• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • Kaosmamma

Sandra: hade också min i vägen med trean, men den flyttade på sig. Är det vanligaste :) men skönt att det såg bra ut. Sen snitt vet man ju aldrig :/ fick ju urakut katastrofsnitt ändå :p men det gick det också! Nu får jg planerat snitt och känner mig lite deppig för det, men bara att gilla läget. Men de flesta barn kommer ju faktiskt vanliga vägen :) skulle vilja uppleva det igen! Av fyra barn är en vanligt...

• Floff

Hörrni tjafsa inte nu Kan det inte va så att vissa landsting gör glukosbelastning på rutin på alla gravida, men att de de facto är frivilligt? Menar, all mödravård är ju egentligen frivillig.

Imorrn går jag in i vecka 31 och nu börjar det kännas.. Tycker magen är rätt liten ändå, men ryggen och fogarna... Oj oj oj.. Ibland blir man smått tårögd av smärtan när man reser sig, särskilt om jag legat i soffan. Och när jag ligger på rygg blir jag så sjukt yr på en gång så det är ett evigt vändande på natten för att komma ifrån smärtan i höfterna. Nu har jag iaf beslutat mig för att gå hem på ledighet runt den 9:e mars. Alltså typ en månad innan BF. Dels för att få vila ordentligt och dels för att mitt nuvarande konsultuppdrag tar slut då, så det känns som en naturlig avslutning istället för att hoppa på något kort skituppdrag i ett par veckor. Längtar redan!

• lima76
    Aaglars skrev 2012-02-01 11:26:29 följande:
    NEJ - det är helt frivilligt!!!! Jag har blivit erbjuden men tackat nej.
    så är det kanske, men det framställdes inte som frivilligt här utan mer "i vecka 28 ska du göra glukosbelastning"...  varför tackade du nej? 
    sandraa01 skrev 2012-02-01 12:09:24 följande:
    Var på VUL igår för att kolla moderkakans läge, var nära tappen förut. Men nu har den flyttat upp, så nu behöver jag inte oroa mig för snitt! Iaf inte av den anledninge . Är så lättad!
    Härligt! jag har fortfarande 4 veckor kvar till min kontroll.. Jag gjorde ett UL på julafton efter en liten blödning och då hade den fortf inte flyttat sig.. men ingen anledning att oroa sig i förskott..

Jag laddade hem min hypnobirth-cd igår och lyssnade när jag gick och lade mig. tror nog att det kan bli bra. tittade på youtube också på några som lagt upp hypnobirth-förlossningar, mammorna ser väldigt avslappnade ut även vid de berömda 9 centimetrarna... (det är då jag brutit ihop lite båda gångerna och snyftat dramatiskt till min man "nu dööör jag")

Har ni andra börjat tänka på förlossningen än?
    Kaosmamma skrev 2012-02-01 12:14:34 följande:
    fick ju urakut katastrofsnitt ändå :p men det gick det också! Nu får jg planerat snitt och känner mig lite deppig för det, men bara att gilla läget. Men de flesta barn kommer ju faktiskt vanliga vägen :) skulle vilja uppleva det igen! Av fyra barn är en vanligt...
    förstår hur du menar men visst är det tur att det finns plan b också? Det viktigaste är ju att mån sin lilla bebis i famnen efteråt, oavsett vilken väg ut de kommer.. Hjärta Jag tror planerade snitt kan vara jättebra, vet flera som har jättebra upplevelser med sig från planerade snitt.. min vän som måste föda med snitt om hon blir med barn igen har kollat upp och hittat något som heter naturligt snitt, då man försöker efterlikna en vaginal förlossning så mkt som möjligt för barnet.. kanske något för dig?
  • Aaglars

Lima 76

Jag har gjort vid graviditeter innan och tycker att det är sååå fruktansvärt!!! Mår jättedåligt av det. Inga indikationer har tidigare visat åt grav.diabeteshållet. Därför vågar jag avstå

Jag gjorde däremot glucosbelastning i v.17 eftersom min pappa hade diabetes2. Men ännu enbelastning säger jag nej till

• Kaosmamma

Lima: Gud ja! Annars hade två av mina barn troligen inte funnits och inte jag heller. Gjorde planerat med första och gick inte så bra än att han mådde bra så klart och att det onda gick över. Så har ett jätte jobbigt planerat snitt i bagaget och det är därför jag ej ser fram emot det. Så ska på läkarträff den 1 mars för att försöka ha en beredskap ifall samma saker händer igen. Urakuta var jag ju sövd på... Var ju trauma utan dess like men gick ändå bättre än det planerade om man nu kan säga så... Vadå naturligt snitt? Haha utan bedövning eller ;) skojja. Berätta mer :)

• grästuva

Jag har börjat tänka en del på förlossningen, har börjat gå Aurora samtal inför den

• Poppee
    Aaglars skrev 2012-02-01 11:26:29 följande:
    NEJ - det är helt frivilligt!!!! Jag har blivit erbjuden men tackat nej.

Jag mena att de finns inget krav på att du ska ha diabetes för att göra de.. Jag vet att de inte är ett måste för min mamma gjorde inte belastningen ... Men min barnmorska va på mig att hon tyckte att jag skulle göra de.. ja har inget att förlora på de liksom.. De kollar mig ändå så pass mkt pga att jag är Rh negativ. E jag ändå där så kan de hälla lite socker i mig..
  • Poppee

Min moderkaka ligger eller förhoppningsvis "låg " i låg framvägg så den 24 på Rul 2 så får vi se om den flyttat sig

• Sannana

När "brukar" bebisarna vända sig? Min sitter och jag börjar redan känna stress över det..

• emeilee

Lima och Grästuva, även jag funderar en del på förlossningen. Antar att man som förstföderska aldrig kan ana hur det känns med värkar, hur ont det kommer att göra osv. För min egen del så var jag med om en otäck ridolycka förra året där jag fick en fraktur i korsbenet i ryggen och kroppen stängde av pga smärta.
    Förmodligen är förlossningen mildare men fördelen med olyckan var ju att jag var "borta", nu ska man ju vara vid medvetande hela tiden.

Hur har Ni tänkt med bedövning osv?  

Svar på tråden Aprilbebis 2012