• AnnaOnIce

Syskonvagn

Kan ni tipsa mig om syskonvagn?

Min dotter kommer vara¨22 mån när jag får en bebbe till.
    Ska man köpa en vagn eller vänta`?

Vill ha en smidig vagn...

• Svar på tråden Syskonvagn
  • Bella B

Norahs mamma - Alvin kommer vara 19-20 månader när lillasyster kommer, så ca 2 år när hon vill sitta då. Jag kommer mest använda vagnen för att hämta/lämna på dagis (samt promenera) och det är en bra bit för honom att gå. Och vintertid blir det ju ingen höjdare med ståbräda den långa biten heller... Så han kommer nog vilja åka vagn ett tag, tror jag Och som sagt gillar han ju inte att åka bakåt men han gillar inte heller att sitta smått bakåtlutad vilket det blir i tex Babytravel eller UJ vagnen. *dilemma*

• mammaE

Min kille sover i princip bara i sin stora vagn än. Annars tar vi den enkla sulkyn. Fy vad tungt det har varit att dra min brio nova i snömodden. Fasar för nästa vinter. Men när det är som värst får man väl ta bilen till dagis.

Nu har det uppkommit ett litet dilemma här som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Den stora killen behöver ha en vagn att sova i på dagis. Man kan inte ta in den på natten utan den står då ute. Jag har ingen lust att lämna min vagn där. Men hur sjutton gör man? Om jag ska gå dit med syskonvagnen.....fattar inte. Måste ju ta bilen för att få dit enkelvagnen. Usch vad jag avskyr sådana här problem!!

Fortfarande stora bekymmer att välja vagn här. Nu bara drygt en vecka till stora ul och efter det ska jag bestämma mig!

• sara75

Funderar också mycket på det här med syskonvagn. Vi bor i stan, åker mycket buss, men är samtidigt väldigt mycket ute i ojämn terräng som snömodd, lera, grus och allt annat man råkar ut på när hunden ska rastas. Så vagnen måste vara både stabil, lättkörd och ganska liten! Som det är nu så är det helt klart att föredra att kunna vända på vagnen när det snöar och blåser. Dottern accepterar det med. Frågan är om hon fortfarande går med på att åka baklänges om ett halvår, det kanske inte är någon vits med en vagn som är vändbar ändå. Men man vill ju ändå kunna ha den lilla bebisen vänd mot sig. Någon som har något tips?

• Gladskiten

Kan man ha ena barnet vänt mot sig & andra vänt framåt i Emmaljunga twin cerox?
    Det ser ju inte ut så på bilderna när jag kollar på blocket...Men man kanske måste ta bort sufletten???
    men ska bebisen ligga i liggvagn utan suflett då eller??

• mammaE

Jag har aldrig brytt mig om att vända min Nova framåt. Han sover mest i den och han har aldrig klagat på att åka bakåt

Sara75: I de framåtvända vagnarna som typ Urban Jungle så har man bebisen vänd mot sig i ligginsats medan den större åker framåt. När man sen tar bort ligginsatsen så åker båda framåt, vilket många kan tycka är lite tidigt.

Gladskiten: Jag tror inte att man kan ha åt båda hållen samtidigt i en twin cerox. Antingen eller. Man vänder färdriktning genom att fälla över styret. Så jag antar att det större barnet får åka bakåt så länge man vill ha det lilla mot sig. Samma med alla sk vändbara vagnar som brio, el och teutonia.

• mammaE

Gladskiten: Den är av samma variant som urban jungle. När man tar bort ligginsatsen så måste båda sitta framåt. Har sett flera här i tråden som är sugna på den där vagnen. Har själv inte tittat på den.

• Mia83

Gladskiten

Tror abolut att den är ett väldig bra och prisvärt alternativ till UJ, har även hört många säga det som har den.
    Jag skulle absolut köpa BT syskonjogger om det inte vore för att jag inte vill vända minsta barnet framåt så tidigt. Hade tänkt köpa den men insåg här om dagen att jag ju faktiskt inte ens kan tänka mig att vända min 14 mån dotter framåt än, så jag letar nu efter andra alternativ. Lutar åt en Teutonia Team Alu S4, om den inte är allt för svår att få in i bil.

• Bella B

Aha, har fått tips om en vagn modell typ syskonjogger (fast nästan lika stor och tung som Teutonian, 78 cm bred och 19,3 kg) MEN där man kan ha de separata sittdelarna åt olika håll när hårdliften är urväxt! Precis sån konstruktion som jag har efterlyst! Det är signaturen Jesli här på FL som tipsat mig, den kostar ca 7000 kr... www.bobbiway.com klicka på svenska och sen på barnvagnar. Dock har jag inte fattat än hur man kan beställa den eller om den finns att kolla på live nånstanns men jag skall helt klart undersöka det...

Som jag känner nu så är en vagnsmodell typ Babytravel att föredra det första halvåret. (om jag inte köper en sån som jag länkade till ovan) Då kan bebisen ligga i en hårdlift mot mig och blir inte "störd" på samma sätt av storebror som om hon skulle ligga bredvid honom. Och han kan åka framåt vilket han föredrar. Problemet kommer ju sen när lillasyster vill sitta, då skulle jag föredra en vändbar mer ombonad modell så jag kan ha henne mot mig. Och när hon är runt året vänder jag vagnen framåt, ifall storebror fortfarande vill åka då... Hur sjutton skall man välja/prioritera???

• Norahs mamma

Jag är inte ett dugg nervös för att vända framåt relativt tidigt...
    Norah var 4 månader när hon vägrade åka vagn om hon inte fick sitta framåtvänd. Tror inte det är ett dugg farligt, å man märker ju på henne om hon blir stirrig (vilket aldrig har hänt)

Svar på tråden Syskonvagn