Åh Skruttis, jag känner kanske inte igen exakt de scenariorna du beskriver men mycket väl din känsla. Man känner sig otillräcklig, usel,tycker synd om stora barnet och ännu mer otillräcklighetsskänslor. Kanske lite rädsla för man inte känner igen sig själv heller. Vart tog mamman vägen som såg sitt barn i första rummet. Jag har tidigare känt att jag gått från att se mig som en AP-förälder till en överlevande förälder. Jag vill verkligen sända en kram och en stöttande tanke för det är så jobbigt i början, så otroligt jobbigt på många plan. Visst mysigt också i sina stunder men den stora förändringen att få två barn känns tuff ofta. Du kommer dock att hitta rutiner och sätt att fixa allt på som du säkert inser själv men innan det så är det jobbigt. Ett som är säkert är att du inte är en dålig mamma och även om du "skrämmer" din dotter visar du dina känslor, att du inte är perfekt och att du faktiskt också har en gräns. Det är ju nytt för din dotter på det här sättet tänker jag,har fått intryck att du varit väldigt tillmötesgående mot hennes känslor och önskningar tidigare. Det innebär inte att förändringen gått till en sämre mamma men det är klart förändringen påverkar alla. Hursom, du är dina barns mamma och det är den bästa de har. Du har dessutom givit dem en helt underbar present, ett syskon.
Du frågar hur vi gjorde. Tv var det första jag tänkte på. HAde först en massa ambitioner med lekplats och sånt men det funkade inte. Lillebror hade ju kolik så jag kunde faktiskt inte vara ute med honom. Sen löste jag ju en del med att ha stor på dagis och på kvällarna var sambon hemma. TIll skillnad från din var min stora väldigt nöjd med det och visade aldrig nåt missnöje över nån brist på uppmärksamhet. Kanske var 2 år jämt en bra ålder för storebror var smärtfri eller vad man ska säga. Men vi var inne och varje gång jag skulle amma satte jag storebror vid tv:n för jag var rädd att han skulle riva stället. Jag gjorde snabbmat hela tiden. Sånt jag gjort tidigare och frysit in, eller fiskpinnar och makaroner. Jag ringde och grät för sambon, jag grät för mig själv. Jag bet ihop och jag grät igen för lillen skrek medan stor fick ny blöja eller nåt liknande. SEn gick jag promenad en gång om dagen. STor i sulkyn, liten i sjalen och sen var det min timme i lugn och ro. En stor fördel var när jag lärde mig amma i selen och kunde amma lillebror närsom helst och ändå vara rörlig.
Ringa hem sambon, det gjorde jag också. Det vet jag många som gör
Det är helt normalt med andra ord
Jag jobbar jättemycket på att sänka mina ambitioner med barnen. Jag får tappa humöret ibland, det är okej, jag är bara människa och de älskar mig som mamma ändå. De får se tv om det behövs, lillen får vara ledsen när storebror behöver sin tid. Sambon och jag gör inte mycket själva längre för det är lättare att vara allihopa. Jag var en del hos mina svärföräldrar under sommaren för där fick vi ro. Jag fick amma liggandes på soffan, vi fick mat serverat och lite sällskap. STorebror var glad och nöjd.
Men sänka ambitionerna är nog mitt tips, men jag jobbar på det än idag, lillebror är imorgon 9mån. JAg kan ändå lätt säga detta varit det tuffaste året i mitt liv bortsett från år då nära och kära gått bort och den sorgen det inneburit. Det har varit och är fortfarande så jobbigt att jag nog säger stopp till fler barn här och nu. Jag orkar inte och jag vill kunna ge de två jag har tid, den tid det ibland känns går bort för de är tätt och det är krävande.