Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Så resonerar jag med. De flesta skötväskor kostar mer än jag gav för min barnvagn. Har köpt en vanlig väska (färg forms shoppingbag med molnmönster) och en likadan skötbädd till. Hade en dyr skötväska senast och det var inget särskilt med den. Känner att jag hellre lägger pengar på att vara föräldraledig länge än på dyra bebisprylar.

7eHimlen skrev 2012-04-03 10:08:22 följande:
    Jag tänkte köpa en vanlig axelremsväska, tycker skötväskor är onödigt dyra! Nåt liknande den här ovan. Vet inte varför det ser ut som att du lagt upp bilden :P väskan kommer iaf från Biltema o kostar 89,90:- (vill inte ha just den, men liknande i nån rolig färg)

• DetGodaLivet

Förr var det mer så att skötväskorna alltid hade en skötbädd och särskilda fästen för handtaget på vagnenn. Men nu kan de se ut ungefär hur som helst och ofta finns inget direkt som skiljer från en vanlig väska. Ofta finns fler fack för smågrejjer det är väl det enda.

Har haft två lite dyrare skötväskor valda efter utseende, av dessa var båda svåra att tvätta (en gick inte att t vätta i maskin öht) och hade inte dragkedja upptill utan bara tryckknapp så om det regnade så regnade det in i väskan (+ att det ju inte tex. håller dofter ute så bra om man har bajsiga kläder i plaspåse i väskan) så ingen av dem var värda sitt pris tycker jag (trots att båda var reafynd).

Denna gång har jag tittat efter en väska som är lätt att tvätta, som är i vattenavstötande material och som har drajkedja upptill. Fack och sådant kan jag lätt sy dit fler själv om det behövs.

Tror jag gav 100 för min väska och 50 för skötbädden.

• DetGodaLivet
    Saftmedbulle skrev 2012-04-03 17:17:44 följande:
    Dum fråga från en förstföderska... vad har man rispappret till?

Om man använder tygblöjor har man det till att kunna spola ner bajset i toan eller slänga det.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-04-03 19:26:47 följande:
    Emmaljungas skötväska hade jag till alla mina vagnar med dottern, man kan lixom vika ut den så det blir som ett bärbart skötbord, och så har den en tunn avtorkbar/tvättbar dyna i. Fickor på sidorna (när den är utfälld) för blöjjor, tvättlappar ect, den hade nog äv3n näthållare till flaskor på sidorna mm.. 

Tror alla skötväskor är utfällbara, det är ju lixom det en skötväska är.. Så smidigt när man är hemma hos någon annan, på stan och restauranger osv (även om det finns skötbord känns det bättre att kunna lägga bebisen på sin egen skötbädd på skötbordet..)

Jag skulle aldrig klara mig utan en skötväska i bebisåldern!! ALDRIG!! Men jag kommer nog inte köpa dyraste varianten, utan det blir att jag köper till cresents som passar till vagnen och är ganska billig eller köper en billigare modell.. Har man aldrig haft en skötväska vet man ju inte vad man missar, men har man haft en (bra) så är det som att vara utan papper på toaletten eller utan balsam till håret,,, OHÅLLBART!!

Men ni som funderar på axelväska,, Lägg i handukar då som ni kan ha som skötunderlägg, blöjjor, salva, tvättlappar, extra nappar, vattenflaska,, ombyteskläder och... ja gud,, jag har nog glömt 50% av vad man bruikar ha med sig, dock skulle jag gärna slippa stå och rota i en axelväska med dålig insyn när man behöver ta sakerna snabbt och smidigt utan att släppa ena handen från barnets mage när det börjar skruva sig,,

Bättre att satsa på en skötväska än ett skötbord man bara kan ha hemma om man funderar på att skita i skötväska :/

Jag har haft massor av skötväskor inkl. emmaljungas, skiphop, gaia&co, babybjörns hårda och några till. Kan bara säga att jag vet vad jag  jag missar och det jag missar är: ännu en onödig utgift. Skötbädd går ju att köpa till löst (finns inte med i alla skötväskor för övrigt och i flera är de löjligt små).
  • DetGodaLivet

Fast den utviksmodellen som du beskriver nu är ju specifik för just emmaljungaväskan (av den åtsmodell du har, min hade det inte). De flesta skötväskor är inte konstruerade så utan har en liten lös skötbädd ´som man plockar upp och sen förvarar man alla grejjer inne i väskan precis som i vilken väska som helst. Dvs det är precis detsamma som om amn stoppar ner en lös skötbädd i precios vilken väska som helst. Skillnaden brukar vara att det finns fler fack. Har man en väska som passar bra i övrigt kan man köpa en insats med bara facken och stoppa i sin vanliga väska. 

• DetGodaLivet
    TheMaraja skrev 2012-04-03 20:52:39 följande:
    Men skulle man köpa allt som man "bör" ha eller tror sig behöva nytt så skulle man ju kunna lägga ner en förmögenhet. Jag gillar att köpa begagnat. Förra gången blev typ allt utom vagn begagnat. Jag ville verkligen ha min iCandy och den fanns inte begagnad ännu då. Nu vill jag ha en donkey och den lär det väl inte heller finnas så många begagnade av ännu.
    Lite så jag känner också... Självklart ska man köpa en påkostad skötväska om man vill ha det, eller en ny vagn eller vad det kan vara...

Men blivande föräldrar är en så extremt utsatt grupp när det gäller reklam och konsumtion och det ska man nog ha en viss medvetenhet om när man tittar runt bland grejjer. 

Det finns SÅ många saker som framförs som måsten,  utbudet är enormt och priserna rena skämten många gånger. Det går att bränna enorma summor. 

Samtidigt är föräldraledigheten en påfrestning på ekonomin för många och väldigt många svenskar får av ekonomiska skäl stoppa sina barn i förskola långt innand et egentligen är lämpligt ur barnens perspektiv. I det perspektivet tror jag ändå inte att det är alla dessa dyra prylar som verkligen gagnar barnet.
  • DetGodaLivet

De där som heter typ change mat kit och pronto är inte riktiga skötväskor utan mer som skötbäddar med några småfack. Man ser det tydligare i vekrligheten. Inget utrymme för extrakläder mm. Men kanske ett bra komplement om man har en vanlig väska också.

• DetGodaLivet
    Aprilia1977 skrev 2012-04-03 21:00:04 följande:
    Hej!

Är superduperdunderförkyld! Är det någon som kan tipsa om nässprey? Eller kan man som grav. använda vilken sort som helst? Kan nämligen inte andas ur näsan!

Kräks  

Fick någon sort vanlig nässpray rekommenderad när jag var förkyld så det finn nån man kan ta. Det är konserveingsmedel i vissa som inte är bra eller beprövade på gravida. Och så skulle man vara jättenoga med att bara ta dem när det verkligen behövs och inte längre än rekommenderat för ota är man mer täppt som gravid ändå, så det kan lätt bli så att man aldrig tycker det går över och liksom fastnar i att använda dem.
Svar på tråden Augustibebis 2012