• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • millifjor

Äh har bestämt att vi kör med kondom, verkar smidigast
    Grankotten: en fråga till dig, tror att jag har problem med min ischias nerv, vad kan man göra åt det, går man till sjukgymnasten då eller? Det värker liksom från rumpan o hela vägen ner i benet, mest när jag varit aktiv en dag o då måste jag ta Alvedon för att det ska släppa. Ska man vila då eller fortsätta att röra på sig som vanligt?
    Tänkte bara kolla om du eller nån annan vet trevlig helg på er!

• Jamtlandstaus

Håller med dig Millifjor vet inte heller hur, när o var man ska få lust till sex Så än så länge verkar bebis vara den bästa preventivmetoden för oss
    Sen får vi se. Funderar på att prova ut ett pessar. Hade det för många år sedan o tyckte det var smidigt, satte in det när jag kom hem från jobbet så fick det sitta till morgonen så behövdes inga avbrott om andan plötsligt föll på. Nackdelen är att man måste beställa det på nätet nuförtiden men det kan väl inte vara så krångligt, handlar ju mycket så nu...
    Vid BVCkontroll igår vid 2,5 mån så är hon nu 60,5cm o väger prick 5000g. Längdkurva o huvudmått följer kurva men vikten börjar plana ut något så vi ska försöka amma lite oftare.
    Träffade två ur föräldragruppen oxå o inte ser man att vår tjej är en hel månad äldre än deras, vad olika dom är de små liven.

• anjiali

Zzzzzzzz trött .... Ammat varannan timma sedan igår. Mellan 00-05.30 hann jag amma tre gånger och tycks fortsätta på detta vis. 10 veckor gammal, är det tillväxt på g ? Hon är rätt så kinkig tycker jag.
    Tycker då inte om att vara trött och orkeslös.

Tyvärr har naveln blivit dålig igen och nu börjar jag undra vad det är för elaka bakterier vi fått med oss från sjukhuset . Ser ut som vi får söka vård för navel igen. Om det blir mera antibiotika så blir jag så ledsen och arg. Men får nog ställa in mig på att det blir så .

• AKT83

Nu kommer jag inte ihåg vem som också hade en white spot på bröstvårtan, men hur fick du bort dem. Jag trodde den var borta någon dag men nej det var den inte och det gör väldigt ont när hon ska ta det bröstet. Jag har provat att klämma lite men det går inte! Med en vanlig finne kan man ju ibland ta hål för att varet ska komma ut men jag är rädd att inflammera bröstvårtan!

I natt var Tilde snäll och lät mig sova 6 timmar!!! Plötsligt händer det! Helt underbart!

• grahnkotten
    millifjor skrev 2012-09-22 07:06:06 följande:
    Äh har bestämt att vi kör med kondom, verkar smidigast
    Grankotten: en fråga till dig, tror att jag har problem med min ischias nerv, vad kan man göra åt det, går man till sjukgymnasten då eller? Det värker liksom från rumpan o hela vägen ner i benet, mest när jag varit aktiv en dag o då måste jag ta Alvedon för att det ska släppa. Ska man vila då eller fortsätta att röra på sig som vanligt?
    Tänkte bara kolla om du eller nån annan vet trevlig helg på er!
    ååå, skrev precis ett inlägg som försvann någonstans i cybervärlden! Skumt, känns som om det händer ofta här på FL. 
    Well, det bästa som du kan göra är att söka din sjukgymnast på VC eller i privat regi (säger jag son sjukgymnast, du kan självklart söka naprapat/kiropraktor också, men då kommer du säkerligen inte få någon träning för besvären) Det är viktigt att du får en ordentlig undersökning. 
    Det är vanligt under och efter graviditet att få dessa besvär och beror oftast av ändrad hållning och minskad/försvagad muskulatur och då kan ischias nerven komma i kläm. Det är svårt att säga utan att ha undersökt dig. Om du ska ta medicin, är det bättre med inflammationsdämpande typ ibumetin (men det där är jag inte duktig på, så rådgör m läkare alt sjuksköterska) Det är bra med cirkulation = rör på dig, men inom smärtgräns. Oftast gör man felet att man går 1 långrunda och sedan får ont allt bär fel nu när vi har en liten bebis! Bättre nu när du har ont att gå små korta promenader, med kort steglängd så du inte får ont utan bara få blodflöde till området och läkningen går igång snabbare och effektivare! Börjar att göra den cirkulationsträningen som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är dem övningarna som jag brukar ge till mina patienter med ryggproblem.  Sedan vet jag inte hur mycket smärt du har, kanske behöver du med smärtlindring typ TENS, akupunktur, medicin osv.. och iså fall måste du ju söka dig vidare. Tänk på din hållning, hur du bär ditt barn - att du inte bara bär på ena sidan. Hoppas att det blir bättre! 

Ha en bra helg! Nu ska vi ut i regnet och gå en sväng! Kanske stannar för en fika hos farmor å farfar!  
  • Vicki123

Hej,
    Mun lilla kille är 2 månader och har igår börjat suga på händerna. Gör era detta?

Sen är han lite vit längst in på tungan... Vi har trott att det är fr när han ätit, men funderar på om det kan vara torsk?

Kramar

• Sladdis

Vicki: Matteo suger också jättemycket på händerna. Och vit på tungan har han varit sen han var tre veckor. BVC säger att det är torsk men att jag inte behöver behandla eftersom det är så lite och inte blir mer. Annars är väl huskuren att man ger några droppar vischyvatten på tungan efter amning.

• SaJo81

Idag blir vår lille kille 2 månader =) tiden går så fort!
    I natt var han världens snällaste son som lät mamma sova, mat 22 sen var det dags igen vid 5.30 =) men så duktig har han iofs varit länge, hela denna veckan har jag fått sova mellan 7-8 timmar!

Han har sugit på sina händer sen han föddes nästan, tycker visst det är riktigt mumma och torsk har han också haft men det värsta har gått bort, ett tag var det rätt mycket och jag fick på bröstvårtorna med men vi behandlade med vichyvatten så nu e det bara lite längst in och det stör som sagt varken honom eller mig. 

• FruSandra

Vilgot suger också på sina händer.. Så fort nappen åker ut åker fingrarna in. Ibland vägrar han nappen för att suga på hela handen :)

• millifjor

Tack för tipsen Grahnkotten! ska nog kontakta sjukgymnast så de kan visa lite vad man ska tänka på helt enkelt
    grymt irriterande att ha ont nu när jag kommit igång ordentligt med promenader o så, men men...