• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • grahnkotten

Ååå, så himla irriterande! Jag skrev ett jätte långt meddelande om vikt och tips på träning och bara översta delen kom med! Ååå skriver ett nytt snart!

• eken

Varför ska det vara så jävla struligt med amning????!!!! Är så trött att det fungerat så bra i två månader men nu har hon börjat vägra mina bröst vid vissa måltider...:(

Dottern min ger mamma gråa hår!!!

• millifjor

Tänker nog också köpa mig ett par byxor som jag kan ha nu, då kanske man slipper stå o grina i garderoben varje gång man testar brallor!

• grahnkotten

Vi provar en gång till! 
    Jo, det jag skrev om vikt och så, var det att ställ undan vågen och mät dig! Det är ju ändå det som betyder något! Och jag gjorde så att jag gick och köpte mig ett par byxor, innan jag kommer i mina "normala" byxor! =)

Gällande träning, så rekommenderar man att man ska vänta med magträning 3-4 veckor efter förlossning och  4-6 veckor efter kejsarsnitt. Efter det kan man börja med stabiliseringsövningar för bäcken och bål. Träning så som spinning, löpning och gympa samt tyngre styrketräning för mage bör man vänta med tills man är stark i bäckenbotten och kan hålla magmusklerna aktiverade under hela passet! Om man är stark och känner sig "iform" kan man börja med sådan storts träning efter 3-4 månader! Det är väldigt olika från person till person, endel är stark i bäckbotten nästan direkt och kan då början som ovan medans endel måste öva och kanske inte kan börja träna mage/löpning/gympa på 6 månader! Vad gäller kejsarsnitt så ska man vänta till 4- 6 veckor innan man börjar med stabiliceringsträning. Tunga situps/löpining/gympa/spinning/mycket tunga lyft ska man vänta med i helst 6 månader, men iaf 4 månader innan man börja prova lite smått. Som alltid gäller det efter smärtgräns och om det känns obehagligt = sluta! Spinning kan man ofta börja med i och med att man kan välja att sitta ner istället för att stå under passets gång. 

Jag brukar göra stabiliseringsträning 2 ggr/dag: Bäckenlyft mot pilatesboll el utan 15 ggr, håll ca 5-10 sek. Ryggliggande med böjda ben, hälarna i marken och samtidigt trycka svanken mot underlaget, hålla 5-10 sek, upprepa 10-15 ggr. Plankan på knälederna 5-10 sek, upprepa 5 ggr. Armhävningar mot handfatet alt mot vägg för att inte aktivera magen för mycket 10 x 2 samt enkla benböj. Lägg till promenader alt simning så är du snart igång! 

• AKT83

Tekla; en sån vit prick har jag också! Jag har inte direkt haft en stockning men det gör ont innan mjölken rinner till ordentligt. Jag har inte vågat att pilla bort den, är rädd för öppna sår. Tyckte Sjukvårdsrådgivningen att man skulle vänta ut den eller?

• SessanM

Skriver inte direkt ofta här men följer på lite avstånd :)

Eken: min lilla tjej är likadan, jag har fått truga och "lura" henne att äta de senaste dagarna. Hon är 2 mån på söndag. Tror det kan ha att göra med utv. fasen som ska vara typ nu. Hoppas dock det snart går över...

• Bragdoll

Här läcker blöjorna också. Allra värst är ICA Basics, där kan inte tjejen bajsa i en helt ren blöja utan att det rinner ut åt något håll. Främst då ryggen.
    Allra bäst har Willys fungerat hittills. Pampers funkar fint för min tjej, men jag tror jag har en storlek för liten för den går inte riktigt så långt upp som jag vill, använder den efter att tösen bajsat för dagen så jag slipper slänga ett halvt blöjpaket.

Angående viktnedgång så går inte jag heller ner i vikt av att amma, men nu har jag bestämt mig för att äta lite mindre, och hoppas att det ska fungera bättre. LCHF funkar inte för mig, jag är alldeles för såld på potatis, pasta och ris, så jag räknar kalorier, det har funkat förr och jag hoppas det funkar nu också.

• eken

SessanM: Ja blir det inte bättre snart ger jag upp och ger henne bröstmjölk så länge det går och sen ersättning.

Känns att det tär så mycket på mig att jag går runt och oroar mig och då låser det sig mer. Jobbigt är det iaf.

• SessanM

Eken: känner igen det där. Man stressar upp sig och oroar sig och det känner väl bebis av och så blir det en ond cirkel. Jag ger ersättning när det är som värst och hon har fått några försök på sig.
    Sedan använder jag amningsnapp (har gjort sedan start) så jag brukar trycka ut lite mjölk i den så att hon känner smaken och då funkar det iaf ibland!

• Sladdis

Jag började på ViktVäktarna för 5 veckor sen och har gått ner 5 kg. Köpte likadana byxor som jag haft sen jag började fast en storlek mindre och de passar nu. Förutom maten försöker jag gå en runda varje dag på 45-60 min och så gör jag situps med pilatesboll.