• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • snoffsan08
    En liten skrev 2012-02-09 10:47:00 följande:
    Hej Vad spännande med alla RUL. Jag hade min datumbestämmande UL undersökning i december för sådana är reglerna här att innan slutet av 4 månaden måste jag meddela alla myndigheter och arbetsgivare annars får jag ingen sjukersättning och föräldrapenning. Jag ska på "organ"UL i slutet av februari (det som hos er kallas RUL) för att se att allting är ok.Idag fick jag brev från min arbetsgivare. Jag är beviljad mamma ledig 3/6-23/9 dvs 16 v med 6 veckor före beräknat datum och 10 veckor efter. Till min stora glädje hade han även skrivet att med läkar intyg har jag rätt at jobba till 2 veckor innan och därmed få 14 veckors mammaledigt efteråt! Så nu tänker jag var lugn och snäll så jag inte ska få komplikationer och måste bli sjukskriven... Med lite tur kan jag förlänga med semester fram till jul....Hur kommer ni göra med all eran mamma ledighet? När måste man diskutera det med arbetsgivaren i Sverige?

Får man inte vara mamma ledig längre än så i Frankrike? Vad gör man av barnet sen då? Jag var hemma i ca1½ år med min trea, men med denna blir det som med dom två första, 1 år ca. Har inte råd astt vara hemma längre. SEn blir det ju så vansinningt länge som jag får vara hemma från jobbet ändå, med tanke på att jag varit sjukskriven sen v:10 redan och troligtvis blir sjukskriven fram till BF.
  • enilorac81

Hej en liten. Vart bor du någonstans? Tror man måste meddela sin planerade ledighet senast 2 månader innan man går på ledighet.... Men jag är inte hundra

• Malena C

En Liten - Vilket land bor du i? Jag bor i Belgien och här är det 18 veckors betald mammaledighet men jag har också tre obetalda månader jag får ta ut eftersom jag har fast ansällning och varit anställd längre än ett år. Då får jag ett statligt bidrag på mellan 500 och 600 € per månad. Jag får jobba till en vecka inan beräknad förlossning så 17 betalda veckor hemma om jag klarar det.

• Malena C

Dagis. De flesta börjar dagis här vid tre månaders ålder. Vi lyckades hålla sonen hemma i åtta månader och sedan har han bara gått halvtid men det är ovanligt här. Ofta hjälper mormor och farmortill här och familjer väljer att bo nära varandra. Vi har ingen här så dagis är sonens andra familj.

• En liten

Vi har haft dottern på dagis med barn från 2,5 månader till 3 år. Annars är det dagmamma antingen hemma hos oss eller hos dagmamman.
    Dottern har haft två dagmammor pga flytt och den andra var en katastrof därför fick vi tilltjatat oss en dagisplats.

Jag bor i Frankrike.

• En liten
    Malena C skrev 2012-02-09 11:07:55 följande:
    En Liten - Vilket land bor du i? Jag bor i Belgien och här är det 18 veckors betald mammaledighet men jag har också tre obetalda månader jag får ta ut eftersom jag har fast ansällning och varit anställd längre än ett år. Då får jag ett statligt bidrag på mellan 500 och 600 € per månad. Jag får jobba till en vecka inan beräknad förlossning så 17 betalda veckor hemma om jag klarar det.
    Här har vi längre ledighet från och med tredje barnet, men eftersom det är vårat andra har jag mina 16 veckor.
    Jag vet inte vad jag har för ersättning om jag tar ut sk "barn uppfostrings ledigt" vilket är upp till 3 år med 6 månaders intervall. Men jag vet inte om jag vill det. Jag skulle vilja vara hemma minst 6 månader, sedan kan jag (eller pappan) jobba 80 % med full lön i upp till tre år.
    Dock vill jag jobba då mitt jobb är väldigt intressant för tillfället.

Jag skulle heldst få en ny tjänst som jag suktar efter för i så fall anställer vi en barnflicka hemma.

Har ni funderat på barnflicka då ni har två?
  • snoffsan08

Jaha. Vad olika det kan vara överallt. I Kanada vet jag har dom precis som i Sverige. Men amning och så då? Måste ni pumpa ut på jobbet?

• Malena C

Nej blir ingen barnflicka här. Jag stannar hemma sex månader med nya och om min man har fått fast anställning då ska jag försöka gå ner i tid. Sonen kommer att gå is kola då ochdå kanske lillan bara behöver gå halvtid.

Jag helammade sex månader med sonen och del ammade tills han var knappt två. Jag pumpade ur på jobbet två gånger om dagen till han var 12 månader och det funkade bättre än jag trodde.

Svar på tråden Juli bebis 2012