• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • ZoZoZ

froggyL: Tack för ditt svar! Det där med att en dubbelspark kan fortplanta sig känner jag igen. Men det som känns märkligt är att jag kan känna två lika hårda sparkar på två vitt skilda ställen samtidigt...?! Men hon är väl helt enkelt ett bra "boxningsämne" och får in en bra spark och ett bra slag samtidigt. Kan dock inte låta bli att känna efter lite extra efter att jag har läst om att det faktiskt förekommer att ett barn missas på RUL!

• Alemonia

ZoZoZ: En kompis till mig kände två tydliga sparkar på varsin sida av magen samtidigt när hon väntade sin första och även det tvivlande barnmorskan kunde känna dem. Hur långt gången hon var då nämnde hon inte men det är alltså fullt möjligt (om än ovanligt) även att det bara är ett barn i magen.

• snoffsan08
    Alemonia skrev 2012-03-07 11:11:18 följande:
    Gällande detta med att förbereda storasyskon så var min man tidigt ute med att berätta för våran dotter (3,5år) så det har blivit en del prat om bebis här hemma. Senaste dryga veckan har vi ett par gången försökt få henne att med handen känna sparkar men jag vet inte om vi lyckats.
    Någon gång efter jul hade hon börjat prata om detta med bebis på förskolan så frågan kom därifrån om det verkligen stämmer att det är syskon på gång och det var ju bara att bekräfta.
    Vi var oxå tidiga med att berätta för barnen. Yngsta pratade oxå på dagis, men ingen tog det direkt på allvar. Men det syns väldigt fort på mig då jag är gravid, så det dröjde inte länge innan folk kunde se det iaf.
  • Alemonia
    snoffsan08 skrev 2012-03-07 12:19:05 följande:
    Vi var oxå tidiga med att berätta för barnen. Yngsta pratade oxå på dagis, men ingen tog det direkt på allvar. Men det syns väldigt fort på mig då jag är gravid, så det dröjde inte länge innan folk kunde se det iaf.
    Dottern sa saker som att hennes bebis skulle gå i nya huset (som de håller på och bygger nu på förskolans gård) och på kontrollfrågan vart hennes bebis var nu så svarade hon "i mammas mage" så då började de ta det tillräckligt på allvar för att prata om det sins emellan och sen fråga mig. Beroende på hur jag klätt mig så har det inte varit så synligt och även med mammabyxor så var det inte helt uppenbart för kanske 3 veckor sedan samtidigt som jag med andra kläder tre veckor före dess (i slutet av januari) såg gravid ut. Jag har fått kommentaren efter jag berättat att en kvinna tyckte sig ana en putande gravidmage i början på januari trots att jag själv tyckte att det inte syntes alls (med kläder) då.
  • SommarDahlia

Vi har visat vår 2,5åring bilder på UL och sagt att de e en bebis och att den finns i min mage. Lite överkurs med en otydlig UL-bild :) Sonen sa "nej, ingen bebis heller.... Tåg!" när vi visade bilden men helt plötsligt, dagar senare, så pekar han på bilden å säger bebis och frågar jag vad som finns i mammas mage så säger han bebis sen pekar han på sin egen mage å säger bebis :) Han kommer nog inte förstå förrän bebisen är här men vi försöker förbereda honom lite ändå.  

*** Vilgot 091016 och skrutten BF 120708***
  • Alemonia

När vi kommit hem med bilden från RUL så placerade dottern den på kylskåpet i höjd så hon kan se den. Det är en fyrdelad bild så varje del är ganska så liten men en är härlig med båda fötterna och någon visar ansiktsprofilen.

Även att vi pratar en del om det och hon verkar förstå så känns det svårt att förbereda helt (men det beror ju delvis på att vi själva knappt vet hur det verkligen kommer att bli). Dock är inställningen positiv även att det kommer perioder då hon är väldigt klängig för att nästa stund säga att hon klarar sig själv (det kan dock lika mycket ha med åldern att göra som det kommande syskonet).

• snoffsan08

Hi hi hi, tycker det är SÅ gulligt när storasyskonen är så pass små och ska förklara vart bebisen är just nu och hur den kommer ut osv osv. Min dotter tror att  bebisen kommer ut genom naveln. Det är nog rätt vanligt att småbarn tror det skulle jag tro. När jag säger att den inte gör det utan kommer komma ut från mammas "smula" så skrattar hon bara. Hon är ju i den åldern då det är lite "roligt" att prata om smulor och rumpor.

• momster

Med tanke på naveln. Min dotterlyfter på min tröja och trycker in sugdelen på nappen i naveln på mig och säger bebis app. Då menar hon att bebisen ska ha napp när vi ligger och vilar.

• ZoZoZ

Momster: Åhhh så gulligt!

Min yngsta son (drygt 2 1/2 år) också att bebisen ska komma ut genom naveln och vill gärna peta i naveln för att försöka känna bebisen. Igår kväll ville han även pussa på magen fler gånger och klappade ömt på magen.

• Trolla75

Jag är lite frånvarande den här veckan... jobbar mina 3 dygn nästan på raken känns det som... är bara hemma för att vända, men ville kika in en snabbis... Jösses vad ni har skrivit!
    I morgon kl 9 går jag av igen... då blir det lite mer tid för tråden...
    Ha det så gott så länge!

Välkomna säger jag till alla nya Glad

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
Svar på tråden Juli bebis 2012