AP-snack & babbeltråd
Mammalund: Jag hade också pratat med mamman. Jag är själv mor till en vild 2.5-åring som inte kan dela leksaker, puttar andra barn ibland, slår dem i huvudet med leksaker som andra tar ifrån honom, tar lillebrors saker osv osv. Jag förklarar självklart att det inte är okej osv men det är oerhört svårt att göra något åt. Det verkar vara som 2.5-åringar har svårt att dela, vill ha saker för sig själv och liknande. Jag umgås varje vecka med en vän till mig, vi har min 2.5åring, hennes 2-åring, min 6-månaders ohc hennes 4-månaders med oss då. De två äldsta leker bra ute men när vi är inne eller har någons leksaker med oss till lekplatsen blir det alltid konflikter. De har svårt när det kommer ett annat barn in i deras sfär och de behöver dela. Vi ser det som en bra träning för dem, särskilt nu när deras småsyskon kommit och börjar bli rörliga och ta för sig. Det är inget konstigt beteende enligt mig, dock förstår jag du blir bekymrad att mamman inte lägger sig i mer. Vi försöker ju iaf lotsa killarna i att man slåss inte, tar inte saker den andra leker med och så. Det är det jag tagit upp med kompisen om jag vore dig.
Peap, ibland blir jag ledsen över hur inskränkt du kan vara i dina fördomar. Varför skulle det ha med en tidig dagisstart att göra? Kanske det helt enkelt är ett ganska vanligt beteende i den åldern. Att barnet började dagis vid 1 års ålder skulle resultera i att barnet vid 2.5 ¨års ålder blir fysisk mot sin omgivning. Det är för mig ett otroligt resonemang. Föräldrarna gör sitt barn osv...ja visst är det så men mycket är också en utveckling hos barnet. Jag förstår inte varför konflikter, ilska och annat är nåt som ska undvikas när det gäller barn. Ilska är ju en av de tidigaste känslorna barn får tillgång till men tillsammans med bristande impulskontroll blir det så här som mammalund beskriver. Jag kan inte se hur du får ihp det med dagisstart tidigare än du tror på och att det är föräldrarnas problem. Jag kanske missuppfattat dig men det vaqr min tolkning av ditt inlägg.