• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Karisma
    Kaosmamma skrev 2012-01-02 13:08:31 följande:
    K: haha jag blir helt snurrig av FK, trots fjärde barnet... Vet faktiskt inte vad som gäller då... Men en vecka är det väl ok att vara sjuk och sen tar Fk över? Då är väl arbetsgivaren som står för dessa dagar vid v magsjuka... Men jag är också totalt förvirrad ;)

Vad har ni förresten för bil nu när ni har fyra barn snart? Är bilbyte som känns mest bökigt om vi skulle bestämma oss för fyra barn. Är ju så nöjd med vår Opel Vectra. Tungan ute

/K
  • Kaosmamma

K: tror att du kan vara hemma i 7 dagar och då är det mellan dig och arbetsgivare. Men ring fk och hör så vet du :)

Hihi bil är alltid lite bökigt :) men vi har en Volvo XC 90 och är jätte nöjda med den. Funkar bra och man kan stuva om efter behov. Haft den ett år nu :)

• Thelma08

Jag menade inte att jag hade sammandragningar pga att jag är egen företagare...
    Utan det är så mycket krångligare med fk när man e företagare.
    När jag skulle va föräldraledig med sonen så gav jag till slut upp mot dom jag var berättigad högre föräldrapenning men eftersom dom inte fattade så fick jag bara 180:-/ dag jag överklagade och hade revisorn till att hjälpa mig men när till och med hon inte visste vad vi skulle göra så sket jag i det och gick miste om jätte mycket pengar...

Animegirl
    Jag har haft företag sedan 2007
    Jag jobbar också heltid men tar inte ut riktigt så mycket. Men dom räknar på det man tagit ut så jag tänkte ta ut en större klump summa nu snart (igentligen bara föra över mellan kontona då jag vill ha det som säkerhet i företaget) men för att bli berättigad rätt ersättning måste jag göra så.
    Sen hjälper min revisor mig jätte mycket för det är en sån djungel och fk vet inget själva.

• Kaosmamma

Thelma: nä allt är ju krångligare med företag. Har ett AB. Men har läst nånstans att om man är nystartad (vad exakt menas med det? Månader? År?) så ska man kunna räkna ut och få ungefär vad en person som etablerat jobbar med samma sak skulle få... Men känns ju helt klart så himla yrt och svamligt. Jag gör ju allt i bolaget. Alla kontakter, illustrerar böckerna, skriver dem, sköter allt grafiskt, gjort apparna, kontakt med tryckeri, skickar ordrar, medikontakt, det administrativa.... Verkligen allt. Vet inte hur man ska räkna på det??? Åh och känns så himla yrt att ringa och prata om det också, ibland får man någon bra men oftast så blir man ju ännu mer förvirrad. Men samtidigt så klarar vi oss på lägsta nivå, då vi har barnbidragen, VB och från försäkringsbolaget. Samt att sambons företag har funnits i 8 år och är stabilt så han får ju in en hel del. Så vi klarar oss absolut, men skulle vara skönt att veta om det är någon ide att dra i alla trådar... För surt att bara lämna något som man ev har rätt till. Puh! ;)

• Thelma08

Jag tror att det där med nystartat räknas på 24 månader men är inte helt säkert.
    Du ska ju ha ersättning för många jobb
    Undra hur dom räknar på det när du gör så mycket...
    Jag är frisör och har salong så jag "bara" jobbar ju. Och sköter lokalen och papperna och inköp och ja allt annat som kommer till

• Kaosmamma

Ja då är jag utöver nystart då. Men börjar bli dags att kolla lite helt klart. Påminner mig om att jag måste skicka in moderskapsintyget! Ligger i min mapp, glömt bort! Ja om det nu stämmer det jag hört, men känns så virrigt, och är ju verkligen många delar. Så när de frågar vad är din uppgift i företaget.. Ja det är ju inte helt enkelt att förklara... Så många områden och ett ganska udda yrke i sig med förlag. Vad roligt med salong :) men då står du mycket förstår jag!! Det tar på kroppen. Hur mår ditt bäcken? Skönt att du får gå ner lite och att det funkar. jag saknar att träffa folk!! Jobbat hemma och jobbar själv... Jag som är dunder social. Så det är en utmaning men är väldigt glad antyder funkar då vårt liv inte är så stabilt och flänger ut och in på sjukhus. Ingen skulle vilja anställa mig, så då anställde jag mig själv ;)

• Thelma08

Jag tycker ditt jobb låter jätte spännande väldigt inspirerande och att du kan va så mycket med barnen också.
    Men sen förstår jag ju att det är lite ensamt att inte träffa så mycket folk.
    Jag trivs som fisken i vattnet med min salong och tycker inte det varit jobbigt alls varken denna grav eller förra, men nu har vi precis flyttat till hus, min morfar gick bort i höstas och det har varit mycket över lag.
    Och så har mina sköldkörtel värden spökat en del nu under denna grav. Så jag har nog inte tagit in denna grav för än nu.

Ja jag står mycket på jobbet men har lagt in lite små raster i schemat.
    Men jag har inte gått upp nånting och gör nog att det ute är så tungt att stå.

• Kaosmamma

Ja. Jag ska inte klaga! Arbetar även om de är hemma osv. Och älskar det jag gör :) så roligt att det inte känns som jobb många gånger! Och tiden med barnen är ju ett otroligt plus! Men lite ensamt på vuxenfronten. Tycker det verkar jätte mysigt med salong, nåt att pyssla med och träffa människor :) bara att jag kan inte klippa för fem öre ;)

Själv har jag gått upp några kilo, inte så mycket men lite. Bäcken är iofs hormonellt också men skönt att det inte är påverkat. Och bra att du tar pauser :) klokt!

• emeilee

Anemiegirl och Thelma. Jag jobbar som redovisningskonsult, tänk på att de som har enskilda firmor så räknas inte uttagen i rena pengar utan det är resultatet som räknas som inkomst och inget annat. Man kan ha tagit ut 0kr men ändå ha en lön på 300 000kr, fördelen där är att pengarna bör finnas på kontot.

Anemiegirl, nu har jag inte varit i kontakt med FK särskilt mycket gällande föräldrapenning men det är så att om man har en nystartad firma så har man rätt att räkna upp lönen till vad liknande företagare har. Däremot är det väldigt svårt att jämföra sig med någon annan om man är författare.
    Tror dock att eftersom du har AB och avlönas som vilken löneslav som helst så är det nog så att det är den utbetalda lönen som räknas och inget annat...men jag kan ha fel. FK lever ju sitt egna liv..

Svar på tråden Aprilbebis 2012