Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Lottilina, är barnehage dagis på norska? Ibland gillar jag verkligen norskan

Hur resonerade ni kring ert val av ålder för honom att börja, varför just 30 månader? Funderar lite själv eftersom min stora blir 3 år i februari och jag tänkte ha honom hemma fram till han är drygt 3.5år, kanske det blir 4år eftersom det är krångel med platser och vi helst inte vill ha kommunala förskolor.

• chokladkaffe
    Prodin skrev 2011-12-06 08:29:04 följande:
    Haha! Jaa, och ibland nær det går lite fort blir jag språkførvirrad. Alla "barn och graviditetsuttryck" kan jag ju bara på norska, før det har jag bara gått igenom hær!

I Norge får man inte trixa med att spara dagar o.l. som man (har jag førstått?) kan in Sverige. Du tar ut 80% i 56 veckor eller 100% i 46, end of discussion. Vill du vara hemma længre ær du det utan att få pengar. Inte heller finns det någon jæmstælldhetsbonus, tyværr. Vi har ju delat tæmligen exakt 50/50.
    Men kan man spara pengarna man får och vara hemma utan föräldraledighet? Eller det är inte något arbetsplatserna går med på vanligtvis?
  • chokladkaffe

Åhhhh jag blir knäpp. Nu när jag typ bestämt mig att storebror ska vara hemma heltid från och med nästa vecka har han helt vänt om dagis. Nu pratar han om att han vill gå dit, lämningarna har gått jättebra. En kram och sen springer han in och leker glatt med barnen. Inget prat hemma om att han inte trivs. Hur sjutton gör jag nu?

• chokladkaffe

fågelungarna, våra stora är ju ungefär lika gamla på nån månad. Jag hade nog inte använt hot mot honom. Dels för det inte är något jag tänker genomföra, dels för jag tror det skrämmer merän det ger. Vad händer om du ignorerar snorandet, tycker hon det är skönt att gå runt med det hängande t ex? Jag tänker, utifrån min erfarenhet med att slå lillebror här och det görs för att få uppmärksamhet, att om exempelvis snorandet retar dig lite extra vet hon om det. Då är det ju ett väldigt effektivt sätt att få uppmärksamheten, om negativ sådan. Jag förklarade, blev arg osv när storebror slog lillebror. Inget hjälpte. Det enda som faktiskt hjälpt är att ge lillebror uppmärksamheten genom att trösta och helt ignorera storebror i den stunden. Sen kan man vara pedagogisk i andra stunder då man har chansen att avbryta. Typ när jag ser leksaken i luften på väg mot lillens huvud tar man storas hand och stoppar och säger att vi inte slåss i den här familjen och liknande.  

• chokladkaffe

msKitten, jag ska fundera lite. Han blir tre år nu i februari så han är ju inte för liten för dagis tycker jag. Var mer att han inte velat gå en tid och jag känner att det är påfrestande att ha ett barn som inte vill. Det känns fel när jag själv inte jobbar. Men nu får vi väl se, egentligen tror jag han kan ha utbyte av andra barn och verksamheten några timmar i veckan. Om jag inte minns fel, hade inte ni en sån här period också då din inte trivdes?

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-12-09 11:13:18 följande:
    Jo, det hade vi. Då tog jag hem honom och han fick vara hemma i 3 månader över sommaren. Grejen är ju att då var det andra barn hemma som han kunde leka med, de hade sommarlov då. Farfar som jobbar som lärare bodde hos oss under den här perioden (2 månader var han hos oss totalt). Det är lättare att ha barnen hemma på sommaren tycker jag. Vi har en egen stor tomt med studsmatta, sandlåda, gungor, pool osv. Grannbarnen är hos oss jämt och ständigt på somrarna och då är allt mycket lättare. Storebror får sin lektid så att säga.

I augusti fick han börja på en ny förskola och till den har han alltid velat gål. Aldrig någonsin fått jobbiga lämningar, sen augusti. 

Idag är jag hemma med bägge. Ute är det storm och inte läge att gå ut. Vi är alltså inne, två barn och en vuxen på 60kvadrat, tredje våningen utan hiss. Det märks att storebror skulle behöva rastas nu men jag vet inte riktigt vart vi ska ta vägen.

Intressant det där med ny förskola. Nu verkar det som lillebror inte får plats på kooperativet där storebror går. Då blir det att hitta ny för bägge från och med hösten. Jag tror det blir det som avgör hur vi gör i vår. Får lillebror ingen plats har vi inte kvar storebror på nåt han ändå ska sluta. Sådär kul att betala och jobba där för ingenting. Annars får nog storebror gå kvar sina timmar om det går bra efter jullovet.

Skönt att höra om någon som bytt efter ett lov och det funkat bra     
  • chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-12-09 21:57:21 följande:
    All kred till dig! Tänk att du med dessa förutsättningar kan tänka dig ha honom hemma hela dagarna! Jag bor mycket större och får psykbryt om vi är inne en hel dag. Dessutom har vi kortare vintrar här. 

Vissa mammor borde få medalj!

Tänk vad lite kred och värmande ord kan kännas bra ibland Tack.

