• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • hemmakatten

Ska också göra glukosbelastning imorrn... 

Thelma08: Om det inte hjälper med järntabletter och det håller sig jättelågt tror jag att man kan få järndropp på sjukhuset. Men då ska det nog vara extremt. Mitt järnvärde var också jättelågt förut och började äta Niferex och det gick upp jättebra! Hoppas att de funkar på dig med. 

• emeilee

Thelma08, Så skönt att det var bra men gisses så lågt ditt järnvärde var. Hoppas tabletterna hjälper dig. Man kan ju även få sprutor som hjälper till att öka på värdet.

Tänkte på det här med din BF, du ligger ju 4v efter mig, är i 32 nu och beräknad till 12april. Stämmer det inte rätt bra med 2/5 då? Eller är jag ute och cyklar?  

• Thelma08

Tack så svaren

Har ju ätit 1 niferex var annan dag sen v 20 som inte hjälpt ett dugg.

Jo dom räknar från 5/2 då är jag ju i v 27+6
    Men enlig mensen har jag bf 19/4
    Och det är ovanligt att flyttas så långt om man har regelbunden mens som jag hade så ska dom kolla på TUL nu så han fortfarande är lagom stor för att komma den 5/2 då mitt första barn va stort (4500g och 56cm)

• Tokstolla
    Thelma08 skrev 2012-02-07 11:08:02 följande:
    Mitt blodsockret låg jätte bra men mitt hb va däremot bara 98, dom trodde först att maskinen va sönder för så lågt skulle det ju inte va. Har rasat från 121 sen inskrivningen.
    Är nu i v 27+6.
    Nu skulle jag ta 1 niferex/dag och va jätte noga med att höra av mig om jag kände mig trött. (svårt och veta när jag fortfarande är förkyld som tusan)

Vad gör dom om inte hb går upp nu?

Hade inte gått upp något sedan förra gången men magen hade vuxit till 29cm

Jag ligger med på översta kurvan och ska på TUL. Men dom flyttade Oss från 19/4 till 2/5 och jag vet när jag hade mensen så jag är kanske 2 veckor längre gången än dom säger. (jag tror själv att jag är 2 veckor före)
    DU! Mitt hb rasade också och jag kräktes av niferex (trots att jag bara tog dem var 3 dag). Tålde inga andra extra tillskott heller då jag får utslag... Det som verkligen fungerat för mig är palttunnbröd. Låter kanske skitäckligt men det smakar inte alls konstigt. ICA MAXI har i sitt sortiment. Och om du kan ät gärna citrus till. Dricker du mjölk/ har ost på mackan så hämmar du upptaget. 

Mitt hb har stigit ca 15 enheter sedan jag började med tunnbrödet för ca 1 mån sedan. Så nu ligger jag runt 114 och hoppas på att hinna stiga 10 enheter till innan det är dags för när jag hade förlöst sonen hade jag 76 i hb och mådde inge bra!  
  • grästuva

Thelma hoppas nifirex hjälper, annars tror jag du kommer få järninjektioner. Själv äter jag 2 nifirex om dagen plus två multivitaminer, även dom med lite järn i. Mitt blodvärde ligger på 110 och tycks inte vilja öka ändå men så länge jag håller mig över 100 så slipper jag injektion. Är du förkyld eller har annan infektion i kroppen så kan ditt blodvärde sjunka lite på grund av det också då kroppen får svårare att ta järnet till sig. Ät en apelsin till tabletten och drick ett glas jucie så underlättar du upptaget

• grästuva

Emeliee vi förlorade vårt andra barn sent under graviditeten -11 så jag har tyvärr ingen liten bebis att ta hand om här hemma, vet inte om vi försökt så tätt inpå annars. Har vår äldste son på 4 år här hemma som lyser upp tillvaron. Vi gör extra TUL, ett i v.25 och ett i v.28 har även fler inbokade, dock gör vi dom inte pga av SF måttet utan för att se så bebis mår bra pga av det vi varit med om. Mitt SF mått har inte Bm sagt något direkt om då det följer sin kurva men skulle det avvika åt något håll skulle hon kolla upp det extra.

• Kaosmamma

Grästuva: bra att ni får kika in regelbundet!! Måste vars fyllt med oro och kanske kan lätta lite med täta kontroller. Kram på dig!!

Blev gravid med nr 2 när nr 1 var mellan 3-4 mån, inget planerat dock. Hann ju knappt förstå och särskilt efter nr 1 när allt var så nytt också.

Har legat på IVA igen med Filippa, kom hem igår. Känner mig helt slutpumpad men hon är allt annat än ok ännu. Skulle ta den där sprutan idag när man är RH neg men fick ställa in den, fick tid nästa vecka så hoppas läget är bättre då!

• grästuva

Tack kaosmamma, just nu är det en extra tuff period av oro då jag närmar mig den tiden av graviditeten när vi förlorade Oliver. Lycklig över att jag har en livlig liten kille i magen så att jag känner hur han rör sig vad tråkigt att Filippa är så dålig igen, eran lilla kämpe hon är så stark. Hoppas på att det blir mycket bättre snart @-}--

• emeilee

Grästuva, åh det var tråkigt. Nu när jag tänker efter så har du nog nämt det någon gång i tråden. Minnet är kort...jag önskar min BM kunde säga så till mig, att så länge jag följer min egen kurva så spelar det inte så stor roll. Samtidigt är jag tacksam att det kollas.

Kaosmamma, hoppas att lilltjejen mår bättre snart.  

• Floff

Kaosmamma: Stackars lillan som är dålig igen Hoppas hon piggar på sig snart!

Grästuva: Usch vilken jobbig historia ni har bakom er. Stor kram till er, hoppas du kan få njuta den sista tiden utan att oroa dig alltför mycket denna gång.

Till er med lågt järn vill jag bara tipsa om Blutsaft. Jag har inte behövt ta tillskott själv, men min mamma hade väldigt lågt värde när hon väntade mig (eller min bror, minns inte riktigt.. Det var på 80-talet iaf) och hon drack Blutsaft i ett par veckor. På återbesöket trodde de att mätmaskinen gått sönder för att det ökat så otroligt mycket! Jag ska själv köpa en flaska i dagarna för jag känner att jag börjar bli väldigt trött..

I övrigt är det rätt tungt här just nu. Sonen har, som jag skrev tidigare, dubbelsidig öroninflammation och influensan, och idag på återbesöket var det fortfarande inte bra. Det visade sig då att vi fått för låg dos penicillin och för kort kur. Så nu är han "sjukskriven" 6 dagar till med fortsatt penicillinkur. Utöver detta är jag själv jätteförkyld men måste jobba massor, övertid och sånt tråkigt. Men det jobbigaste som hänger över oss är att min pappa kan ha fått cancer. Han opererades tisdag förra veckan och på fredag får vi svar på vad det är. Om det ÄR cancer så är det en rätt jobbig form med rätt dålig prognos. Så nu går man runt och väntar oroligt..

Svar på tråden Aprilbebis 2012