• NiniMe

Augustibebis 2012

Stövelkatten skrev 2012-04-24 10:09:41 följande:
    Beror på vilken sjal man vill ha. Min första var en vävd sjal, den gillade jag inte så mycket. Stadigt tyg, och blev väldigt bulkigt på en nyfödd. Nu gör jag trikåsjalar; tunnare och lättare att ha att göra med för små bebisar, tycker jag. Antingen har jag använt vanlig trikå eller tunn muddväv. Muddväven tycker jag funkar superbra om man vill ha en lite stabilare, men ändå stretchig sjal.
    Ok då ska jag nog också ge mig på att sy en Verkar så lätt o ha sin unge där
  • NiniMe
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 18:29:11 följande:
    Vad skönt att höra att allt var bra NiniMe!
    Ja det var en lättnad, som sagt, jobbigt när man inte kan släppa oron men nu är den borta
  • NiniMe

Ja då går man in i vecka 28 nu och jag kan knappt fatta att det är inte alls långt kvar nu ju... Ungefär lika långt kvar som det var när man väntade tills den heliga vecka 12 skulle infalla och den tiden gick ju ganska fort så jag hoppas denna tid som är kvar också gör det

Jag har ju två pojkar som innan och ja jag fick nästan samma respons när jag väntade tvåan.. Amen det hade ju varit kul om det hade varit en tös... Jo det hde det kanske men jag är glad att mitt barn är friskt och mår bra så det kvittar faktiskt...
    Nu när jag väntar en tös så är alla typ överlyckliga hahaha... Det kvittar för mig, bara allt är bra, jag älskar mina barn oavsett kön, folk är konstiga...

När jag väntade ettan så gick jag på visning här i lund och det kändes jättebra, då visste man liksom hur det såg ut där Nu har jag fött 2 barn och även jobbat inne på neonatal som ligger brevid så jag känner till det ganska bra Plus att jag vill in på förlossningen och jobba så jag känner mig väldigt trygg därinne hahaha...

• NiniMe
    LiJon skrev 2012-04-27 13:54:12 följande:
    En tanke/undran har slagit mig. 

Hur går det till rent praktiskt med pappan och ledighet från jobb när det är födabarn-dags? Om man åker in till förlossningen mitt i veckan och han såklart ska vara med, hur tar han "ledigt" från jobbet? Går det på hans föräldradagar? Sen har han väl rätt till 10 dagar att vara hemma i början? Behöver man på nåt sätt "ansöka" om det i förväg (nu kan man ju inte säga nåt exakt datum då) eller tar man det bara när det kommer, ringer till arbetsgivaren och säger att nu har man fått barn och blir hemma i två veckor?
    Ja så går det till Inget man ansöker om, mer än att man anmäler till försäkringskassan och meddelar där hur många dagar han stannar hemma och vilka dagar, precis som när man är föärldrarledig... Han får ge info till jobbet sen när det är dax så får han säga till bara så får dom släppa han Annars har han en jävla elak arbetsgivare om dom inte skulle gå med på det Det är inte 10 dagar mer, det är 30 dagar som han får lov att ta ut gemensamt med dig under det första året Innan var det 10 dagar inom dom första 60 dagarna..
  • NiniMe
    Stövelkatten skrev 2012-04-27 14:05:09 följande:
    Vad jag förstått är det två olika saker; dels de 10 pappadagarna och sen 30 dubbeldagar. De 30 dagarna måste man ju förhandla med sin arbetsgivare på vanligt vis (två månader i förväg) de tio dagarna har inte samma regler.
    Afasen, så det är 10 dagar plus dom 30 dagarna`.. Min gubbe har lyckligtvis redan sagt till om att han vill vara hemma hela augusti.. Så han tar 2 veckors semester 2 veckor innan bf sen pappadagarna eller om bebis inte kommit tar han pappadagar från sönerna..
  • NiniMe
    anneh skrev 2012-04-27 14:12:59 följande:
    Jodå, 10 pappadagar har han, utöver hälften av FP-dagarna. Så om man vill blir det ju 40 dagar totalt hemma samtidigt. 10 pappadagar + 30 dubbeldagar.
    Ohh det var ju mer än jag visste jag trodde det var enbart dom 30 dagarna som gällde, låter ju hur bra som helst
  • NiniMe

