Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

På tal om graviditet. Jag gjorde ett gravtest när jag började misstänka med tvåan, det var dricka vin tillfällen på g så jag ville veta. Negativt. En vecka senare, solklart plus. De kan visa fraån en dag till en annan verkar det som.

• chokladkaffe

Skrutt: Jag lånade en som heter "Uffe syskonbror", tror det var så. Storebror älskar den. Sen gör jag om historien lite, tar bort svartsjukan eftersom vi inte har den, läser bror istället för syster osv.

På tal om böcker. Jag köpte nån om en groda som var arg. Tänkte storebror ofta är arg, sätta ord på känslor och det där. FUnkar bra, han älskar boken och man får nåt att prata om i arga situationer.   

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-08-02 07:31:12 följande:

Böckerna om "Grodan och hans vänner" är jättebra. De brukar gå som filmer på Barnkanalen också. Har alltid varit väldigt omtyckta här. De handlar om känslor som ilska, rädsla, kärlek, vänskap, ensamhet, lycka etc. etc. Inte direkt syskonskap, men bra ändå . När storebror hade en period av "mörkerrädsla" som läste vi "Grodan är rädd" om och om och om och om och om igen .

Ja jag såg att det fanns böcker om andra känslor, tänkte köpa eller låna dem när det är aktuellt. De verkar uppskatta att känna igen sin känsla, tror det är bra grej faktiskt.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-08-16 09:09:04 följande:
    Tack så jätte mycket för era svar! Det ni beskriver ligger så nära hur jag känner och det är otroligt lättande att läsa att andra har haft liknande känslor.

Frösöblomster: Jag grät när jag läste dina ord. Framförallt det du skrev om när du låg på BB och storgrät för att du inte kunde natta den stora... Jag känner redan nu hur det är en av de stora farhågorna jag har. Inte att det inte kommer att gå bra för den stora och farmor, utan för att jag inte kommer att vara där.

Paddy: Jag hade en ganska lätt tid med dottern när hon var bebis. Visst, hon ville bli buren vääääldigt mycket, sova tätt, amma jämnt men hon var i alla fall nöjd hela tiden då Så jag förstår om du kände oro inför andra barnet! Jättekul att läsa om din lyckade tandemamning. Dottern ammar ju fortfarande, även om det nu på slutet bara har varit vid nattning men min förhoppning är att det ska funka när den andra också kommer. Hur det blir får vi väl se men jag hoppas i alla fall Tack för att du delade med dig!
    Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det är ju inte konstigt att du känner som du gör. JAg sitter med min femmånaders i famnen nu och kan säga att jag nu känner samma för barnen, efter fem månader. Lille hade ju kolik och det har varit en fruktansvärt tuff vår på alla sätt. Det är nog nu först jag känner mig i hamn. Jag ser bägge barnen och älskar dem av mitt hjärta. Det får ta den tid det tar tycker jag. Det var hemskt att inte räcka till för stor som förr men han verkar inte bry sig. Storebror säger till när han vill och behöver mamma helt enkelt. Krama mamma, bort bror
  • chokladkaffe

Skrutt: Vi gjorde så att mormor sov hos oss med sonen. Hon har dock nattat honom tidigare så jag vet att det går bra. Mormor fick vara med vid nattningen, jag låg bredvid och kämpade med värkar och sen när sonen somnat gick jag upp och åkte till BB. (Gråter fortfarande vid minnet, det var en punkt för en underbar tid, jag visste det då också). Vi visste alltså att det gick med mormor. Kanske ni kan ordna så förhållandena är lika när det är dags att föda. Typ att farmor kanske sover hos er nu innan så det inte är en helt ny grej?

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-08-17 15:31:17 följande:
    Jo, hon ska komma hit och sova. Det känns som det enda rätta. Men vi har ju ingen aning om vi kommer att åka in när hon är på dagis eller på kvällen eller kanske t o m mitt i natten. Vad ska vi förbereda henne på? Ja, oavsett så löser det sig nog.
    En del av livet antar jag, att inte kunna få vara förberedd på allt. Här gjorde dock mormor och dagis ett fantastiskt arbete med att förbereda att vi kom hem med "bror". Storebror var så förväntansfull och otroligt stolt när vi kom hem. Kramade, pekade på sin bror. Det håller i sig fortfarande. Allt det där gick över förväntan, allt har gått över förväntan faktiskt med två. Bara att jag blivit sjukt stressad i början av att inte kunna klona mig men jag lär mig med tiden att dom inte går under för det
  • chokladkaffe

Hehe jag känner precis tvärtom msKitten, tack gud jag har fått ut mina ungar och det börjar kännas roligt med bägge Aldrig mer gravid...eller kanske, om ett par år och jag ev inser jag saknar småbarnslivet.

