• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • froggyL

Sajo...hemofer är inte lika "bra" (mycket) järn som Niferex och duroferon, så du vet... Jag åt 4st hemofer, men det e bättre med en st av Niferex el duroferon. Så du inte missat det....hur det är. Jag äter ju två duroferon, en morgon och en kväll, mer kan man inte ta upp i kroppen samtidigt, sen äter jag 2st B12, D-droppar 15st och Levaxin för sköldkörteln 50mg. Känner mig piggare, absolut. Ska bli intressant om 1,5 v med de nya proverna vad de visar. Nu e jag nog bara vanligt höggravid-trött.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • SaJo81

FroggyL: jo jag vet! Har både niferex och hemofer hemma! Hade niferex först men det gick verkligen inte så jag blev tipsad om hemofer istället! Problemet för mig är väl egentligen att det inte spelar någon roll, jag kan helt skippa järntabletter och försöka äta järnrik mat men magen blir lika kassa ändå! Igår tog jag två hemofer på kvällen i ren desperation, tog en i morse med så om en vecka sitter jag och gråter på toan igen :S

• chess07

Rapport från dagens barnmorskebesök!

V 35 (34+4)
    sf- 34
    Hb - 123!
    Blodtryck - 110/65
    Vikt - totalt + 15kg(har stått still sista 4 veckorna!
    Hjärtljud- 148 (vaken och livlig bebis)
    Huvud nedåt och fixerat!

Så nu är vi redo! Skrattande

• nilepile89

Vart hos bm höjt undertryck 110/80 det kan bero på att jag samlar vätska tydligen. Sf var på 34 cm nu i v 33.

• grahnkotten

Var såå trött igår, orkade ingenting och det kändes som att jag var kanon-bakfull + att jag inte hade sovit på ett par nätter. Samma känsla som i början av graviditeten..! MEN då kunde jag sova hur mycket som helst och nu har jag svårt för att sova.. hmm, det är väl nu höggravid tröttheten kommer! =) Men jag ska väl inte gnälla, har inte varit så trött tidigare, utan det har fungerat bra här hemma! Det är skönt att jag är hemma, tror att jag kommer att spendera dagen i soffan m en bok min virkning och lite tv! Ha en bra dag där ute!

• En liten

Och här nere i Frankrike är BF dagen 41+1... Så vi är gravida lite längre än er och det är alltså mer synd om oss Flört

Jag tror att det är en ekonomisk uträkning, för mamma ledigheten är x antal veckor innan(6 för mig 2:a barnet) med y veckor efter(10 veckor). Beroende på om det är första/andra eller tredje barnet eller om man väntar en två eller tre bebisar får man längre. Man kan roa sig med att flytta veckor x till y eller y till x och så vidare. Man får några x+2 och y+4 med läkarintyg om jobbig graviditet eller svår förlossning. Så jag får 16 veckor mamma ledigt, och max 22 om jag har problem under graviditeten eller sviter av förlossningen.

Men före och efter denna tiden är det vanlig sjukfrånvaro som gäller, med karensdagar och reducerad ersättning och hela baletten.

Statestiken säger att i Frankrike får man barn 10-16 dagar innan BF men det är inte fler pre-matura barn här nere än i Sverige....

• AKT83

Jag var hos BM igår, mitt SF mått som tidigare redan legat under kurvan hade nu dippat lite så det blir TUL på fredag. Dock var bebis fixerad och det kunde ev ha med det att göra att magen inte vuxit så mycket men det kan ju vara något fel också så lite orolig är jag. Har gått 36 fulla veckor idag och hade ett SF-mått på 32 vilket är lite skillnad från er andra. Med sonen låg jag något över kurvan så att jag är smal i övrigt borde inte vara orsaken.

Är du hemma föräldraledig med min 3,5 åriga son. Riktigt skönt faktiskt, bara det kan bli lite finare väder!

• En liten

Jag går in i vecka 37 idag 36+0.
    Vi mår bra jag jobbar fortfarande och har ansökt om att jobba till den 22/6.

Förra gången fick jag havandeskapsförgiftning i denna vecka efter en lika smärtfri graviditet som den här så jag tänker göra klart nu.

Jag har tvättat alla kläder till bebisen och barnvagnsklädseln ikväll ska jag stryka barnkläderna och packa bebis väskan.

• En liten
    AKT83 skrev 2012-06-05 10:00:41 följande:
    Jag var hos BM igår, mitt SF mått som tidigare redan legat under kurvan hade nu dippat lite så det blir TUL på fredag. Dock var bebis fixerad och det kunde ev ha med det att göra att magen inte vuxit så mycket men det kan ju vara något fel också så lite orolig är jag. Har gått 36 fulla veckor idag och hade ett SF-mått på 32 vilket är lite skillnad från er andra. Med sonen låg jag något över kurvan så att jag är smal i övrigt borde inte vara orsaken.

Är du hemma föräldraledig med min 3,5 åriga son. Riktigt skönt faktiskt, bara det kan bli lite finare väder!
    Det är säkert ingen fara men skönt att du får göra TUL så snart.

Här nere mäter de inte ens SF måttet. De mäter direkt lårbenet och magen på bebisen. Min är liten men tjock enligt doktorn (jag ser riktigt fram emot förlossningenTyst)....
  • FruSandra

AKT83
    Ja va hos bm igår. Gått 35 fulla veckor o hade sf 31, ja har också fått göra TUL. Men anledningen till de "låga" sf måttet är att min är fixerad och ligger VÄLDIGT långt ner i bäckenet...
    Ja tror inte du behöver oror dej :) kram

Svar på tråden Juli bebis 2012