millifjor skrev 2012-09-22 07:06:06 följande:
Äh har bestämt att vi kör med kondom, verkar smidigast
Grankotten: en fråga till dig, tror att jag har problem med min ischias nerv, vad kan man göra åt det, går man till sjukgymnasten då eller? Det värker liksom från rumpan o hela vägen ner i benet, mest när jag varit aktiv en dag o då måste jag ta Alvedon för att det ska släppa. Ska man vila då eller fortsätta att röra på sig som vanligt?
Tänkte bara kolla om du eller nån annan vet

trevlig helg på er!
ååå, skrev precis ett inlägg som försvann någonstans i cybervärlden! Skumt, känns som om det händer ofta här på FL.
Well, det bästa som du kan göra är att söka din sjukgymnast på VC eller i privat regi (säger jag son sjukgymnast, du kan självklart söka naprapat/kiropraktor också, men då kommer du säkerligen inte få någon träning för besvären) Det är viktigt att du får en ordentlig undersökning.
Det är vanligt under och efter graviditet att få dessa besvär och beror oftast av ändrad hållning och minskad/försvagad muskulatur och då kan ischias nerven komma i kläm. Det är svårt att säga utan att ha undersökt dig. Om du ska ta medicin, är det bättre med inflammationsdämpande typ ibumetin (men det där är jag inte duktig på, så rådgör m läkare alt sjuksköterska) Det är bra med cirkulation = rör på dig, men inom smärtgräns. Oftast gör man felet att man går 1 långrunda och sedan får ont allt bär fel nu när vi har en liten bebis! Bättre nu när du har ont att gå små korta promenader, med kort steglängd så du inte får ont utan bara få blodflöde till området och läkningen går igång snabbare och effektivare! Börjar att göra den cirkulationsträningen som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är dem övningarna som jag brukar ge till mina patienter med ryggproblem. Sedan vet jag inte hur mycket smärt du har, kanske behöver du med smärtlindring typ TENS, akupunktur, medicin osv.. och iså fall måste du ju söka dig vidare. Tänk på din hållning, hur du bär ditt barn - att du inte bara bär på ena sidan. Hoppas att det blir bättre!
Ha en bra helg! Nu ska vi ut i regnet och gå en sväng! Kanske stannar för en fika hos farmor å farfar!