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-08-21 21:23:34 följande:
    Här är vi också nöjda och glada med två......men så kom en kollega och hälsade på med sin halvåring i fredags.....och nog drabbades jag av lite bebissug . För tillfället är våra bindgalna och sjövilda och tvärtemot det mesta man förslår så jag vet inte riktigt vad som kom över mig.......kanske för att jag var på jobbet, i lugnet där  . Inskolning av lillebror går förresten sådär. Håller tummarna för en bättre dag i morgon. 
    Håller tummarna...men vad är det som känns sådär? Vi ska skola in storebror igen efter sommarlovet, tänkte ta det helt i hans tempo. Han har ändå pratat om dagis så jag hoppas det går bra igen.
  • chokladkaffe

Det där med att lämna ett ledset barn på förskolan. Jag känner jag verkligen har något att komma med. Hade jag tilllämpat den principen hade jag aldirg kunnat lämna storebror där. Eller rättare sagt vi hade aldrig kommit till de gånger det gått bra. Han vill ju såklart att jag ska vara kvar, högst i anknytningshierarkin. Han kan leka och ha roligt där men vill att jag ska sitta där inom synhåll. För mig är det inte hållbart, då kan jag lika gärna skita i att ha honom där alls. Kompetent barn javisst, men i det ingår ju också att göra precis allt man kan för att få som man vill. Jag tänker också att det faktiskt får vara okej att vara ledsen och arg när mamma eller pappa går. Däremot skulle jag inte tycka det kändes okej om jag ringer en timme senare och han fortfarande är ledsen. Men men, jag vet jag är unik med den här inställningen i den här tråden.

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-08-24 09:27:41 följande:
    Jag tror inte heller att du är ensam om att tänka så. För mig finns det idag inte en chans att jag skulle lämna min dotter ledsen på dagis. När hon är ledsen så är det av en anledning som inte handlar om ilska eller frustration över att mamma går, utan om att hon faktiskt behöver tryggheten just då. Oftast visar det sig då även på andra plan, hon kanske sover sämre, blir mer "klängig" osv. Så kombinationen jag och min dotter = inte lämna ett ledset barn. Rent generellt skulle jag nog aldrig lämna ett barn som är ledsen men jag skulle nog kunna lämna ett barn som är argt. Som (vaken) förälder hoppas jag att man känner sitt barn så pass väl att man ser skillnad på beteendet och kan se till helheten. Kanske kommer nästa barn att vara likt Frösöblomsters och då skulle jag nog känna mig tryggare att lämna det även om det skulle protestera. Alla barn är olika och som förälder förhåller man sig (förhoppningsvis) olika beroende på vilket barn man har. Viktigast för mig vid lämning och inskolning är ju att jag kan se att barnet känner sig tryggt och har hunnit knyta an till åtminstone någon i personalen och att barnet känner sig trygg i hela situationen.

Det jag ställer mig mycket frågande till när det gäller föräldrar som lämnar ledsna barn är att många nästan aldrig verkar ifrågasätta eller fundera över varför deras barn är ledset. Istället accepterar de att det är så det är. Och det tycker jag är fel sätt att angripa situationen. Missförstå mig inte, jag är övertygad om att alla föräldrar mår skit om de behöver lämna ett ledset barn på dagis men många verkar tycka att det hör till det normala och att det mer eller mindre "ska" vara så. Det behöver ju verkligen inte vara så i många fall. I många situationer går det faktiskt att prata med barnen, gå emot det som förskolan vill och faktiskt stanna längre än vad personalen tycker är ok om man tror att det kan hjälpa barnet. Att stå på sig om man tror att det är det rätta för sitt barn. Där tror jag att många föräldrar är alldeles för fega (inklusive mig själv).

Men som sagt, jag tror inte att du är ensam som tänker så. Däremot tror jag att de flesta i den här tråden (och på andra ställen) i första hand ställer sig mycket kritisk till att lämna ett ledset barn och inte tar det för givet att det tillhör det normala. Men för mig är det olika för olika barn och kanske kommer jag i framtiden att lämna ett argt barn (dock har jag svårt att tro att jag kommer att lämna ett barn som jag tolkar som ledset och som behöver tanka trygghet). Det är stor skillnad i min värld!
    Tycker det känns som du utgår väldigt mycket från just ditt eget barn, det får man ju göra, det gör man ju lätt. Tycker bara att det kan bli lite skuldbelagt här att lämna ett ledset barn. Jag utgår som sagt från min son som jag bara skulle dra ut på lidandet om jag skulle stanna kvar. Utgångspunkten är att dagis är tryggt, samma pedagoger alltid som han tycker om och är trygg med, och att han är glad när jag gått därifrån. Hade han inte varit det hade läget varit ett annat. Sen kan man såklart fundera varför...
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd