• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • grahnkotten

Besiktningen gick bra! såret såg fint ut och livmodern läkt och tillbaka till sin ursprungsstorlek! 2 kg kvar till målvikt, gutt! Ska också få göra en bäckenmätning för att se om mitt bäcken är förtrångt el inte iom katastrofsnittet. Det känns skönt, så man vet om det blir fler barn!

Allt gick bra, förutom en gallskrikandes bebis å en ung, manlig gyn.läkare som var måttligt nervös.. :)

• cattiwik
    FruSandra skrev 2012-09-11 09:27:40 följande:
    Usch igår upptäckte vi som nästan ett kättare på Vilgots hals mot nacken.. De ser verkligen ut att göra skitont!!
    Dessutom lukta de...
    Ja tror att fr blivit som skavsår när mjölken/spya runnit där...
    Ja tvätta rent och torka torrt och strödde potatismjöl på..
    Idag har ja inte sett hur de ser ut då vi fortfarande ligger kvar i sängen...

Nån som vart med om nåt liknande? Vad gjorde ni åt de isåfall?
    Vi har tid till Bvc imorn så ja ska kolla med henne vad vi ska göra åt de :S
    Moa fick likadant. Jag tvättade med vatten, torkade torrt, smorde med en superbra salva. De på BVC tyckte inte jag skulle pudra för att hålla torrt. Hon sa typ att det bara geggar ihop, eller klumpar sig eller nåt sånt.

Salvan heter Baby care från Dermanord. Kan verkligen rekommendera.
    www.dermanord.se/content/
    Använder den till torrfläckar och röda rumpor också. De läker jätte snabbt. Sonen som snart är 2 fick jätte röd rumpa en dag. Han grät bara av att sitta på rumpan. Med salvan läkte det nästan helt över natten.
  • Libe

Anjiali. Isåfall blir det Kanarieöarna i december, men jag är lite nojjig av mig så vi får se. Vet att måna åker med spädbarn, men jag vet inte.. :) är ju inte så väldigt varmt där i december heller..

• grahnkotten

Vår BVC-sköterska avrådde oss att åka neråt Europa och utomlands tills dess att Lillkillen vacc mot mässlingen iom att det har ökat utomlands, vet inte hur gammal man är när man får den sprutan! Men samtidigt sa hon att det är upp t oss föräldrar vad vi vågar och inte!

• Libe

Den får man inte förrän vid 18 mån ålder vad jag kan läsa mig till.. Av den anledningen att barnet får ett visst skydd från moderkakan som räcker under spädbarnstiden enligt smittskyddsinstitutet. Men såklart, man bör väl vänta tills alla vaccin har tagits för att vara helt safe, men det känns lite väl.

• smulan12

Frusandra: Noah hade också lite avskavt så runt halsen i sina väck. Tvättat och torkar torrt och sen lagt på kroppspuder och det har blivit bra. Kollar varje dag hur det ser ut och att det inte är fuktigt. Har dessutom en handduk mellan han och mig mot hans kind när jag ammar så hamnar det mesta han slabbar på den. :)

Majsandra.wordpress.com

• cattiwik

Om man ska ut och resa kan man få vaccinet 2 ggr. Först en gång innan resan och sedan en till gång när man eg skulle fått det (det är väl vid 18 mån tror jag). Sen kan dom inte ge vaccinet för tidigt. Tror det är från 1 år som man ger det. Min son fick inget vaccin när vi for till Mallorca och han var 9 mån.

• EllaBella02

Vi har kommit ur fas med tupplurerna här : ( Vilket oftast resulterar i övertrött baby som får skrikanfall. Tror att hennes sömnmönster håller på att ändras och jag hänger inte med i svängarna. Innan har hon oftast somnat nät jag ammar men nu kan hon tvärvägra. Sedan är hon vaken och när hon böjar bli gnällig försöker jag lägga henne i vagnen vilket oftast om jag inte går promenad resulterar i gallskrik. Sedan bär jag henne och då somnar hon oftast men vaknar lätt när jag ska lägga henne i vagnen. Hoppas jag kOmmer på snart hur hon ska sova för att inte bli övertrött.

• down under

Jag åkte till australien med min son när han var 4 månader och var borta i 3 månader.
    Vi fick inget vaccin då..
    Men när han var 11 månader så åkte vi till argentina och då fick han mässlings vaccinet innan vi åkte och sen fick han den igen vid 18 mån ålder.
    Om man får det vaccinet innan 12 månadres ålder får man den alltid igen vid 18 månader.     

Vi kommer att åka till Usa (Florida) i nov och då blir dottern 18 månader men hon fick sitt vaccin mot mässlingen redan för en månad sen (hon var då 15mån) och behöver inte ta om den.
    Hon fick den då för att hon inte skulle få biverkningar av den när vi var bortresta.

Kian kommer att få sina vaccin mot stelkramp/kikhosta o polio (dos 1 och 2) lite tidigare eftersom vi kommer att vara borta till i mitten av januari  och han ska egentligen ha dos 2 i dec då han är 5 månader.
    Han blir även vaccinerad mot hepatit B precis som hans syskon