Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Kid A skrev 2011-07-22 20:44:01 följande:
    Nu kommer jag kanske här lite som gubben-i-lådan, men jag brukar följa "er" tråd och tycker det skrivs så mycket bra och intressant!

Jag har haft samma problem med min dotter - det var vid 4-5 månaders ålder hon började vägra allt annat än liggamning hemma. Smal har hon alltid varit men hon började dippa i kurvorna vid den åldern. BVC-tanten tyckte jag skulle börja med ersättning, men jag gjorde istället så att jag började med lite gröt och smakisar vid ungefär 5 månaders ålder (hade också velat vänta till 6 mån egentligen). Jag var ett tag så stressad över hennes dåliga viktuppgång att vi höll oss hemma så mycket som bara möjligt för att kunna amma ostört. När vi var iväg någon annanstans försökte jag låna sovrum och amma på sängen, om det var hemma hos någon bekant alltså. Annars har jag mjölkat ur och gett ur flaska - hon är dock lite tveksam till flaska så det har gått sådär.

Vår "värsta" amningsepisod var när jag blev tvungen att liggamma henne på en badhustoalett efter en babysimlektion, liggandes halvnaken på ett halvrent golv... Hon var jättehungrig och bara skrek men vägrade äta när jag satt.

Nu är hon drygt 7 månader och kan fortfarande bara amma hemma, liggandes på sängen i sovrummet, i tystnad, helst när hon är riktigt trött om hon ska kunna äta ordentligt. Som tur är går det framåt med matätande för övrigt så jag känner att den värsta viktnojan har släppt lite.

Jaha... det här blev ju inte några värst konkreta råd till dig tyvärr... annat än att amma på så ofta som möjligt när ni är hemma, och kanske prova ge urpumpad mjölk (eller ersättning) på flaska när ni är iväg, om han tar flaska. Hoppas det är en övergående fas i ert fall!
    Haha jag kan se badhusgrejen framför mig och stort tack, att du delade med dig. Har väl inte riktigt orken att ta tag i att pumpa nu, enbart av lathet men ska komma ihåg det om det behövs.
  • chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-07-24 00:27:36 följande:
    Det här med att inte fästa så stor vikt vid att det kastas grejer i ren ilska går bra. Ibland. Men inte idag, då åkte nämligen min bärbara dator i golvet! Jag blev helt rosenrasande. Vi skrek och gormade båda två. Både sonen och jag. Sen lugnade vi ner oss och allt gick bra. Jag sa till honom att jag inte vill att han kastar min dator i golvet, då svarade han: "Men jag vill!" Skrattande 

För mig som kommer från ett hem där man gråter, har dåligt samvete och annat låter det underbart. Tänk om mamma bara vrålat ut sin ilska en stund, lugnade sig och sen hade vi kunnat skratta åt det. Att kunna bli så arg och ändå reda ut det tycker jag verkar toppen Ilska är inget jag fått visa, och jag är innerligt trött på tårar och ledsamhet och långsinthet. Jag hade sannolikt bitit ihop där och sagt till mig själv att jag får sätta undan saker för barn river dem i golvet annars. Jag är inte säker alls på att det är bättre.
  • chokladkaffe

Jag har fått en dag hemma med bara bebis. Så skönt. Blev så irriterad på storebror innan fast han faktiskt inte gjort något som jag borde bli irriterad av. Blev lite irriterad på sambon som satte honom framför tv:n så han kunde halvslumra där. Problemet är att storebror ägnat hela gårdagen åt tv:n för vi inte orkade så mycket annat. Nu får han leka av sig hos farfar och jag sa åt sambon att sova där istället Men att ha en liten bebis kan anses vara avslappnande skön egentid, dit trodde jag aldrig jag skulle komma

Härligt att du delar med dig frösöblomster, känner igen mig i delar av din berättelse Så skönt att höra att andra inte alltid har det perfekta rutinlivet man får till sig att man ska ha som småbarnsförälder.

