• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Sladdis

Bragdoll: Usch din stackare.:( Hoppas det ger med sig fort. Själv ska jag åka och köpa vischyvatten så fort mannen kommer hem. Vill inte få ont i brösten.

• EllaBella02

Min tös sover bra i stort sett överallt utom i hennes egen säng. Har även varit lite mer kinkig med att somna själv i vagnen utan vill gärna bli buren eller ammad till sömns. Det är även lite svårt att lägga ner henne till och från. Vaknar ganska lätt. Stackars er med torsk. Hur vet man att de fått det? Och vad är det?

• Bragdoll
    Sladdis skrev 2012-08-09 15:30:47 följande:
    Bragdoll: Usch din stackare.:( Hoppas det ger med sig fort. Själv ska jag åka och köpa vischyvatten så fort mannen kommer hem. Vill inte få ont i brösten.
    Nä det är verkligen ingen höjdare.. har köpt en amningsnapp för att kunna amma hjälpligt men det är ju så jäkla krångligt att hålla på. Nåja, så länge man slipper mjölkstockning ska man väl vara glad men det är ju så synd att det inte bara kan funka.
  • Bragdoll

Torsk är en svampinfektion som bebisarna får på tungan. Det blir som en vit hinna över tungan. Smittar som fanken, men har man tur slipper man få det på boobsen.

• Emmizen80

Gustav hade torsk precis i början. Fick rådet av Bvc att ta 1 dl ljummet vatten och röra i 1 krm bikarbonat. Efter varje mattillfälle ska tungan "tvättas/skrapas" med tops. Allt som barnet stoppar i munnen ska steriliseras och doppas i lösningen. Tydligen ska den hör blandningen var effektivare är vichyvatten. Efter två dag såg vi skillnad på tungan och i munnen, efter en vecka var det borta.

• Bragdoll

Det har gått bort på tösen, det är på mina bröst som det sitter kvar. Så jag fortsätter med vichy både på henne och på mig så får man hoppas att det ger sig så småningom..

• Sooofie88
    SaJo81 skrev 2012-08-08 22:15:30 följande:
    grattis och välkommen=) skönt att allt gått bra, hur stor var lillan vid födseln pch hur har det gått på neo? har själv tvillingar sen innan som föddes i v30 så jag vet väl lite hur du har det just nu!

Tack snälla!:)
    Ellie var 41cm lång och vägde 1493gr när hon föddes den 25 Juli. Vi är kvar på Neo men tror vi får åka hem ons eller tors nästa vecka, hoppas! Vi vill bara hem och börja vårat nya liv "på riktigt" nu. Allt har gått bra, hon äter ur flaska och det är full fart så all personal är så impad över att hon är så envis och framåt:) Vi är väldigt glada att personalen  varit så vänliga och hjälpsamma hela tiden men nu längtar vi bara hem.:) Hur stor var dina tvillingar och hur länge var ni på Neo? 
    Ellie <3 120725 (BF 120919)
  • SaJo81

Sooofie88: tvilling 1 var 42cm lång och vägde 1580g och tv 2 var 39cm och vägde 1280g, vi var på neo exakt fyra veckor sen hade vi hemsjukvård i tre veckor till innan livet blev "normalt"

Deras lillebror vägde nästan 1kg mer än än tvillingarna gjorde tillsammans när dom kom :p ganska stor skillnad på förlossningar måste jag säga

• Sladdis

Har fått ett problem. Matteo är fem veckor och vill bara sova på magen. Rekommendationen är att bebisar SKA sova på rygg och de har mina båda andra gjort men M vill inte. När Matteo sover på dagen har jag låtit honom sova på magen i soffan medan jag sitter sidan om och han sover så gott. Han sover längre och lugnare. Min mamma tycker att jag är dum som inte låter honom sova på magen när han så tydligt vill det. När jag var bebis fick bebisar absolut inte sova på rygg utan skulle sova på magen. Vad hade ni gjort?

• tundra

Sladdis:
    Kanske han kan sova på sidan?

Problemet med psd är ju att man är osäker på orsaken men det som med säkerhet minskar risken är att inte sova på mage.
    I mammas mage hoppar bebisen ibland över andetag och en hypotes är ju att bebisar på mage i sängen gör så iom trycket på bröstkorgen. Sen är det ju faktumet att bebisen inte är tillräckligt stark för att ordentligt lyfta/vända påhuvudet vilket gör att den får för lite luft.

Min stora son älskade magläget men fick inte sova så förrän han rullade obehindrat från rygg/mage. Vågade inte chansa.

Svar på tråden Juli bebis 2012