Det går ju bra för det mesta men kräver lite planering och framförhållning så man aldrig hamnar i läget att inredningen flyger.   
  • chokladkaffe

Åh Skruttis, jag känner kanske inte igen exakt de scenariorna du beskriver men mycket väl din känsla. Man känner sig otillräcklig, usel,tycker synd om stora barnet och ännu mer otillräcklighetsskänslor. Kanske lite rädsla för man inte känner igen sig själv heller. Vart tog mamman vägen som såg sitt barn i första rummet. Jag har tidigare känt att jag gått från att se mig som en AP-förälder till en överlevande förälder. Jag vill verkligen sända en kram och en stöttande tanke för det är så jobbigt i början, så otroligt jobbigt på många plan. Visst mysigt också i sina stunder men den stora förändringen att få två barn känns tuff ofta. Du kommer dock att hitta rutiner och sätt att fixa allt på som du säkert inser själv men innan det så är det jobbigt. Ett som är säkert är att du inte är en dålig mamma och även om du "skrämmer" din dotter visar du dina känslor, att du inte är perfekt och att du faktiskt också har en gräns. Det är ju nytt för din dotter på det här sättet tänker jag,har fått intryck att du varit väldigt tillmötesgående mot hennes känslor och önskningar tidigare. Det innebär inte att förändringen gått till en sämre mamma men det är klart förändringen påverkar alla. Hursom, du är dina barns mamma och det är den bästa de har. Du har dessutom givit dem en helt underbar present, ett syskon.

Du frågar hur vi gjorde. Tv var det första jag tänkte på. HAde först en massa ambitioner med lekplats och sånt men det funkade inte. Lillebror hade ju kolik så jag kunde faktiskt inte vara ute med honom. Sen löste jag ju en del med att ha stor på dagis och på kvällarna var sambon hemma. TIll skillnad från din var min stora väldigt nöjd med det och visade aldrig nåt missnöje över nån brist på uppmärksamhet. Kanske var 2 år jämt en bra ålder för storebror var smärtfri eller vad man ska säga. Men vi var inne och varje gång jag skulle amma satte jag storebror vid tv:n för jag var rädd att han skulle riva stället. Jag gjorde snabbmat hela tiden. Sånt jag gjort tidigare och frysit in, eller fiskpinnar och makaroner. Jag ringde och grät för sambon, jag grät för mig själv. Jag bet ihop och jag grät igen för lillen skrek medan stor fick ny blöja eller nåt liknande. SEn gick jag promenad en gång om dagen. STor i sulkyn, liten i sjalen och sen var det min timme i lugn och ro. En stor fördel var när jag lärde mig amma i selen och kunde amma lillebror närsom helst och ändå vara rörlig.

Ringa hem sambon, det gjorde jag också. Det vet jag många som gör Det är helt normalt med andra ord  

Jag jobbar jättemycket på att sänka mina ambitioner med barnen. Jag får tappa humöret ibland, det är okej, jag är bara människa och de älskar mig som mamma ändå. De får se tv om det behövs, lillen får vara ledsen när storebror behöver sin tid. Sambon och jag gör inte mycket själva längre för det är lättare att vara allihopa. Jag var en del hos mina svärföräldrar under sommaren för där fick vi ro. Jag fick amma liggandes på soffan, vi fick mat serverat och lite sällskap. STorebror var glad och nöjd.
    Men sänka ambitionerna är nog mitt tips, men jag jobbar på det än idag, lillebror är imorgon 9mån. JAg kan ändå lätt säga detta varit det tuffaste året i mitt liv bortsett från år då nära och kära gått bort och den sorgen det inneburit. Det har varit och är fortfarande så jobbigt att jag nog säger stopp till fler barn här och nu. Jag orkar inte och jag vill kunna ge de två jag har tid, den tid det ibland känns går bort för de är tätt och det är krävande.          

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-12-14 21:20:00 följande:
    Och du - be om hjälp! Jag ordnade det så att min mamma fick ta storebror varje söndag i 4 timmar. (Då var han fortfarande hemma med mig på heltid). Jag kan ju säga att de där 4 timmarna var guld värda! Bara att veta att varje söndag är det bara och jag lillebror i 4 timmar gjorde en enorm skillnad för min del. Den pausen var verkligen något som fick mig att må mycket bättre.

Storebror tyckte också om dessa söndagar - då var han helt ensam med mormor och all fokus låg på honom.

Så mitt tips är du ber nära och kära att schemalägga barnvaktstid under en period så att ni får lite paus ifrån varandra.

Vi hade det såhär i drygt 2 månader. Så det handlar ju inte om några längre perioder alls. 

Superbra tips, be om hjälp. Det är inte för alltid och det gynnar alla inblandade. SEn vill man ju hitta sina rutiner men hjälp behöver man.
  • chokladkaffe

Jag tror absolut barn kan ta hand om sin egen sömn. Däremot är det inget som passar här eftersom vi är en familj och vi kan itne följa storebrors naturliga sömnmönster. Det vill säga somna kring midnatt och sen sova halva förmiddagen. Han har alltid varit sån som somnar sent av sig själv och vaknar sent. Det passar helt enkelt inte resten av familjen och därför styr vi honom till att somna vid 20-tiden och gå upp 12h senare, fast då vaknar han ofta själv. Samma med lillebror som velat vakna vid 5.30-6.00. Funkar inte heller så bra varför vi sövt om honom vid den tiden. Nu tror jag ju att barn har sin sömn själva och man inte kan påverka alltför mycket men när det går så gör jag det...för andras skull.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd