• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • snoffsan08
    nilepile89 skrev 2012-03-06 21:15:15 följande:
    Ja en katt är dräktig 9 veckor, vi har denna dam på foder så jag har ungarna hemma men äger se inte så uppfödaren står för avelskostnaderna. Men jag tror inte det skall bli jättesvårt med bebis sen ändå för kattungarna tar ju mamman hand om. Vi har inte hunnit para henne en tredje gång ännu hon började löpa igen precis så tanken är väl att hon skall para sig igen nu. Jag har en birmahona då sen en kastrerade birma hane :) sedan har vi våran älskade huskatt som vi tog hand om sen bebis från några alkisar som skulle ha ihjäl hm och Hans bror. Dock förlorade vi hans bror han blev påkörd. Det var då jag bestämde att vi skaffar inne katt och då köpte vi våran birma hane.
    Ja, dom är ju oxå "bebisar" för en. Kändes bra att skaffa en nu då jag ändå bara går hemma. Vi ska väl försöka ha henne som endast inne katt oxå. Tur att ni kunde ta katterna från dom där människorna, trist medden ena där. Mina första katter jag skaffade blev lite panik med. En av katterna nere på mammas och pappas gård fick ungar, men blev överkörd då ungarna var bara ca4 veckor. Hon hade 4 ungar, och jag tog två
    bara för att dom skulle klara sig. Jag lyckades med flask matning och allt sånt, men sen helt plötsligt en dag var dom bara försvunna =o(, kom aldrig tillbaka igen. Då hade jag ju vant mig vid katt och skaffade två nya. Hur mycket kostar en Birma unge ungefär?
    SaJo81 skrev 2012-03-06 21:25:26 följande:
    Jag har fått såna jäkla problem med ischias nu =( hade inte alls det under förra graviditeten men har jobbat 10 år i industrin så har haft problem med ischias fårn jobbet tidigare...nu blev jag ju arbetslös för två veckor sen (jäkla skit, vem f*n vill anställa en gravid kvinna?) och förra veckan och denna har jag vart på svärmors restaurang och hjälpt till då hon vart ute o rest och att stå upp i x antal timmar några dagar har verkligen satt sina spår....stel som en pinne är jag och har sjukt ont i "rumpan" och benet.....kul....om jag mot förmodan skulle få ett nytt job innan BF så lär jag få sjukskriva mig från det nästan direkt...=( bläää

Åh, vad jobbigt!! Var det mass uppsägning? Kan ju bli svårt att få en nyanställning nu då du dessutom måste bli sjukskriven direkt. Om du inte får nåt nytt jobb, hur blir det med mamma pengen då?
    Vet hur du har det med det onda och lider med dig, inge kul alls!!  

• froggyL

Det var nån som undrade om sparkar... du har nog bara en där inne som sprattlar med armar å ben, tror jag iaf. För du hade ju gjort UL vad jag minns. (läste inte inlägget supernyss). Min sparkar väldigt mycket (bf 4juli), innanför trosan kan man säga. Känns skumt, då första barnet sparkade bara uppe typ. Ovanför naveln. Men nu är det så väldigt långt ner. Men inget konstigt med det, den lär ju ändra position många ggr. Ibland kommer det lite dubbelsparkar, att det känns som ett smatterband i magen. Sparkarna liksom fortplantar sig vidare. Svårt å förklara, men inte på två olika ställen helt samtidigt.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • SaJo81
    snoffsan08 skrev 2012-03-06 21:38:38 följande:
    Åh, vad jobbigt!! Var det mass uppsägning? Kan ju bli svårt att få en nyanställning nu då du dessutom måste bli sjukskriven direkt. Om du inte får nåt nytt jobb, hur blir det med mamma pengen då?
    Vet hur du har det med det onda och lider med dig, inge kul alls!!  
    ja vi var 190 pers som fick gå=( sög ju rätt hårt och jag trivs inte alls med att vara arbetslös (vem gör det...) har ju dessutom varit skonad från sånt hittills i mitt liv så nu har jag för första gången fått skriva in mig på arbetsför"nedringen"

hur det funkar med SGIn vet jag inte, ska ringa Försäkringskassan imon och fråga, förr var det ju nåt om att man behöll sin SGI i 220dagar efter man blivit arbetslös men hittar inget på hemsidan om det nu, det enda som står är att man kan behålla sin SGI om man är aktivt arbetsökande och inskriven på Arbetsförmedlingen....hoppas det stämmer för då har jag ju rätt till ersättning efter min lön! 
  • momster

Snoffsan. Hon har redan massa dockor hon kör omkring i sin dock vagn.

Vad tråkigt att få sparken. Själv har jag aldrig lyckats få ett jobb ens :( hoppas du/ni hittar nått igen.

• AAEV

Minns inte om det var i denna tråd det pratades semester, och just nu är jag alldeles för lat för att gå tillbaka och kolla.

MEN 120 dagar/år är semestergrundande. Alltså 120 arbetsdagar/fpdagar. Så vet ni det

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • jessamy

SaJo81: Ja men du måste nog srkiva in dig på arbetsförmedlingen rätt så omgående då. Jag tror jag har hört någonstans att man ej behöver göra det dagen efter man blir arbetslös om man haft fast jobb länge men jagä r inte säker =(

• chess07
    SaJo81 skrev 2012-03-06 22:40:23 följande:
    ja vi var 190 pers som fick gå=( sög ju rätt hårt och jag trivs inte alls med att vara arbetslös (vem gör det...) har ju dessutom varit skonad från sånt hittills i mitt liv så nu har jag för första gången fått skriva in mig på arbetsför"nedringen"

hur det funkar med SGIn vet jag inte, ska ringa Försäkringskassan imon och fråga, förr var det ju nåt om att man behöll sin SGI i 220dagar efter man blivit arbetslös men hittar inget på hemsidan om det nu, det enda som står är att man kan behålla sin SGI om man är aktivt arbetsökande och inskriven på Arbetsförmedlingen....hoppas det stämmer för då har jag ju rätt till ersättning efter min lön! 
    Du har rätt att förändra din anställning 6 månader innan BF och då behålla den SGI du hade först, typ att du jobbar 100% men 5 månader innan BF går du ned till 75 %. Men din föräldrapeng beräknas på 100%.
    Så detsamma borde gälla om du blir arbetslös! Men du måste gå till arbetsförmedlingen direkt dagen efter du blivit arbetslös annars kan dem ställa sig på tvären!
  • SaJo81

ja asså jag är inskriven på arbetsförmedlingen och det har jag varit sedan första arbetslösa dag så det är inget problem, står som aktivt arbetssökande där! jag hade fått för mig det där om 6månader med så vi hoppas det stämmer för i så fall har jag ju kvar min sgi fram till BF också....

• Alemonia

Gällande detta med att förbereda storasyskon så var min man tidigt ute med att berätta för våran dotter (3,5år) så det har blivit en del prat om bebis här hemma. Senaste dryga veckan har vi ett par gången försökt få henne att med handen känna sparkar men jag vet inte om vi lyckats.
    Någon gång efter jul hade hon börjat prata om detta med bebis på förskolan så frågan kom därifrån om det verkligen stämmer att det är syskon på gång och det var ju bara att bekräfta.

Svar på tråden Juli bebis 2012