Jag kommer från en trygg och stabil familjebakgrund med föräldrar som alltid var närvarande och ställde upp i såväl stort som smått. Vi har alltid ätit tillsammans, umgåtts över flera generationer och mina vänner var alltid välkomna. Det kostade nog en del då jag och mina kompisar under hela högstadietiden samlades både före och efter skolan och åt frukost/mellis hemma
. Så ja, en bra uppväxt har jag absolut haft. För mig handlar AP om ett förhållningssätt - en form av värdegrund där mycket är så självklart att jag inte ens reflekterar över det. Metoder tar inte upp någon tankeverksamhet hos mig då det är en självklarhet för mig att inte "metoda" mina barn, att göra det som känns rätt i hjärtat och lyssna mer inåt än utåt faller sig nog ganska naturligt (även om jag också halkar till ibland). Sedan är det ju inte så att jag pratar om AP som begrepp eller etikett med mina vänner
utan enda gången som jag nämner AP är ju här och på nätet för att leta upp likasinnade. Så tror jag nog att det är för de allra flesta här. Jag kan nog tycka att det blir lite fel fokus här inne ibland. Jag är rätt övertygad om att vi alla kan sålla oss till skaran som ger våra barn väldigt mycket närhet, tid, gemenskap osv. DET är verkligen inte våra problem (även om många ändå känner sig otillräckliga ibland). Istället tror jag att det är viktigt att lyfta fram hur balans kan skapas i all denna strävan efter att fostra trygga individer. Balansen i familjen är ju faktiskt också något som är väldigt viktigt (och som också lyfts fram inom AP) men många gånger diskuteras det bara vad vi kan göra för barnen genom att tillföra något. Det är ju faktiskt viktigt att även visa barnen att JAG är viktig, VI FÖRÄLDRAR är viktiga för varandra, det finns ANNAT som är viktigt. Detta är också något som skapar trygga individer (ja, så länge det är inom rimliga gränser - men återigen, jag tror inte att det är så många i den här tråden som kliver över den gränsen - snarare tvärtom
). Dock skapar denna strävan många gånger ett dåligt samvete (i alla fall för mig men säkert för många andra också) och därför tycker jag att fokus blir lite fel när vi - i den här tråden - diskuterar hur länge man ska eller inte ska vara hemma, huruvida man ska "unna" sig ett gymkort eller liknande. Om det hade varit en annan tråd, med föräldrar som helst önskar att deras barn ska födas självständiga, metodas både vad gäller mat och sömn - ja då kanske fokus bör ligga mer på närhet, lyhördhet osv. Men återigen - jag tror inte ett några barn vars föräldrar hänger i denna tråd lider brist på det. Hm, surrar mycket nu och skriver dessutom på mobilen så vi får se omni fattar vad jag menar eller om det bara blev kaos av alltihop