vill att det ska ta för lång tid eftersom navelsträngen blir klämd. Men jag tror att krystfasen var ca tre minuter eller så... Men jag tycker inte att skillnaderna är märkbara faktiskt! Sen hade jag en helt underbar bm! Hon var såååå bra!

• Me like coffee

Jag tror vi har en bebis som har väldigt lätt att bli överstimulerad... Han sover rätt mycket under dagarna och somnar oftast ganska lätt i sjal eller ammandes. Men sen blir klockan eftermiddag, runt 15-16 tiden och då piggnar han till - inget konstigt med det. Men sen är det nästan omöjligt att få honom att komma till ro. Han börjar andas häftigare, kan inte amma, blir stirrig osv. Detta växlas med att helt plötsligt bli superglad och titta runt på allt möjligt. Han har alltid varit intresserad av att titta runt på sin omgivning, väldigt tidigt tycker jag. Redan från födseln var han så. Men han kan inte komma till ro. Igår var han vaken från typ 14 till 20 på kvällen... Inte helt nöjd kan jag säga. Han är oftast nöjd ganska länge om vi bär honom men det leder ändå bara till att han blir ännu mer uppjagad till slut då han ska titta på allt. Har lagt en filt över huvudet på honom, släckt ner här hemma men ändå funkar det inte. Ska inte sånna här små bebisar bara däcka vid amning? Så vad har ni för tips när bebisarna blir överstimulerade?

• Me like coffee
    msKitten skrev 2011-11-29 13:14:36 följande:
    Hur gammal är din bebis? Kan det vara ett utvecklingssprång? Mina barn har betett sig så då.
    Haha, vad man glömmer fort! Klart att det är ett utvecklingssprång. Han är på dagen 8 veckor så det stämmer nog. Sedan förkyld på det så då blir det väl lite extra. Dottern var alltid extrem på att pricka dessa utvecklingsfaser så kanske har lillebror samma grej för sig. Jaja, det ger sig väl
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-11-29 16:14:32 följande:
    Okej tjejer, jag behöver lite input i en situation.

Jag och barnen (2år 9mån, 8mån) träffar som sagt en kompis varje måndag med hennes 2åring och 6-mån. Vi börjar alltid utomhus på lekplats och alternerar varannan vecka vem vi är hos. Vid lunch går vi in. Problemet är att båda våra stora har svårt att dela, slår varandra, tar saker ifrån varandra, ska alltid leka med det den andra inte har. Stundtals leker de "fint" också men de destruktiva dominerar. Jag känner mig lite ställd i hur jag ska hantera dessa ständiga konflikter. Det naturliga är ju att man säger tiil det slående barnet, lär ut att man säger förlåt och att man itne slåss. Men det blir ju hela tiden så ibland känns det som man bara är pedagogisk. Ska jag som mamma till mitt barn alltid trösta honom, så han känner sig trygg när jag är där? Det blir väldigt mycket tröstande coh det känns som man tar sida. Ska man ta sida eller vara mer neutral. JAg vet inte riktigt hur jag ska hantera allt det här. Det är lättare att vara ute och vara där det inte finns lösa ting att slåss om. Jag tror det jag vill ha från er är lite input, feedback och tankar om situationen. Tips på hur man kan göra våra dagar bättre. Jag tror ju ändå det är bra att ha en kontinuerlig kontakt med andra barn men som det är nu är det ganska kaotiskt.
    Härligt att ni ändå fortsätter träffas! Många hade nog tyvärr gett upp och försökt hitta andra att umgås med. 

Funkar det bra för dem ute när de inte behöver konkurrera om saker? Är det alltid det barn som är på hemmaplan som blir den som vill ha sina saker i fred eller hur ser det ut?

Jag känner igen detta lite från en av våra kompisar. Där är dock "problemet" att vår dotter är väldigt lätt att prata med och förklara för så ibland känns det som om hon får ge med sig lite för mycket även om vi hela tiden försöker se till så att det inte blir så. Men vi har i alla fall försökt plocka bort saker som är väldigt viktiga för henne när vi är här hemma. Dock gör de inte samma sak när vi är hos dem och då blir det att hon knappt får röra något. Men kanske kan ni prata om det och försöka se med vilka saker som konkurrensen uppstår. Vi försöker att ha ett mer lekvänligt hem än ett hem fyllt med leksaker om du förstår vad jag menar. De leker med kuddpusslet (ett hett tips om ni har en rik släkting som gillar att köpa julklappar www.digg.se - sjukt populärt fast hon fick det förra julen), leker inte stöta golv, hoppar i soffan eller sängen osv. Alltså lite mer aktiv och kreativ lek istället för min bil och din bil... Men det är svårt för visst uppstår det ändå konflikter. Men när det väl sker försöker jag ge alternativ där båda faktiskt går nöjda ur situationen, ger förslag på hur de kan leka tillsammans eller hitta en leksak som faktiskt funkar för den som blir utan. Sen självklart trösta den som blir ledsen. 

Däremot är jag inte mycket för att ha det barn som slagits att be om förlåtelse. Att känna empati är något som kommer med åren och jag tycker att man själv ska få känna om man vill be om ursäkt eller inte. Min dotter burkar förvisso be om ursäkt men det är nog mest för att hon har sett oss göra det vid vissa tillfällen. Så tycker nog jag är bästa sättet att lära dem det.

