Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Mina föräldrar betalade barnvagnen till mitt första barn för övrigt den enda som fått en ny vagn). Tror det är ganska vanligt, i vår familj anses det "tradition" då mina föräldrar fick sin första vagn av farmor.

Till följande barnen har vi dock betalat själva...nu ksotade ju tex bebbens vagn 600 spänn så det hade ju inte varit mycket till bidrag ändå *S*

Min sambos föräldrar är mycket för att sticka till oss pengar här och där och det känner jag mig inte helt bekväm med däremot. De tänker sig väl det som nån slags förskott på arv men det känns ändå udda med tanke på att vi har så höga inkomster. Bättre att de använder pengarna till sig själva. Tid är vad jag verkligen uppskattar (barnvakt, hjälp med avlastning och skjuts till aktiviteter osv) och det får vi mycket av från båda håll.

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-19 14:56:05 följande:
    Ska på barnbytesdag i Lidköping på lördag, jag väntar som en galning!
    Det brukar alltid ha massor och dessutom brukar det vara riktigt fina grejjer, fick hem 2 papperskassar fulla med kläder som såg nästan nya ut till dottern för ett år sedan, tror det gick på 300spänn! Samt en jättefin cykel för en 50lapp! Helt galet!! Någon mer som ska på något liknande nu på våren? Minns någon redan hade varit,, Ska försöka hitta massa bra kap! Helt hysteriskt längtar jag haha 

Jag köper nästan alla barnkläder och barngrejer (leksaker, cyklar, skridskor, babyprylar...) på sådana bytardagar. Finns folk som säljer jättefina grejjer för en småslant. 

Då kan man kosta på sig att vara mer kräsen, handla mer och av bättre kvalitet och dyrare märken. Sedan känns det bra för miljön och för babyn (nya textilier innehåller mycket kemikalier).   
  • DetGodaLivet
    Lilja85 skrev 2012-03-19 15:46:44 följande:
    Hej hej. Inte så aktiv i skrivandet här men inne å läser varje dag Skrattande 

Undrar: Hur/var hittar man dessa bytardagar? Och babyproffsens babykväll, Var/när är det?

Tacksam för svar 

I min stad (Örebro) finns det en facebookgrupp där alla bytardagar listas. DU kan väl söka och se om det finns där du bor.

Här är det jättepoppis med bytardagar, eller barnloppisar (finns kanske 5-6 bytardagar och lika många banloppisar per säsong) och vill man komma först i kön får man vara där en timma innan på de mest poppis ställena. När jag var på bytardag senast var det kö runt hela kvarteret innan de öppnade. Galet!  
  • DetGodaLivet
    14mars skrev 2012-03-19 15:25:21 följande:
    Vi tänkte att vi ska använda tygblöjor till våran bebis!
    Funderar på att använda allt-i-ett blöjor, då det verkar smidigast.

Är det någon som har någon erfarenhet av tygblöjor? Är allt-i-ett blöjor bra? Hur är Imse Vimses blöjor?

Vi ska också ha tygblöjor (fast jag brukar blanda lite med engångs). 

Det går inte att säga några "sanningar" om tygblöjor för alla gillar olika, men såhär tycker jag:  

*Allt-i-ett blöjor gillar jag inte. De tar lång tid att torka efter tvätt och man måste ha jättemånga.

*Pocketblöjor har jag inte provat, men dessa är snabbare än allti-i-ett att torka och man kan anpassa fyllningen efter olika situationer så de är mer flexibla. Men man måste fortfarande ha jättemånga.

*Vikblöja eller formsydd blöja med blöjbyxa utanpå har vi använt tidigare. Då kan man återanvända byxan flera gånger så man behöver inte alls ha lika mycket. Man kan lätt variera innehållet med olika inlägg.

Vikblöjorna är tradiga att stå och vika men de är flexibla (man kan vika på olika sätt beroende på storlek) och bra att ha till allt möjligt annat tex. lägga under bebisen när man ska lufta rumpan.      

Till denna bebbe har vi köpt lite av allt då vi fick ett stort paket billigt genom en kompis. Sedan köpte jag ett par nya ytterbyxor och ett par nya ullbyxor på en utförsäljning att komplettera med.         

Själva BLÖJORNA blir oftast bara bättre och bättre ju mer man tvättar dem (uppsugningsförmågan ökar) medan byxorna slits i det vattentäta pul-skiktet så om du ska lägga pengar på nåt nytt så låt det avra brallor, blöjorna kan man lika gärna köpa begagnat.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-20 19:35:38 följande:
    Ja! Det är alltid så himla billigt! Mycket billigare än på seconhand och sånt, dessutom brukar det vara jättefina saker! Jag längtar som tusan och har redan gått igenom "planeringen" med sambon vad vi måste skynda oss och kolla efter först osv haha

Ja särskilt på märkesplagg. Sådant kan ju gå för 10 ggr mer på tradera eller blocket men oftast bara några tior på bytardag.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-20 19:54:42 följande:
    Man kan ju alltid köpa ett litet paket "engångsblöjjor" och ha hemma som trygghet ifall man känner att man behöver dem.. Det kan ju vara ganska praktiskt med engångsblöjjor då man är på språng, resa/stan/släkt/vänner osv och slippa gå omkring med 2-3 stinkande bajsblöjjor i skötväskan.. 

Fast bajset tar man ju inte med hem...det slänger man i toan/sophinken i skötummet (man lägger ett rispapper i blöjan som bajset fastnar på). Kan vara praktiskt med engångsblöjor ibland ändå, vill bara förtydliga hur det fungerar.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-20 21:02:17 följande:
    Ja! det är underbart!! Jag hittade dessutom massa nya kläder till dottern sist (förra året) med lappar och tags kvar för typ 20spänn, jeans och klänningar ect,, underbart!

Aha, ok,, men allt bajs stannar väll inte på rispappret? en del måste väll sugas in i själva blöjjan? Annars måste det ju bli jättefuktigt och varmt? Förlåt för dumma frågor, jag trodde det fungerade som med engångsblöjjor fast man kan tvätta dem och återanvända dem typ,, 

Ja om det är löst (som i början) men inte sen när de liksom gör mer korvar. Det där i början luktar ju inte så mycket, lite surt men likom inte ...bajs! Det bajset som luktar bajs slipper man ha med sig.
  • DetGodaLivet
    jguz skrev 2012-03-22 12:31:54 följande:
    Jag hade bf 19/8 innan mitt ul idag. Men har inte skrivit in mig på bf listan för jag sitter sällan vid en dator.

På ultraljudet idag blev jag flyttad en dag från 19 till den 20/8.

Hon kollade igenom hela bebis och när hon mätte lårbenet såg jag tre streck mellan benen, en snopp sa jag. Hon sa -jasså, jaha... Men vi tittar mer noga där sen först ska vi mäta lite och kolla hjärta och njurar.

Vi har ju tre söner redan. Min man har en son sedan tidigare så han har fyra söner.

Låg och tänkte att jaha, det blev en till pojke :)

Sen gick hon tillbaka till de nedre regionerna och sa att jag vet inte hur du såg en snopp, men jag ser bara blygdläppar här och så visade hon :)

Oj va GLAD JAG BLEV... Låg och grät... Såg inget på skärmen så det är tur att vi fick allt inspelat på dvd. :)

Tänk jag ska få en dotter!!!!!!
    Haha..sådär glad blev jag också över vårt "flickbesked" då även vi har tre pojkar sedan tidigare. Känns fortfarande lite overkligt med en tös.

STORT GRATTIS!
Svar på tråden Augustibebis 2012