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-07-24 23:06:00 följande:
    Vad skönt att du tycker så Glad Jag får lite dåligt samvete för mina arga utbrott....Jag är uppvuxen med sydländska föräldrar men född och uppvuxen i Sverige. Så jag har både det sydländska temperamentet och gapigheten men också lite av den svenska lagommentaliteten när jag vill tona ner hetsigheten och där jag faktiskt kan tycka att det blir lite väl många hetsiga konflikter i min familj. När vi har familjemiddagar sitter alla och gapar i mun på varandra och skriker och bråkar. Man svär lite åt varandra emellan snapsglasen Skrattande Men sen går alla hem och alla är vänner och ingen tar illa upp. Men jag kan få huvudvärk av sånt och det kan faktiskt vara rätt jobbigt med 20  skrikande personer runt ett bord och 10 ungar som springer runt och under borden och överallt. Det kan vara kvävande med så mycket känslor hela tiden. 

Temperament är både arv och miljö skulle jag säga. Det finns temperamentsfulla människor i Skandinavien också, men eftersom det inte är lika socialt accepterat som i Syderuopa så anstränger sig personer med sånt temperament att dämpa sig. Personer med lugnt temperament i Sydeuropa är å andra sidan "mesar" eller "exceptionellt snälla" osv. 

Generellt skulle jag säga att det nog är bättre att inte svälja sina känslor utan agera ut dem. Jag tror inte att den svenska konflikträdslan egentligen är så bra. Jag vet många svenska par som inte vill bråka framför sina barn för de tror att det är nåt som per automatik är dåligt för deras barn att se. Det tror inte jag. Det visar bara barnen att konflikter är nåt farligt och som måste undvikas till varje pris. 
    Jag har tagit med mig det idag faktiskt och inte känt så dåligt samvete. Jag har liksom inte tänkt på det där innan, att jag är van vid mamma som bara gråtit och aldrig blivit arg. Varför måste det vara så, är det ens bra? Jag ska försöka bli lite mer relaxad inför mina utbrott, de måste inte bli fler men jag måste ju inte sova dåligt en natt för jag har sån ångest över att jag arg lämnade sovrummet då jag nattade bägge en kväll och efter två timmar fick nog av storebrors framfart. Att vara arg är ju en känsla som får vara tillåten. Köpte faktiskt en bok till storebror idag om ilska, han gillade den verkligen. Tänkte det kunde vara samma effekt som syskonboken vi har från biblioteket. Igenkänning, sätta ord på osv.

Nu när vi inte har dagis har vi inte heller rutiner. Mat var tredje timme typ men annars inget. Vi vaknar kring 9 allihop på morgonen, ibland har storebror gått ut och börjat med sitt lego i vardagsrummet. Sover han middag gör han det, annars inte, ibland somnar han i bilen, i vagnen eller i sängen. Det är superskönt att ha det så. När dagis börjar blir det ju nästan minutstyrt vilket är trist men praktiskt.
  • chokladkaffe

Skrutt: Det känns igen, dock är nog min 2-åring lite mindre långsint. Det går över snabbt. Jag tror ändå på det du säger, sätta gränser för sig själv. Jag märker att när jag gör det mår jag mycket bättre själv. Det du känner är ju det som är, du är inte egoistisk. Jag försöker komma igång med träningen igen, en timme på cykel och jag var en ny människa. Har haft oändligt med tålamod idag (vilket behövts för storebror och sambon har inte gått i takt direkt ). Det är vad jag behöver, det är inte egoistiskt utan bara sunt. Du lär ju dessutom din dotter att sätta gränser kring sig själv sen också, att det är något man bör göra. Har dock inget tips när det gäller ett utbrott i 45min för du inte vill bära. Kanske pappa får bära ändå och hjälpa dig i det?

Håller med frösöblomster om att vara ute är kanon. Vi åker iväg lite varje dag nsätan för att komma ut med storebror, han behöver helt enkelt rastas. Jag drar mig dock lite för det själv för då måste jag veta att jag kan bära bägge vilket jag inte kan hur långa sträckor som helst samt att liten behöver ammas emellanåt vilket lämnar mig med en galopperande tvååring då jag är maktlös.