Hm, det låter så lätt när jag skriver det.... Varför känns det inte så när jag upplever det??  
  • Me like coffee

Mammalund: det är Susanne Helis som har skrivit boken "Föda utan rädsla" som jag tipsade om. Och ja, den är riktigt bra!

• Me like coffee

Madeleineh: Ska bli spännande att höra vad ni bestämmer över jullovet! Jag går ju själv i tankarna att eventuellt ta hem dottern men just nu verkar hon trivas igen. Men det betyder ju inte att hon inte skulle ha det bättre hemma... Ska följa er utveckling med spänning!

• Me like coffee

Tidigare, innan barn två, var det en självklarthet för mig att ta hem första barnet när det var dags att gå hem med andra. Till viss del känner jag så fortfarande, trots att vi nu har dottern på dagis några timmar i veckan då hon själv uttrycker att hon vill gå. Ibland tär det oerhört att ha två barn (även om jag nog ändå upplever det lättare än vad jag trodde) och de dagarna känner jag att det är skönt att hon är på dagis och jag vilar hemma så att jag ändå lyckad vara en rätt hyfsad mamma resten av tiden vi spenderar tillsammans. I nuläget har vi ingen släkt i närheten (farmor har en övernattningslägenhet en bit härifrån och är här några helger då och då) och de få vänner jag har här (en som har barn) jobbar och avstånden är rätt stora. Öppna förskolan som finns här är förvisso både för små och stora barn men precis som på så många andra ställen är det sällan några större barn som är hemma. Detta resulterar i att jag verkligen får anstränga mig för att få dagarna att gå. Hade mitt liv sett annorlunda ut och vi hade kunnat ta en eftermiddag och hälsa på mormor och en dag då vi träffar vänner, ja då hade jag inte tvekat att ha henne hemma. Så rent krasst så är det ju för min skull som hon går på dagis nu. Visst får hon utbyte på dagis och tycker det är kul men hon skulle nog lika gärna vara hemma (eller hellre). Men jag vet verkligen inte om jag skulle orka Det låter hemskt att jag säger att jag inte orkar ta hand om mina egna barn men jag kännerig så oerhört ensam och när hon är hemma känner jag att jag har oerhört svårt att ge henne dagar där det händer något. Jag har inte höga krav och tror verkligen inte att barn behöver en massa aktiviteter men JAG behöver i alla fall någon/några aktiviteter per vecka för att orka vara en sån bra mamma som jag vill vara. Så, om mitt liv får en liten vändning och jag får lite mer social samvaro då plockar jag hem henne!

• Me like coffee

Madeleineh: Ur ett socialt perpektiv så ligger min tanke mycket nära din. Jag vill heller inte ha förycley, utan två mindre saker i veckan räcker gott och väl för mig! Jag måste även få vara icke-social och bara gå hemma och skräpa. Massor med krav har jag

• Me like coffee

Fast Madeleineh: Jag har faktiskt ett minne av att du uttryckte ganska stor sorg i tråden för långtidsamning när stora ville sluta amma Jag menar inget illa av att påminna dig utan mest bara en tanke av att vi kanske glömmer en del känslor ibland. För mig, som ammade till hon var 2 år och 4 månader så var det nog lite sorgligt även om jag ändå tyckte det var skönt. Amningen ger så många naturliga stunder av närhet som är lätt att glömma bort när man har avslutat amningen. Det var nog mest den stunden jag sörjde och inte själva tuttandet . Så känner jag i alla fall.

• Me like coffee

AKUT-hjälp behövs! Vi har det väldigt jobbigt här hemma just nu. Idag har jag inte bara känt mig som världens sämsta mamma - jag har dessutom varit det! Jag får det verkligen inte att funka med vår äldsta. Hon har ju alltid varit väldigt mammig och förståeligt nog så är hon än mer mammig nu. Hon och lillebror funkar super och hon har även tagit till sig pappa mycket mer än tidigare, vilket är jätteroligt. Men den största förändringen i hennes liv är nog relationen till mig, vilket inte är så konstigt eftersom det är jag som är "bunden" till lillebror. Det är min tid till henne som har minskat medan pappas tid nog snarare har ökat. So far inget konstigt. Det är bara mina känslor och mitt beteende som känns otroligt jobbigt! Jag känner att jag helt har tappat kontakten med stora, hon vill helst bli mitt eviga plåster och jag vill helst bara skrika och fly. Jag skriker på henne för små skitsaker, har svårt att glädja mig för saker som går bra och när hon är glad. Jag beter mig helt enkelt tusen gånger sämre än vad hon gör! Jag försöker hitta energi och bemöta henne så som jag vill men jag orkar bara en gång. Blir det minsta lilla grinighet från hennes sida så brinner jag av med råge. Idag bara skrek jag rakt ut i bilen, bad min man stanna och släppa av mig sen gick jag gråtande hem... Bakom mig lämnade jag en otroligt ledsen 2,5 åring... Usch vad jag skäms (och skräms) över mitt beteende. Jag känner bara att jag aldrig hinner få utrymme att samla energi då dottern hela tiden är rädd för att jag ska försvinna och därför vaktar mig som en hök (blev så efter att jag och lillebror låg på sjukhus). Vi har pratat massor om detta men hon är fortfarande som en igel. Inte så konstigt kanske då hela hennes värld numera ser annorlunda ut men jag behöver verkligen utrymme. Samtidigt vill jag inte svika henne genom att lämna henne. Usch vad ska jag göra?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd