• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • HannaVirrpanna

Har en tjej som fiser mängder! Miljöfarlig nästan! Speciellt på morgonen, men hon har inte ont i magen vad vi märker i alla fall.

• anjiali

Kanske hjälper viktnedgången också med mjölkfri kost. Kan inte stoppa i sig lika mycket.

Tekla: har du märkt någon skillnad ???hur länge har du ätit mjölkfri kost ?

Min lilla är aldrig riktigt nöjd dag som natt. Sover endast på mig dagtid och vaknar efter kort tid då magen kör på henne. Nattetid så ligger hon lite själv och knorrar och på oss. Hon har inga gråtattacker på kvällar. Utan just det att bara vilja bli buren och inte vara riktigt nöjd.

Knip !

• SaJo81

Jag gjorde det och hade jättetrevligt! :) han kom hem 1 timme och 20 minuter senare än jag sagt att han skulle och då stod jag i hallen och stampade :(
    Hade som sagt jättetrevligt men kom inte hem fören två i natt :S är hyfsat trött nu haha och vi ska ha kalas för dom två stora idag :S

• Tekla78

Emil har inte ont i magen eller fiser särskilt mycket, men bajsar väldigt löst och 15-20ggr/dag. Skippade mjölken från lör 18/8 och då blev det lite bättre. Köpte sedan soyaprodukter mån 20/8 och då blev det sämre igen. Tis 28/8 bytte jag soya mot havreprodukter och det blev marginellt bättre. Men tyckte han blev mycket gladare efter det. Även om han inte direkt varit ledsen så har han inte varit supernöjd heller. Nu pratar vi och skrattar länge tillsammans flera gånger om dagen.

• anjiali

Hur gör man sedan när man vill äta mjölkprodukter igen ??? När kan återinföra det ?

• AAEV
    Tekla78 skrev 2012-09-02 04:04:01 följande:
    Jag går nu på mjölkfri kost och det är tråkigt, men inte så krångligt som jag först trodde. Produkter som jag trodde "självklart finns det mjölk eller smör i dem" har t.o.m. varit fria från mjölkprotein. Det är svårt om man skulle behöva äta på cafe för det steks i smör, vissa bröd innehåller mjölk och mackor breds ju med smör. Sallad utan ostprodukter borde ju oftast vara safe. AKT83 (eller var det AAEV, blandar ihop signaturerna), har du något äta-ute-tips för mjölkallergiker?
    Dottern är ju så liten, så hon älskar hamburgare och det är (nästan) alltid mjölkfritt var du än äter.
    Om vi ska fika någonstans brukar jag alltid ha med mig reserv i skötväskan, ifall det inte finns något som hon kan äta på fiket så brukar det inte vara några problem med att äta ute.

Annars är mitt tips att "plocka bland menyerna". Kan de inte erbjuda en mjölkfri rätt brukar det vara ok att plocka köttet från en rätt, tillbehören från en annan och såsen från en tredje osv. Kolla alltid med köket om de inte kan fixa något, de flesta är väldigt tillmötesgående :) 
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • FruSandra

Kan nån förklara varför ni inte äter mjölkpridukter?
    Är de nåt man ska undvika så e de ju mjölkpritein... Laktos kan bebisar inte vara allergiska mot än :)

Ja fråga mina Bvc sköterskor om de.

Vilgot pruttar jätte mycket på tidiga morgonen, men ja tror att de är för att han då legat still på natten och inte tryckt ut sina gaser som han gör på dagen... :)

• HannaVirrpanna

Där laktos finns finns också proteinet. Eller är jag helt ute och cyklar? Mjölkprotein finns gömt i nästan allt. Jag åt mjölkfritt med min son en period och jag hade inte koll på att det fanns i vassle t.ex. Även i havregurt eller vad det heter. Det var väldig omställning från att äta mjölk till inte. Måsta hålla koll på var det gömmer sig. Typ viss korv, skinka, viss godis osv. Ständigt läsande på innehållsförteckningen.

• Emmizen80

Är såå trött. Lilleman som alltid sovit bra om nätterna, ätit vid ca 2 och 5 för att sedan somna direkt i vaggan, har nu de tre senaste nätterna kommit på att det är jättekul att INTE som efter maten.... Grrr... Inatt låg han vaken en timme i vaggan, nöjd och glad och pratade med djuren i sängmobilen. Tänkte hela tiden att någon gång somnar han väll, men inte. Hur trött jag än är, kan jag inte somna på natten om han är vaken. Har visserligen somnat i soffan på kvällarna men den sammanlagda nattsömnen har varit ca tre timmar de tre senaste nätterna. Maken sover sig igenom allt!!!! I morse tog maken ungarna vid 7:30-ca 8:00 så jag fick sova lite själv. Sedan var han tvungen att gå ut och greja. Bor på en gård med allt det innebär, så denna tid på året jobbar han nästan dygnet runt, i morgon börjar han "riktiga" jobb oxå (7-16 borta, sedan resten av kvällen jobb hemma på gården). Är det något vid två månader som gör att ungarna sover sämre på natten, kompisens unge var likadan. Eller har det med att göra att han är lite småförskyld?