• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • enilorac81

Emmizen, mina bröst gjorde ont som fan i 2-3 dagar men sen lade sig svullnaden. Hoppas det gör det för dig med

• Alemonia

Här kommer nu min förlossningsberättelse:

Efter att ha haft förvärkar till och ifrån hela söndagen så gav jag upp och tänkte sova vi kanske två. Innan jag hann somna så kom den första onda värken vid tre och efter andra eller tredje såg jag till att leta fram och koppla på mig TENS-apparaten eftersom värkarna gjorde riktigt ont (jag klarade knappt att stå upp och skakade främst i låren). Vi kanske halv fem ringar jag in till förlossningen och under det samtalet hinner jag med två värkar med 4 minuters mellanrum och får beskedet att de har det lugnt så vill jag komma så är jag välkommen trots att jag själv sa mig har värkar med ett intervall mellan kanske 5-10 minuter. Maken har redan vaknat (och dottern är sedan tidigare på dagen hos hans föräldrar) så vi gör oss i ordning och packar det sista. Jag har flera värkar på vägen in (vilket kanske tar ca 15 minuter) och även när han parkerar bilen (klockan 5:20 enligt p-lappen). Då jag har en tydlig värk när vi ska in på förlossningsavdelningen så får vi genast ett rum och jag lägger mig i sängen (efter att ha lämnat urinprov) med ordern att stänga av TENS-apparaten (den värk som kommer då blev riktigt jobbig då jag inte hinner få lustgasen utan kräks av smärtan). Men under den halvtimme som de tar CTG så har jag lustgasen för att klara av värkarna som kommer med ca 2,5 minuters mellanrum. När det är dax för undersökning konstaterar barnmorskan att jag är öppen ca 8-9 cm (i papperna står det 9 cm klockan 6:00) så nu kommer undersköterskan in (barnmorskan har varit på plats större delen av mättiden samt förberett inför födelsen). och med henne även den barnmorska som är koordinator. Min journal säger att första krystvärken kom 6:08 och för mig var det som värkar fast med tryck nedåt. Nu blev det raskt på med förkläden och ett konstaterande att jag kommer föda mitt barn i "segerhuva" dvs med vattenavgång. Det blev kanske 3 krystvärkar innan Moa föddes 6:11. Undersköterskan hade nog önskat sig stövlar då hon blev klart blöt om fötterna
    Moderkakan kom och allt såg bra ut, jag fick sy två stygn i "botten" och så några på sedan av ena blygdläppen (samma som förra förlossningen) dock hade jag lustgasen för att klara den smärtan så det gick helt okej. Moa tog bröstet tidigt och sen blev förmiddagen en lång väntan på att få åka hem.

• cattiwik

Här är det som bara lugnt. Har BF 28/7 och eftersom jag gick över tiden med sonen 18 dagar så räknar jag med en aug bebis. Fast jag vet att ingen graviditet är den andra lik, så jag kanske borde börja ställa in mig på att den KAN ju faktiskt komma tidigt också. Känner mig bara inte redo ännu.

Har inga dierekta krämpor heller. Bara gått upp 4 kg, inga svullnader, ingen halsbränna eller nåt annat sånt skoj. Det enda jobbiga är att ta hand om sonen (som sambon numera gör på heltid) och att vända sig i sängen om nätterna. Nä jag är nog gravid ett tag till tror jag.

• grahnkotten

Alemonia: jag läste någonstans att svullnaden kan öka de första dagarna efter förlossningen pga att njurarna inte hinner med att få ut all vätska! Stod att svullnad i fötter och händer kan ta upp t 1-2 veckor efter förlossning innan vätskan försvinner!

• Alemonia
    grahnkotten skrev 2012-07-11 18:25:16 följande:
    Alemonia: jag läste någonstans att svullnaden kan öka de första dagarna efter förlossningen pga att njurarna inte hinner med att få ut all vätska! Stod att svullnad i fötter och händer kan ta upp t 1-2 veckor efter förlossning innan vätskan försvinner!
    TACK för svaret! Då har jag någonting att gå på.
  • smulan12

Mina fötter försvann med en gång nästan. Men dom var inte så jätte farligt svullna. Och ang amningen där. Nu har smärtan börjat lägga sej för mitt "dumma" bröst. Det bra bröstet tog bara några dagar. Men jag gav mig fan på att jag skulle amma, trots att det var som tusen nålar, för det blir bättre. Även om man bara vill gråta. Handmjlölkade lite också en kväll bör jag hade riktigt ont och det hjälpte.

• anjiali

Alemonia : spännande läsning . Det verkar ju gått jätte bra !

Trolla: fasen jag hade hoppats att du fött nu. Fick ju också diagnosen tratt livmodertapp. Ja ja vi fortsätter vänta.
    Försöker att vila iform. Dans på tv ikväll och god mat. Kanske en liten färdknäpp och massasge.

• Alemonia
    cattiwik skrev 2012-07-11 18:41:43 följande:
    Alemonia - oj, det gick undan. Gick det lika fort förra gången?
    Nej, förra gången så hade jag (för)värkar från tio på kvällen, åkte in vid kanske sex på morgonen (var klar med första kontrollen och mätningarna före sju) och födde 11:29 men då tog de vattnet ca halv tio och eftersom jag var öppen ca 5 cm. Det tog en timme till att öppna fullt och ca 1h för att krysta (som dock inte krävde smärtlindring).
    Så helt klart lite skillnad vilket var anledningen till att jag var så lugn och trodde det var mera marginal när vi åkte in.
  • EllaBella02

Jag var svullen i 2-3 dagar efter förlossningen i fötterna och kroppen. Sedan började allt gå ner. Använde stödstrumpor ett par dagar efter också. Jag vägde 93 kilo när jag var på kontroll hos BM. När jag vägde mig den 25 dagen efter så vägde jag 93 igen, den 26 91 och nu väger jag 82. Har typ 20 kilo kvar att gå ner men man ser ju hur mycket vätska man har.

Svar på tråden Juli bebis 2012