• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Woogie
    Jamtlandstaus skrev 2012-01-19 10:13:54 följande:
    2 fileér/per person Förvånad vem orkar så mycket??
    Jag skulle räkna på 1st/person för alla över, låt säga 7år och sedan en ½ för de yngre. Ni ska väl ha något annat till oxå som ris eller potatis, sallad? Bröd kan man oxå ha som förstärkning.
    Precis, vi ska ha ris och sallad till och dessutom (dansk tradition tror jag), så får de kaka och kaffe först när de kommer och middag någon timme senare, så de kommer inte ens att vara vrålhungriga. Det blir desutom tårta efter det (jepp, lååång middag :o)).
    Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • JennyL88
    Woogie skrev 2012-01-19 11:31:05 följande:
    Precis, vi ska ha ris och sallad till och dessutom (dansk tradition tror jag), så får de kaka och kaffe först när de kommer och middag någon timme senare, så de kommer inte ens att vara vrålhungriga. Det blir desutom tårta efter det (jepp, lååång middag :o)).
    Man brukar räkna 125g/p när det är fisk och 175g/p när de gäller kött.
    Jag är säker på att ca2kg kycklingfiléer räcker till 9+5..
    Foccaia som är ett bröd är väldigt gott till den typ av mat, brukar uppskattasTungan ute

Lycka till!
  • Woogie
    JennyL88 skrev 2012-01-19 12:59:57 följande:
    Man brukar räkna 125g/p när det är fisk och 175g/p när de gäller kött.
    Jag är säker på att ca2kg kycklingfiléer räcker till 9+5..
    Foccaia som är ett bröd är väldigt gott till den typ av mat, brukar uppskattasTungan ute

Lycka till!
    Tack för alla svar! Det känns också mer hanterligt rent tillagningsmässigt med 2 än 4 kg! Jag lagar, så jag bestämmer! :o) Min svåger bakar surdegsbröd som hobby, så det brukar bli hans bröd på alla kalas, men tack för tipset annars :o)
    Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • SaJo81

mmm focaccia är riktigt gott......ska jag nog köpa till helgen och gotta till det med....

vi brukar för att "safea" räkna på 200gr kött per pers då vet man alltid att det räcker! barnen äter ju knappt hälften, i alla fall dom små.... 

• Woogie
    SaJo81 skrev 2012-01-19 13:48:08 följande:
    mmm focaccia är riktigt gott......ska jag nog köpa till helgen och gotta till det med....

vi brukar för att "safea" räkna på 200gr kött per pers då vet man alltid att det räcker! barnen äter ju knappt hälften, i alla fall dom små.... 
    Hur jag än gör så hamnar jag på mellan 2 och 2,5 kg, så jag tänker att jag köper en sån där kartong från Guldfågel (är det väl) som är på 2 kg och så kanske en påse till, så får det var det. Jag putsar nämligen en del, jag fixar inte smaken på fettet som är i ena kanten på dem för det mesta. Och så tar jag oftast bort den lilla fliken under eftersom det i princip alltid är en relativt tjock sena/artär/något vitt rakt igenom hela den. Vad tror ni förresten om kladdkaka med lite starkt kaffe i?
  • owner

V 14+4 idag och vi har kollat på ett pyre på både VUL och UL. Ett hjärta som slog och ett litet ben som sprattlade. Dum som jag var trodde jag att det fanns chans att se kön men jag behövde inte ens fråga om det, haha. RUL den 17 februari men hur ska jag kunna vänta tills då! :) Nyfiken som bara den. Men allt såg bra ut så det är ju huvudsaken :)

• Engla80

Jag är konstant sugen på glass (mest då marängswish) godis och andra sötsaker... Obestämd Mat lockar inte alls och jag får tvinga i mig middagen och lunchen!! Speciellt om jag lagat den själv. Nån annan som känner likadant?

Då jag är överviktig MÅSTE jag stå emot för jag vill verkligen inte gå upp så mycke under graviditeten och då öka chansen för tex diabetes. 

När jag vänta dottern va jag sugen på gurka, tomat och melon hela tiden och klara mig då undan med att gå upp nästan 5kg. Hade hoppats på det denna gången också men med detta suget så får vi se hur det går... 

Tillåter mig själv att frossa kontrollerat på lördagar så på lördag blir det definitivt marängswish Tungan ute Lääääängtar till lördag!

• EllaBella02
    Tekla78 skrev 2012-01-18 22:16:14 följande:
    Någon mer som fått mer intensivt mol i mage/rygg runt v 15-16. Har knappt känt av ont alls tidigare, men nu har jag ont ofta o ganska mycket. Inte så dwt hugger, men jobbigt är det och jag blir orolig. Tänker att det kanske är en vanlig tillväxtperiod?

Håller tummarna jämtlandsstatus!

Sladdis, fick ni veta varför han hade så ont. Det gör nästan lika ont i en själv när de lider Kram
    Jag tycker också att jag har haft mer ont under den här veckan.. v 16.. har googlat massor på det, och ja, det verkar vara ganska vanligt.. men jag håller med dig.. jag tycker man blir orolig av det...
  • EllaBella02
    owner skrev 2012-01-19 17:57:41 följande:
    V 14+4 idag och vi har kollat på ett pyre på både VUL och UL. Ett hjärta som slog och ett litet ben som sprattlade. Dum som jag var trodde jag att det fanns chans att se kön men jag behövde inte ens fråga om det, haha. RUL den 17 februari men hur ska jag kunna vänta tills då! :) Nyfiken som bara den. Men allt såg bra ut så det är ju huvudsaken :)
    Vi har också vårt RUL den 17 Feb! : )
Svar på tråden Juli bebis 2012