Curla... Jag tycker att det känns konstigt att ens fundera över det faktiskt. Ibland har jag inget emot att hämta något, plocka undan (det är dock ganska sällan), klä på, bära etc. Jag utgår från mig själv, det jag vill och tar de konflikter som kommer. Men jag har inte alltid varit så
. Sista året har varit väldigt utvecklande för mig och jag lär mig mer och mer att utgå från mina personliga gränser. Jag tycker att det ibland blir väldigt mycket fokus på vad man inte ska göra för barnen (inte hämta något, inte klä på, inte plocka undan) när jag faktiskt också vill ge dem en bild av att vi är omtänksamma mot varandra i vår familj. Jag kan bli jätteglad när min man städar undan något som jag har lämnat framme och skjutit på till senare, vi hämtar ju saker till varandra hela tiden, min man hjälpte mig att knyta skorna när jag var höggravid osv. Och jag märker tydligt att dottern tar efter en hel del av detta. Många gånger kommer hon bärandes på glas från vardagsrummet som jag och min man lämnat kvällen innan, hon hämtar ofta saker till mig när jag ber henne osv. Så här hemma hjälper vi varandra. Kalla det curla om ni vill. Själv tycker jag bara att det är ett trevligt sätt att vara mot varandra. Däremot strävar jag (och lyckas allt oftare) att aldrig göra dessa saker för att undvika konflikter. Ska jag säga ja till dessa saker så ska det komma från hjärtat. Och vill jag inte, ja då tar jag striden och lär mig mer och mer att ta ett skrikande barn
.