Ohh igår födde min kompis sina tvillingtöser, födda i vecka 26+5..
    Känns helt ofattbart att min lilla gumma ser ut så som dom gör, pyttesmå men ändå små människor Hjärta

Även om man praktiserat på neo så känns det ändå konstigt

• NiniMe
    Naimis skrev 2012-04-29 22:56:51 följande:
    Idag när jag kom på att jag är i vecka 28 så blev det en liten "aha" upplevelse nästan. Vecka 28 det är ju inte långt kvar, shit!
    Annars är jag inne i en deppperiod. Känner mig såå tjock, tröttheten börjar komma tillbaka och en extrem hunger med.
    Precis det sa jag till mannen igår... Det känns konstig o säga att man är i vecka 28... som sagt, inte långt kvar.. Jag tycker att veckorna som varit har känts lååånga men nu helt plötsligt gick det fort hahaha
  • NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-04-30 11:20:26 följande:
    Har varit hos bm nu. Får inte amma!!! Rynkar på näsan
    Även om jag visste att det fanns en risk att jag inte skulle få det så känner jag mig så himla oväntat besviken och ledsen. Och hon sa det ganska okänsligt. Eller, jag hade inte ens hunnit komma in i rummet och satt mig ner när hon bara sa det rakt ut: "Du får inte amma!" läste hon högt från datorn. Det har nån läkare beslutat. 
    Känner mig sämst nu. Var så sugen på att få prova på det. Hjälper inte heller att man blir så matad med info hur alla ammade barn blir intelligentare och får bättre immunförsvar bla bla bla än flaskbarn. Som mamma vill man ju kunna ge det bästa liksom. Var inte alls förberedd på att jag skulle bli så ledsen av det.
    Annars såg allt fint ut. Hade väldigt fint blodvärde och behöver inte alls några järntabletter. Hjärtat slog snabbt och fint mellan 145-150. Hamnade exakt på viktkurvan också.

Är det nån här som har barn sen innan och inte fått/kunnat amma alls som kan dela med sig lite erfarenheter? Behöver höra att jag inte är helt kass. Obestämd
    Jag ammade båda mina pojkar.. Ettan så var det konstant skrikande i 3 månader... Till sist gav jag upp amningen, och jag började ge han ersättning, och DIREKT blev han en annan unge, sov gott på nätterna och var nöjd o gla hela dagarna....
    Där orkade jag kämpa lite mer än med tvåan,  med tvåan var det samma visa, och med 2 barn som där var/e 15 månader mellan har man inte lika mycket ork.. Jag minns hur dålig jag kände mig och vilken värdelös mamma jag kände att jag var, för just pga de du säger, alla säger det är SÅ himla nyttigt för barnet osv.. Men jag gav upp och det var samma där, glad och nöjd unge...
    Jag försökte att inte klandra mig själv för visst många glor konstigt när man säger att man inte ammar utan ger flaska... Och tyvärr är det en del av det hårda mammalivet, folk är så snabba med att dömma en när man är mamma för alla beslut man gör..
    Men detta har jag kommit på är enbart för att dom måste försköna sig själv en massa för alla deras brister inte ska synas...

Jag själv har haft en väldigt mysig kontakt med mina barn när dom haft sin flaska, och sen även när dom inte velat ligga i min famn så har jag varit där hos dom och myst....

DU är en bra mamma oavsett vad som sker och klandra dig inte för att det inte blir någon ammning, du kommer bara må dåligt av det.. Och som du säger Underbart att mannen också kan vara med och hjälpa till SPECIELLT nattetid hahaha, du blir inte lika låst.... Sen är det lite lättare att få in rutiner med flaska än med amningen...
    Försök se det positiva
    En mamma som mår bra får barn som mår bra Hjärta och det hänger inte i tutten
Svar på tråden Augustibebis 2012