• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Sladdis

Matteo har haft RS. Det började som en förkylning men han blev mer och mer slemmig och fick svårt att andas. Vi sov med honom på våra bröst sittande i soffan i sex nätter. Han fick två andningsstopp. På barnmottagningen gjorde de inget för han var typiskt nog hur pigg som helst när vi var där. Så vi åkte hem och fortsatte kämpa på nätterna. Möget satt i nästan tre veckor även om bara den ena veckan var riktigt hemsk. På BVC sa de att vi borde åkt in på akuten på kvällen när han blev sämre men vi litade ju på läkaren på barnmottagningen som sa att det nog var över eftersom han var så pigg. Han hade aldrig mycket feber så det är inget tecken. Den låg på 38 ca. Man brukar få Ventoline som löser slemmet och ibland får man inhalera på akuten/barnmottagningen.

• chess07

Jag blir så less... Vi fick ställa in dopet förra helgen pga flera sjuka i familjen.

Bokade in imorgon istället. Hade som tur var inte lagat någon mat än. Vi är bara närmsta familjen som ska va med, 9 vuxna och 4 barn. Inatt fick Arvid feber...!! 39 grader och är jättekinkig... Hoppas de är bättre imorrn annars får vi ställa in igen..!

• chess07

Jag blir så less... Vi fick ställa in dopet förra helgen pga flera sjuka i familjen.

Bokade in imorgon istället. Hade som tur var inte lagat någon mat än. Vi är bara närmsta familjen som ska va med, 9 vuxna och 4 barn. Inatt fick Arvid feber...!! 39 grader och är jättekinkig... Hoppas de är bättre imorrn annars får vi ställa in igen..!

• tundra

Chess07: Nej! Så struligt! Hoppas det är bättre till imorgon!

Sitter själv här i bygdegården och passar grytor till vårt dop imorgon. 26 pers - vet inte hur många barn som är inräknade dock. Har dopet ihop med svägerskan och deras lilla tös.

Hittills inga sjuka eller andra större katastrofer men det kommer kanske.

Vår simpla dopmeny:

Förrätt: Popcorn
    Varmrätt: Köttsoppa med klimp + bröd, smör och ost
    Efterrätt: Tårta och kaffe

• SessanM

Då har jag fått svar på varför de två senaste nätterna varit extra jobbiga, det är en liten tand som tittar fram. Syns inte direkt men man känner något vasst. Stackars min lilla skrutt! Hur länge har de ont när en tand bryter ut?

• Sladdis

SessanM: Ja det har jag också undrat. Matteo har sovit dåligt sen första tanden tittade ut. Ett par dagar senare kom tand två men sömnen har varit jättekass och i förrgår kom tand tre, tre månader senare. Kan han ha haft ont hela tiden? Han har ju alltid händerna i munnen och dregglar friskt.

• Cizzi86

Hej alla!nu har jag inte läst på länge men hoppas allt är bra med er och bebisar. Charlie är nu drygt 6mån. Vet att en del av er skrivit om allergier innan så tänkte höra med er vad ni tror. Charlie har gått på ersättning sen 2månader. Hans bajs har alltid varit grönt och ganska hårt och jag har tagit tempen och sen har det kommit ut av sig själv,han har varit lite gnällig vid matning. Vid 5mån tyckte bvc att vi skulle testa mjölkfritt för han hade lite prickar på benen(kan ha varit torrprickar oxå).kör då Althera och bajset blev lösare men fortfarande grönt. Han verkade nöjdare ett tag. Testade med nan igen och han blev så sjukt grinih ocv ville inte äta. Förkyld samtidigt. Gick tillbaka till althera men började ändå föra in gröt(vanlig) och han älskar gröten...slukar den!katrinplommon till det och bajset är ganska hårt igen men får ut det själv. Men han är heeelt omöjlig när han ska äta flaskan. Han skriker och blir tokig!sätter man honom och ger gröt äter han gärna. Är glad emellan måltider och sover bra på nätterna(förutom en dum hosta nu). Ska jag testa mjölkfri gröt oxå?borde han inte va mer grinig även mellan måltider och på natten(eftersom gröt är kvällsmat) om det va den som ställde till det?tacksam för era synpunkter!

• Tekla78

Cizzi, svårt att säga om han var grinig pga allergi eller förkylning. Det skadar ju inte att testa mjölkfri gröt i några dagar för att se om konsistensen blir bättre. Emil gillar inte Sinlac, men däremot banangröt från 6mån.

Man kan ha en viss tolerans mot mjölk, så om han mår dåligt av att endast dricka Nan kan han ändå klara någon portion innehållandes mjölk utan att må dåligt för det.

Vi skulle ha börjat med mjölkprovokation nästa vecka, men då Emil redan är tjorvig i magen och har visat tydlig allergi mot ärtor (baljväxtfamiljen = soja = liknar mjölkprotein) tror jag vi väntar ett tag till. Ska kolla med vår läkare i nästa vecka.

• Tekla78

Chess, neej! Håller tummarna för att hon kryar på sig.

FruSandra, typiskt också! Hoppas ni hade det mysigt på själva spadelen så det vägde upp i alla fall.

Sessan, vet inte, men det gör rejält ont även innan tanden spricker igenom.

• enilorac81

Tekla78- bebis på G? ...jag har inte fått mens tillbaka. Sånär inte så orolig, även om magen tycks vara kvar där ändå