• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten
    Vicki123 skrev 2012-06-17 09:21:21 följande:
    Har ni haft värkar/förvärkar?

Är i 34+4 och igår kväll fick jag profylax-andas mig igenom 4 jättekraftiga värkar som kom på raken.

Jag vet att det var såna som de pratade om på profylaxen för jag gick in i mig själv och struntade i allt annat utanför.
    (Mannen gick igenom först förnekelse där han trodde jag spelade, superstress över att bebis kanske skulle komma tidigare än planerat..... fastän jag försökt banka in det att bebis kommer när den vill och vi måste vara förberedda på det och göra färdigt allt nu och inte i sista minuten, och sist lättnad när värkarna gick över.)

Jobbigt, kände det som att jag fick kämpa för att klara värkarna och hade ingen lust/ork att dalta/ta hand om honom och hans känsla av att tappa kontrollen.

Sen vaknade jag inatt av två likadana värkar på raken.

Ringde in och BM sa att kommer de tätt och upprepande så ska vi åka in. Viktigt eftersom vi ska ha kejsarsnitt.

Är inte så oroad, kommer gå bra och jag tror att bebis håller sig inne lite till.

Har ni dessa värkar nu också? Vill gärna veta lite mer om det och hur ni upplever det?

Kramar
    Jag var hos barnmorskan på kurs i förmiddags. Temat var tiden hemma och när det är dags att komma.

Vi pratade i 90 min så jag tar inte upp allting här men det var en väldigt bra kurs idag. Då det är mitt andra barn men jag hade en jättesnabb förlossning med första har jag varit livrädd att samma sak händer nu.

Bla så sa hon att de får ofta in tjejer som har värkar, men det är viktigt att värkarna är

1) regelbundna varje 3-5 min.
    2) Man känner av dem, dvs de börjar göra ont.
    3) Det går inte över med ett bad och vila.

Ett av dessa är tydligen inte självtalande utan man ska heldst prova allt. För endel sätter det igång regelbundet var 5 minut från början men då har man inte så ont, eller så har man ont och det är inte regelbundet eller så går det över som du berättar.

Vi fick reda på att vi ska åka in:
    Vattnet går - ingen panik in men inte vänta flera timmar på att värkarna sätter igång!
    Vattnet sipprar - åka in på koll.
    Blod i trosan, även strimmor så ska vi in på koll.
    Dagen D, även om vi antagligen får åka hem igen ska vi in på koll.

Börjar det med värkar så kan vi vänta och se om de följer de tre stegen ovan. Är det så så kan vi åka in.

Hon sa att bara för att tappen är påverkad innebär det inte automatiskt att barnet kommer innan dagen D, eller att när barnet kommer att det kommer gå fortare än för en mamma som har opåverkad tapp när arbetet sätter igång.

Hon sa att det var viktigt att sysselsätta sig när arbetet sätter igång med värkar hemma då det kan ta ett tag. Inte sätta sig och titta på klockan.... det kan gå fort (som för oss) eller ta flera timmar innan arbetet är igång på rikitigt och det är dags att åka in...
  • anjiali

Sajo: jag hade sjukskrivit mig så att gubben hade fått tagit vab om det var riktigt illa.

Själv är min man hemma för jag är fortfarande inte på banan efter magsjukan. Efter att pratat med bm idag fick vi ta en tur till förlossningen för lite kontroller. Allt såg fint ut. Fick skickat iväg en urinodling och med mig recept mot illamående och smärtlindring. Bara att härda ut. Men det är fan lättare sagt än gjort när man har tre sommarlovs lediga barn hemma var av två är mina. Bröt ihop i affären idag när jag skulle handla fil och började gråta.

• Engla80

Ja, män tänker inte direkt som vi gör... Jag och min har också haft våra duster och i stundens hetta har tanken dykt upp att jag lika gärna hade kunnat va själv med barnen. Men något av det vakraste jag vet är att se maken tillsammans med dottern och när jag tänker efter så vill jag leva med honom! Hjärta

Det vi gravida kvinnor gärna glömmer är att dom också går igenom en stor förändring under graviditeten! Plötsligt står nogot enormt framför dom som dom inte upplevt innan och allt dom kan göra är att stå sidan om och se på... Vi har krämpor som dom inte kan relatera till. Vi känner rörelser som dom kanske, om dom har tur, får känna någon enstaka gång. Vi går på kontroller och möten som är rena grekiskan för dom. Vi kvinnor svänger hej vilt i humöret. Plötsigt är det inte mannen vi sätter främst utan vår växande mage. osv osv...

Mannen är orolig för han vet inte vad som händer i våra kroppar och med det lilla som växer i oss som han redan börjat älska fast han inte har en aning om hur det ser ut. Han känner press att vara världens bästa pappa och undrar hur man blir det... Han är rädd att allt inte ska gå som det ska och undrar hur han ska kunna hantera det. Han måste ju va man och stötta oss! Och förlossningen... va kommer hända? Hur ska han göra? Tänk om han inte hinner köra in i tid? osv osv...

Vi kvinnor tycker och tänker väldigt mycke på hur vi har det och vad vi går igenom... men hur har mannen det? Vad tycker och tänker han? Han står utanför som en åskådare och vet bara det vi berättar för dom.

Jag och min man har pratat om detta och faktiskt förstår jag nu mer varför han ibland blir som han blir och gör som han gör. Han är också nervös, orolig och känner sig dessutom lite utanför...

Detta ger dom inte utrymme att behandla oss hur som och absolut tycker jag att dom ska ge oss mer omsorg när vi är i detta tillstånd Glad 

• Engla80
    Ålder: 32 år i oktober
    Tillsammans med pappan till barnet? Ja, i 11 år gifta i 5år
    Jobbar med/ pluggar till/ arbetslös: Kontorsarbete på ett kosmetikföretag
    Bor: Vill i Trelleborg (sydligaste Sverige)
    Barn sedan tidigare: Ja, Lykke 3,5år.
    Drömmer om: För utom det självklara (bebis går/mår bra, hälsan i familjen osv); Färdigrenoverat hus, färdigställd trädgård, få åka på semester...
    Intressen: Umgås med nära och kära, hunden, försöker väcka ett trädgårds intresse Tungan ute
  • chess07
    Ålder: 28 (i Juli) år
    Tillsammans med pappan till barnet? Ja, 11 år!
    Jobbar med/ pluggar till/ arbetslös: Sjuksköterska på akutmottagning
    Bor: L lägenhet
    Barn sedan tidigare: Nej
    Drömmer om: Hus! Givetvis att det är en frisk liten krabat som kommer ut om några veckor!
    Intressen: Familjen, promenader med hunden, haft häst i många år fram till för 1 år sen,
  • Woogie
    Ålder: 33 år
    Tillsammans med pappan till barnet? Ja, 7,5 år tillsammans, gifta i 3,5 år.
    Jobbar med/ pluggar till/ arbetslös: Kundcenterarbetare på Öresundsbron 
    Bor: I villa på gränsen mellan Malmö, Burlöv och Staffanstorp.
    Barn sedan tidigare: Ja, Gabriel snart 11 år (annan pappa, men min man har adopterat honom) och Noah snart 2 år. Det kommer att vara ca. 22 månader mellan honom och lilla E.
    Drömmer om: En bra förlossning och en frisk bebis såklart. När vi är klara med huset, det är en del som ska byggas om och renoveras upp lite. Tur att jag är gift med en snickare :o) Egentid.
    Intressen: Scrappa, läsa, spela dataspel, sjunga (sjunger just nu i kör vilket jag älskar), baka.
    Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Alemonia
    Engla80: Intressant att vi är jämngamla (skiljer säkert några dagar) och att vi dessutom redan har relativt jämngamla barn.
    Även jag jobbar på att väcka mitt trädgårdsintresse men det går sådär
  • grahnkotten

Då var det dags för kontroll hos läkaren igen för att mäta tappen! Och det såg jättebra ut idag, den hade växt lite sedan förra gången och var inte påverkad längre! Skönt! Men hon sjukskrev mig 2 veckor t iom att det inte är så långt kvar och sedan tar jag ut semester resterande tid!

Vi har också varit på studiebesök på förlossningen och BB idag! Kändes skönt att få se hur det såg ut och hur allt fungerar! :) pappan fick prova lustgasen ;) det har börjat kännas så nära nu.. Är väldigt förväntansfull för allt som ska hända!

Idag har jag och mannen 1 årig bröllopsdag, så det blir lite god middag! Innan dess ska jag hänga upp alla bebiskläder som jag har tvättat, mysigt!

• AKT83

När det gäller domnande händer på nätterna så funkade det för mig vid förra graviditeten att hålla dem upp i luften och pumpa, då släppte det snabbare.

• EllaBella02

Någon mer än jag som köpt hallonbladste på Life? Det var ju inte bara hallonblad i men det kanske inte gör någonting? Var hibiskus också tror jag och något mer. Sen står det ju att man ska prata med sin läkare innan man börjar dricka det om man är gravid och helt undvika det i tidig graviditet. Jag blir lite nojjig att börja med det, : )

Svar på tråden Juli bebis 2012