Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

14mars skrev 2012-03-27 16:34:16 följande:
    Finns det någon som har gjort någon "checklista" för va man typ behöver köpa och hur mycket kläder man behöver köpa osv, som ni skulle vilja dela med er av? :)
    Vad man behöver varierar ju från person till person, hur man lever och hur ofta man tvättar osv.

Eftersom jag köper det mesta begagnat har jag gjort en lista mest för att komma ihåg att titta efter rätt grejjer på loppisar/bytardagar. Det som är märkt * har jag redan köpt/fått. Kommer säkert tillkomma något med.Det jag inte hinner hitta innan tar jag efteråt utom när det gäller mer akuta grejjer. Men bra att börja kolla i tid, blir billigare så.

-Liggvagn*
    -Skötväska + skötbädd* 
    -Regnskydd till liggvagn
    -Leksakshänge till liggvagn* 
    -Kudde, lakan, filt till liggvagn*
    -Plastad frotté*
    -ev.lammfäll
    -Gallerfilt till säng
    -Kudde till säng
    -Sovpåse  (istället för täcke) *
    -Skötbord
    -Skötbädd (dyna)
    -Tvättlappar i frotté
    -Engångsblöjor och bindor till första tiden hemma*
    -Tygblöjor*
    -Nätkasse till tygblöjor
    -Rispapper     
    -Napp*   
    -Termometer
    -Hårborste (mest för skorv hår brukar inte mina ha så värst)
    -Badlakan
    -Bärsele*    
    -Bärsjal i trikå *
    -ev. ringsjal
    -Amningsinlägg
    -Mjölkuppsamlare*
    -Bröstpump*
    -Amningsnapp
    -Sovtopp 
    -AmningsBH    
    -Amningströjor* 
    -Kläder, ca 15 set i vardera storlek + 3 pyjamas, några tunna mössor, strumpor, ytterplagg *
    -Babysitter*
    -Elektronisk babyvakt 
    -Någon bra tjock filt att ligga på på golvet
    -Babyskydd (bilbarnstol)*

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 17:57:53 följande:
    Vanlig bikini it is! :)

Hur gör ni med järntabletter? Min barnmorska har inte sagt nåt till mig att jag ska ta det men har ju inte träffat henne sen inskrivningen (då var det inte aktuellt) och nästa blir ju i v 25. Min app sa att järn får många ta från mitten av graviditeten.  

Men de mätte väl din järndepå då? Nu för tiden kan de ju förutsäga ens behov av järn på ett helt annat sätt. Jag fick brev hem några veckor efter inskrvningen om att börja ta järn.
  • DetGodaLivet

Hur mycket kläder man behöver beror ju på hur mycket man tvättar och vad man har för stil/smak på bebiskläder.

Jag köper tex. inte särskilt neutrala färger/mönster och då vill man ju gärna att det hela tiden ska finnas kläder rena som passar ihop. Då behövs fler plagg än om man bara köper plagg som alla matchar varandra.

Pyjamas har mina barn bara när de sover, däremot köper jag gärna heldress/sparkdräkt eller sparkbyxa som knäpps på axeln så man slipper mudd runt magen första tiden när naveln inte läkt. Nu har jag köpt en del klänningar också förståss.

Byter faktiskt gärna även om det bara kommit mjölk eller något...om inte bebis själv har något emot att byta kläder. Tycker det är skitkul med barnkläder.  

• DetGodaLivet
    Bellatrixx skrev 2012-03-28 18:44:33 följande:
    grattis till lyckade rul! 

Jag köpte en cresent barnvagn begagnad igår till ett väldigt bra pris, himla fräsch. Kändes jättehärlig,
    nu är bara grejen att jag har glömt bort hur man får ned sittvagnen helt plan igen och jag har ingen bruksanvisning. Är det någon som vet hur man gör? Som själv kanske tänkt på en Cresent?
    Annars får jag gå och fråga i butik eller något, haha. Allt löser sig. Flört

Är det inte en stång bakom själva ryggstödet som man ska dra uppåt? Det är det på deras sulky i alla fall.
  • DetGodaLivet
    irruz skrev 2012-03-28 20:55:11 följande:
    Är det någon som vet hur det har blivit med lustgasen?! Det pratades ju om att man skulle ta bort den helt från förlossningen..??

Där jag bor har de börjat med en hakdel som suger upp utandningsluften och gasen bränns sedan i deras biogassystem. Det löser de problem/nackdelar det talats om kring lustgas (dels bieffekter för personal som vistas i rummet, dels miljöpåverkan) och finns inga planer på att ta bort den.
  • DetGodaLivet

Gillar inte heller pyjamaser med fot. De växer ur dem snabbare och foten stannar inte i foten så att säga. 

Sen köper jag inte sparsamt med kläder i nån storlek eftersom jag gillar kläder och gillar begagnat dvs det kostar mig inget att shoppa loss. 10-20 kr plagget för märkeskläder på bytardag  - då blir det mycket av allt! Pengarna får man igen med råge på Tradera efteråt. :)

• DetGodaLivet

Ujujuj vad jag har shoppat loss idag på bytardag!

Hittade flera av de saker jag önskade till baby, bla. elektronisk babyvakt, babygym, badbalja, snugglenest med sådana där rullar som man kan bulla upp babyn i sidoläge med, myggnät till vagnen, sängkläder mm.

Fyndade också flera par mammabyxor till mig själv för 20-30 kr paret, det behövdes verkligen påfyllning - vanliga jeans går helbort nu.

Hittade även fina kläder till storbarnen, 2 jackor, massor av shorts och några tröjor. Lite kläder till syrrans lilltjej, lite mer onödiga kläder till min oföding, forbollsskor till mellankillen, sovsäck, discolampa, några spel..

...och en kasse leksaker och pussel till jobbet vilket jag alltid brukar köpa.   

Släpade hem en hel sådan där megastor ullaredsbag med grejjer o har gjort av med 700 spänn kanske? Ska bli kul att se imorgon vad jag sålt för då jag lämnat in grejjer också.  

Svar på tråden Augustibebis 2012