msKitten skrev 2011-10-28 08:59:59 följande:
Fast jag tycker inte att man behöver vara så försynt jämt heller. Behöver man hjälp har man rätt att fråga rakt ut. Jag har vänner som inte frågar sina föräldrar om hjälp utan väntar på att de ska erbjuda sig själva - vilket aldrig händer. Så himla kul att hand om andras ungar är det inte

De flesta skulle må bättre av att de sa rakt ut vad de behövde - så har jag gjort med min mamma ett par gånger då hon prioriterade att gå på opera, fika och teater istället för att hjälpa mig med sjuka ungar - då sa jag rakt ut - ok mamma jag vet att det är roligare att gå på opera än att ta hand om snoriga ungar men nu behöver jag hjälp och jag förväntar mig att du ska hjälpa mig. Hon blev väl lite sur antar jag - men ställde ändå upp. Mina ungar kommer inte vara små och snoriga jämt och det är NU när de är små som vi behöver hjälp - när de växer upp (vilket de gör snabbt) så behövs inte mor och farföräldrar på samma sätt.
Absolut. Jag ber om hjälp. Men det är tråkigt att bollen 10ggr av 10 ligger hos oss. Det gör att vi just ber om hjälp då det behövs men aldrig annars. Vore trevligt med lite egna initiativ så man får känslan av att det är lite ömsesidigt. Men men, det är nog för mkt begärt och det är okej. Jag borde bett om hjälp sista veckorna, dte inser jag själv nu. Morsans älgjakt var faktiskt mindre viktigt än att jag skrikit och gapat på mina ungar för jag varit så utmattad själv. Lätt att se i efterhand.