Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-03-30 23:39:31 följande:
    jättefint ju, kan man tvätta textilerna som bebis ligger på å så? I såna fall ska jag leta begagnat babygym jag med
    Ja allt går att tvätta. Men du måste tvätta även om du köper ett nytt babygym (eller nya kläder). Det är jättemycket kemikalier i nya textilier, sådant som sitter kvar från tillverkning och infärgning. Jag tvättar begagnade kläder/textilier jag köper en gång. Nya textilier och kläder tvättar jag minst 2-3 gånger innan användning, (om det inte är både ekologiskt och öko-tex märkt då kör jag en gång bara).
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-30 23:49:12 följande:
    h

Angående vilken typ av barnkläder man ska och inte ska ha så tänker jag nog testa mig fram på egen hand. Är så lycklig för att det är en tjejja i magen och kommer frossa i söta klänningar! Funkar dom inte sen så får jag väl bara titta på dom! ;) Men bra med lite goda råd för jag har ingen aning men kan ju tänka mig att omlott är bra i början och att pyjamas med sockor inte sitter som det ska. Bra råd för mig som inte har barn sen innan!
    WORD! Klart man ska testa sig fram, det är ju jättekul med barnkläder! Jag är överlycklig över att ha fått "flickbesked" efter tre grabbar och kommer inte kunna hålla mig från klänningar hur opraktiskt det än är *S*. 

Rent praktiskt är min favoritkombo på nyfödd bebis: body som knäpps omlott så man ej behöver dra över huvudet + tunn mjuk ribbad byxa (en typ som tex polarn har) över det.  
  • DetGodaLivet
    EmelieOfGbg skrev 2012-03-31 22:06:35 följande:
    Sommaren12: Ja så kanske det är. Det finns för mycket att välja på när det kommer till vagnar Har ni andra redan bestämt er?

Jag har redan köpt både liggvagn, sittvagn och sulky. Det enda som ev. ska till är någon nätt extrakärra som tar liten plats i bilen. Alla mina vagnar är enorma.
  • DetGodaLivet
    Aprilia1977 skrev 2012-04-01 15:52:59 följande:
    Hej alla mammor och blivande mammor!

Fick ett tips från en pappa att jag skulle läsa om "kemikalier i vardagen". Så fick en läng till kemikalieinspektionen. Det känns som att jag hade behövt vissa av dessa råd innan jag blev gravid. Antagligen för att jag har sådan ågren för att jag utsatt mitt barn för olika kemiska produkter. Hur farligt kan det egentligen vara med smink? Hmmm...

Jaja, om ni nu vill läsa lite intressant information på vad man bör tänkta på så är länken följande:

www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksake...

Fast jag antar att ni redan vet allt....

Som allergiker/astmatiker så är jag väldigt intresserad av sådant, tycker inte det är något att blunda för även om man blir oroad.
  • DetGodaLivet
    Kampis skrev 2012-04-02 12:40:38 följande:
    Vad är det för skillnad på barnbytardagar och loppisar?

Loppis = varje person som vill sälja hyr ett bord där man säljer sina egna saker.

Bytardag = man märker sina saker med storlek, pris och telefonnr eller någon kod och allt säljs sedan tillsammans av frivilliga från tex. en förening eller kyrka. Efteråt hämtar man ut sina pengar (med lite avdrag för avgift till de som ordnat bytardagen...ofta går det till välgörenhet).

Man behöver då inte stå hela dagen och passa ett bord utan samma personer kan få sina grejjer sålda och handla nya samtidigt - därför kallas det bytardag.

Fast ibland kallas barnloppisar för "bytardag" av bara farten...   

• DetGodaLivet
    A R skrev 2012-04-02 11:49:56 följande:
    Skulle dock vilja gå på "bytardagar", är det någon som kan tipsa om det i Stockholm?

Kolla på facebook om det finns någon grupp som samlar bytardagsdatum, det finns det där jag bor.
Svar på tråden Augustibebis 2012