• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • FruSandra

Millifjor
    Självklart behöver man inte skriva nåt brev :)

De e ju bara om man har nåt speciella önskemål..

• anjiali

Jag skrev brev med första. Tror inte dom läste det. Fick också en bitterkärring först sen var resten underbara. Han med tre byten.
    Med andra skrev jag inte och med denna skriver jag inte. Svårt att planera en förlossning tycker jag. Hoppas också på bra kommunikation istället. Mannen vet vad jag vill.
    Men det kanske är skönt för en själv att skriva brevet. Det betyder ju att man hunnit tänka igenom ordentligt hur man vill ha det i olika situationer.

• froggyL

Vad skönt, då skiter jag i det. Mannen vet vad jag vill om jag inte är i stånd att berätta själv.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • AKT83

Jag skrev inte heller något brev förra gången och gör det inte denna gång. Däremot har min BM ställt lite frågor om förra förlossningen och skrivit ihop lite punkter om vad jag tycker om olika saker och hur graviditeten varit osv. Känns som det räcker och sedan tar man förlossningen som den kommer. Tyckte att de var bra på att föreslå saker förra gången i alla fall. Imorgon är det under 20 dagar kvar! Känns nervöst och spännande och jag längtar.

• HannaVirrpanna

Jag skrev att jag inte kände mig bekväm med manliga BM. Att jag ville att dom skulle vara noga med att navelsträngen skulle slutat pulsera innan pappan klippte den. Att jag gärna tog emot studenter... Typ!

• Tekla78

Down under, fy vilken pärs. Inte kul att behöva gå igenom när man väntar smått. Hoppas din pappa och plastpappa kan vara "pigga och klara" tills bebisen är född så att de kan få gosa lite med den åtminstone. Min mamma gick bort 2005 efter långdragen cancer. En fruktansvärd sjukdom. Stor kram!

• anjiali

Vad fan !!!! Lenny kravitz på Lisseberg och här ligger jag och surar i pyjamas för att det är fotboll. Jag kunde ju varit där istället. Nu är jag ännu surare. Bäst för mannen att hålla sig undan

• down under

Tack för erat stöd! Jag verkligen hatar den jävla sjukdommen!

Det som gör det extra jobbigt  är att min pappa bor 40 mil ifrån mig och plastpappa 45mil bort så
    dom kommer inte kunna komma ner till mig och träffa bebisen och det kommer att vara svårt för mig att ta mig dit med 3 barn när dom har så dåligt immunförsvar.. Man vill ju vara nära liksom! 

Det är tur att jag fortfarande tar min antideppressiva  medicin annars så hade jag nog gått under helt!
    Skulle egentligen gått ner på halv dos nu månaden innan förlossningen men det vågar jag inte göra nu!
    Hoppas allt går bra med bebis ändå..   

• Tekla78

Karpaltunnelsyndrom hade jag från mitten av förra graviditeten ungefär. Blev aldrig sjukskriven, men hade skenor. Hade även känningar i fötterna även om de sa att det inte var k-t-syndrom. Det blev bättre när bebisen hade kommit, men jag har nog inte känt mig helt symptomfri förrän strax innan denna graviditet, 3 år senare. Denna graviditet har jag sluppit, jobbar mindre (50%) och med mindre monotona arbetsuppgifter. Igår och idag har jag dock känt av lite i högerhanden på jobbet.

Jag har inte skrivit något regelrätt "brev", men punktat upp några saker. T.ex. att jag gärna tar lavemang om det är möjligt (tyckte det var jobbigt att det kom bajs när bebisen kom, även om det är helt naturligt och t.o.m. bra att det gör det), skrivit JA, NJA och NEJ på smärtlindringar efter erfarenhet från förra gången, vad jag vill att maken/BM ska hjälpa mig med (slappna av, påminna om slapp käke, tung kropp, massera etc). Sen skrev jag att jag inte vill ha cytotek vid igångsättning. Detta brev har jag nu i BB-väskan (som för övrigt inte är färdigpackad). Har diskuterat igenom punkterna med maken så att han har ett hum om vad jag tänker kring förlossningen också och även bett om hans input.

Nästa gång hos BM ska graviditeten sammanfattas och förlossningsönskemål gås igenom, dvs då skriver de in saker i min journal antar jag.

Framför allt tror jag att det kan vara bra för en själv att skriva ner och tänka igenom eventuella scenarios, då är man förberedd på vissa saker och ställningstaganden även om man aldrig vet hur just den förlossningen kommer att se ut. Sen är det fritt att ändra åsikt under förloppet och ha en tvåvägskommunikation ändå. Har man inte önskemål om t.ex. epidural eller ej kommer BM alldeles säkert att rekommendera det ena eller det andra ändå.

• EllaBella02

Jag kommer inte heller att skriva något brev. Sambon vet vad jag vill och jag hoppas att kunna kommunicera med barnmorskan. Däremot så skrev min BM ner några punkter i min journal. Hon kallade det för sammanfattning om graviditeten och lite smått hur jag vill ha förlossningen. Jag sa att jag ville försöka vara hemma så länge som möjligt och försöka klara mig utan epidural. Till någonting helt annat! Jag har blivit mycket ner svullen i fötter och händer de senaste dagarna. Någon mer sim känner det i slutet? Är i v 37 nu

Svar på tråden Juli bebis 2012