AP-snack & babbeltråd
Jag har haft samma problem med min dotter - det var vid 4-5 månaders ålder hon började vägra allt annat än liggamning hemma. Smal har hon alltid varit men hon började dippa i kurvorna vid den åldern. BVC-tanten tyckte jag skulle börja med ersättning, men jag gjorde istället så att jag började med lite gröt och smakisar vid ungefär 5 månaders ålder (hade också velat vänta till 6 mån egentligen). Jag var ett tag så stressad över hennes dåliga viktuppgång att vi höll oss hemma så mycket som bara möjligt för att kunna amma ostört. När vi var iväg någon annanstans försökte jag låna sovrum och amma på sängen, om det var hemma hos någon bekant alltså.
Vår "värsta" amningsepisod var när jag blev tvungen att liggamma henne på en badhustoalett efter en babysimlektion, liggandes halvnaken på ett halvrent golv...
Nu är hon drygt 7 månader och kan fortfarande bara amma hemma, liggandes på sängen i sovrummet, i tystnad, helst när hon är riktigt trött om hon ska kunna äta ordentligt. Som tur är går det framåt med matätande för övrigt så jag känner att den värsta viktnojan har släppt lite.
Jaha... det här blev ju inte några värst konkreta råd till dig tyvärr... annat än att amma på så ofta som möjligt när ni är hemma, och kanske prova ge urpumpad mjölk (eller ersättning) på flaska när ni är iväg, om han tar flaska. Hoppas det är en övergående fas i ert fall!
Jag får lite dåligt samvete för mina arga utbrott....Jag är uppvuxen med sydländska föräldrar men född och uppvuxen i Sverige. Så jag har både det sydländska temperamentet och gapigheten men också lite av den svenska lagommentaliteten när jag vill tona ner hetsigheten och där jag faktiskt kan tycka att det blir lite väl många hetsiga konflikter i min familj. När vi har familjemiddagar sitter alla och gapar i mun på varandra och skriker och bråkar. Man svär lite åt varandra emellan snapsglasen