• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • HannaVirrpanna
    Sladdis skrev 2012-08-09 18:44:12 följande:
    Har fått ett problem. Matteo är fem veckor och vill bara sova på magen. Rekommendationen är att bebisar SKA sova på rygg och de har mina båda andra gjort men M vill inte. När Matteo sover på dagen har jag låtit honom sova på magen i soffan medan jag sitter sidan om och han sover så gott. Han sover längre och lugnare. Min mamma tycker att jag är dum som inte låter honom sova på magen när han så tydligt vill det. När jag var bebis fick bebisar absolut inte sova på rygg utan skulle sova på magen. Vad hade ni gjort?
    Jag skulle nog köpt ett andningslarm och sen skulle jag låta honom sova på mage. Dom slipper ju få plattskalle iaf, så nått positivt finns ju ;) Nämen, bebisar sover ju bäst på mage som jag förstått det. 
  • tundra

Fast andningslarm skyddar inte mot psd. Man köper falsk trygghet.
    Sen kan man tycka annorlunda.

• FruSandra

Fast att de inte ska sova på magen är ju för att de kan bli för varmt och mysigt så de tror att de är i magen igen och därför slutar andas... Eftersom de inte behöver andas i magen...
    Ja håller med om andningslarm att de är fals trygghet...

Vilgot sover på mage när han ligger på mej eller ligger bredvid, men om ja ska gå ifrån (även om så bara ett par sekunder) så vänder ja honom på rygg/ sida...

• HannaVirrpanna
    tundra skrev 2012-08-09 20:13:27 följande:
    Fast andningslarm skyddar inte mot psd. Man köper falsk trygghet.
    Sen kan man tycka annorlunda.
    men varför finns det då? Är det inte nått att om dom börjar andas oregelbundet osv så larmar det och man kan gå och väcka barnet? Eller hur funkar det?
  • down under

Min dotter kunde inte sova på rygg så hon sov på mage.. annars hade varken hon eller jag fått sova alls..
    Hon sover fortfarande på mage, precis som jag,
    Kian sov på rygg dom första veckorna men han sov dåligt och vaknade hela tiden så jag vände på honom och nu sover han på mage hela tiden och sover mycket bättre och längre.
    Man får bara se till så att dom ligger på ett plant underlag och inte har några kuddar eller täcken eller liknande
    i närheten av ansiktet så dom kan kvävas.
    Kian är väldigt stark i nacken och kan lyfta huvudet länge och vrida det själv från sida till sida när han ligger på mage.        

• Jamtlandstaus

Min BVC-sköterska sa att de slutat med bikarbonaten i vichy så att det inte var effektivt längre utan rekommenderade bikarbonatlösning i stället.
    Har ni såriga bröstvårtor efter drygt en vecka så kan det vara läge att ta odling på brösten, både för bakterier o svamp. Själv fick jag konstaterat bakterier o fick äta en antibiotikakur. Kontakta er amningsmottagningen (motsv) i såna fall.

• Sladdis

Tack för alla synpunkter ang att sova på magen. Tror han sover bättre på magen eftersom han ofta har ont i magen. Det verkar kännas mindre på magläget. Dessutom verkar ev luft komma ut lättare. Får se hur jag gör.

• tundra

Problemet är ju att en bebis som inte får syre kvävs/hjärnskadas efter 30 sekunder. Det är ju därför man t.ex. inte får lämna dem i badet.
    Det är ju inte säkert att andningen kommer igång bara för att du plockar upp barnet. Har man nyligen gått HLR för spädbarn så kan man ju chansa. Jag har gått det flera gånger men skulle ändå inte lägga på mage med andningslarm förrän bebisen är en bra bit större (5-6 mån iaf).

Har som sagt haft en son som var extremt svårsövd med kolik en period. Han gick att söva på vår mage (då håller förälderns andning igång dem) och att man kunnat lägga honom på sida sen med lite stök och bök.

• millifjor

Nu äntligen har jag fått antibiotika för mitt bröst! Fick åka in akut inatt då det blev tvärstopp i brösten, det enda de gjorde dock var att skriva ut medicin, o sa att det bästa är om jag ammar på det bröstet ändå, men det klarar jag ju inte! Gör så galet ont att jag bara ligger och skriker och skakar....

• vermilion

Hej hej. Nu var det länge sen jag var här.. Felix är 3 veckor idag och jag är lite trött och besviken! Han skriker så jäkla mycket! Inte kolik, verkar inte ha ont, men han skriker ändå seriöst 95% av hans vakna tid. Hemskt ju, nu börjar man inte vilja gå ut längre. Hans vakentid är bara ett enda bärande, gå runt och vrida och vända på honom. Inte nöjd med nåt alls. Verkar det normalt?!

♥ Adam, Molly och Felix♥
Svar på tråden Juli bebis 2012