• chokladkaffe

Skrutt det är samma här med stora. Han ska ha mamma om mamma är här punkt. Är jag inte där går det finfint med pappa, mormor, morfar, farmor och farfar. Några andra har vi inte. Lillebror däremot, han sitter och ser nöjd ut hos vem som helst. Nu är han liten ännu men jag tycker mig ändå se väldigt stora skillnader hos dem. Barn är olika har jag lärt mig. Jag brukar också tänka att vi är två föräldrar av en anledning, gillade msKittens idé att dra iväg när det blir för mkt. Det är ju först då sonen lugnar sig. Jag skickar hem sambon och stora till farmor och farfar när jag behöver ro. När lilla är tillräckligt stor kommer han att få åka med han också. Jag behöver det, familjen behöver det för att få balans.

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-27 20:46:15 följande:
    Här börjar jag få lite småångest......en "era" är på väg att ta slut.......jag ska börja jobba och lillebror ska skolas in. Min hemma-mamma-tid är snart slut. Känns så besynnerligt......overkligt än så länge........har ju varit hemma så länge......känns både länge och kort på något märkligt vis.........

Jag är så van att liksom alltid känna och veta att jag finns till hands och är nära.......nu ska sambon skola in, lämna alla dagar på förskolan (tror vi i alla fall)........och jag ska pendla långt.......

Jag tycker att det ska bli kul att jobba och ska jobba deltid, så det känns bra, men ändå.......HJÄLP!    
    Oj ja, vad snabbt det gått. Har du varit hemma ända sen "storebror" föddes? Nu ska jag ju inte vara hemma så länge utan bara hela den "normala" 18-månaders ledigheten men jag våndas inför att den ska ta slut. För det är som du säger, en era som tar slut och faktiskt aldrig kommer tillbaka.

Här sitter jag och dricker te och käkar macka, båda barnen sover i sängen och sambon jobbar. Tänk, jag trodde liksom aldrig det skulle vara möjligt. Dessutom har jag kört igång med träning den här veckan för första gången sen lillebror föddes
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-07-28 13:57:28 följande:
    Överväger att lämna mitt medlemsskap i Familjeliv.
    Vet inte om ni följt skriverierna kring FL:s amningsrådgivare;
    amningsbloggen.blogspot.com/2011/07/tandemamn...

www.familjeliv.se/Forum-15-432/m59773689.html
    hemmahoslollo.blogspot.com/

Gillar den här tråden, men.... sajten som sådan tilltalar mig inte.
    Vad hemskt, det där har jag missat helt! Inledningen "kära du", så fruktansvärt nedlåtande. Usch och fy, blir faktiskt upprörd.

Sen håller jag med konichiva att det går att välja sina trådar, jag har två st jag följer och läser typ inget annat faktiskt. Ibland lite under AP, särskilt i våras då jag kunde surfa när jag ammade vilket är passé nu Jag kommer att behålla mitt medlemsskap för mina favvotrådars skull där jag får väldigt mycket inspiration från kloka människor.
  • chokladkaffe

Frösöblomster, vad bra med en bra sele för större barn. Inte för jag kanske har ett stort barn men storebror säger till att det inte är skönt att sitta i becon. Vet inte om det är för han fick ett brejk från den när jag var gravid och nu vant sig vid vagnen men jag har ju inte ett barn där som inte vll.

På tal om balans, får man någonsin det? Igår försvann mitt tålamod i ett trollslag efter att ha varit två dagar hos svärisarna med barnen. Sambon sov efter nattjobb och det renoveras här, inte alls trevligt att vara hemma för någon. Idag funderar jag på att lämna storebror för att få andas några timmar själv (med lillebror). Jag tycker det går att få balans om man har minimalt med annat kring sig har jag märkt.

• chokladkaffe

peap, jag har verkligen inget lugnande att komma med merän att det verkar onödigt att skrämma upp sig själv. Du ammar och det är ju betydligt troligare att det är därför du inte har mens snarare än att du har cystor. En kompis syster blev gravid när hennes son var 23mån, oplanerat eftersom hon ammade och hade ingen mens. Nu kanske det inte är så lugnande för dig eftersom jag minns du sa du inte vill ha fler barn. Kolla upp det hela och ta problemen när de kommer istället, huuur lätt som helst att säga men så mycket svårare att göra, jag vet, men jag har nog inget annat att komma med.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd