Vicki123 skrev 2012-06-17 09:21:21 följande:
Har ni haft värkar/förvärkar?
Är i 34+4 och igår kväll fick jag profylax-andas mig igenom 4 jättekraftiga värkar som kom på raken.
Jag vet att det var såna som de pratade om på profylaxen för jag gick in i mig själv och struntade i allt annat utanför.
(Mannen gick igenom först förnekelse där han trodde jag spelade, superstress över att bebis kanske skulle komma tidigare än planerat..... fastän jag försökt banka in det att bebis kommer när den vill och vi måste vara förberedda på det och göra färdigt allt nu och inte i sista minuten, och sist lättnad när värkarna gick över.)
Jobbigt, kände det som att jag fick kämpa för att klara värkarna och hade ingen lust/ork att dalta/ta hand om honom och hans känsla av att tappa kontrollen.
Sen vaknade jag inatt av två likadana värkar på raken.
Ringde in och BM sa att kommer de tätt och upprepande så ska vi åka in. Viktigt eftersom vi ska ha kejsarsnitt.
Är inte så oroad, kommer gå bra och jag tror att bebis håller sig inne lite till.
Har ni dessa värkar nu också? Vill gärna veta lite mer om det och hur ni upplever det?
Kramar
Jag var hos barnmorskan på kurs i förmiddags. Temat var tiden hemma och när det är dags att komma.
Vi pratade i 90 min så jag tar inte upp allting här men det var en väldigt bra kurs idag. Då det är mitt andra barn men jag hade en jättesnabb förlossning med första har jag varit livrädd att samma sak händer nu.
Bla så sa hon att de får ofta in tjejer som har värkar, men det är viktigt att värkarna är
1) regelbundna varje 3-5 min.
2) Man känner av dem, dvs de börjar göra ont.
3) Det går inte över med ett bad och vila.
Ett av dessa är tydligen inte självtalande utan man ska heldst prova allt. För endel sätter det igång regelbundet var 5 minut från början men då har man inte så ont, eller så har man ont och det är inte regelbundet eller så går det över som du berättar.
Vi fick reda på att vi ska åka in:
Vattnet går - ingen panik in men inte vänta flera timmar på att värkarna sätter igång!
Vattnet sipprar - åka in på koll.
Blod i trosan, även strimmor så ska vi in på koll.
Dagen D, även om vi antagligen får åka hem igen ska vi in på koll.
Börjar det med värkar så kan vi vänta och se om de följer de tre stegen ovan. Är det så så kan vi åka in.
Hon sa att bara för att tappen är påverkad innebär det inte automatiskt att barnet kommer innan dagen D, eller att när barnet kommer att det kommer gå fortare än för en mamma som har opåverkad tapp när arbetet sätter igång.
Hon sa att det var viktigt att sysselsätta sig när arbetet sätter igång med värkar hemma då det kan ta ett tag. Inte sätta sig och titta på klockan.... det kan gå fort (som för oss) eller ta flera timmar innan arbetet är igång på rikitigt och det är dags att åka in...