• Mom14

BF Mars 2014

Hej!
    Plussade idag och undrar om det finns fler som vill följas åt och ska ha ett litet syskon i Mars - 14

Har en dotter på 15 månader :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-04 22:21
    BF-LISTA

Mom14 - 5 Mars

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-07 13:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-160/m70361045.html

Här kan alla ny plussande skriva i våran BF-Lista! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-09 18:17
    www.familjeliv.se/Forum-2-160/m70435945.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden BF Mars 2014
  • LilyHearts
    lovetove skrev 2013-07-17 10:54:27 följande:
    Hej :) Trots att det är andra barnet för mig så hänger jag ärligt talat inte med i alla förkortningar. Vad är fvp och mkp?

Jag undrar också hur ni andra tänker med KUB och allt vad det är... nupp?  

Jag gjorde inga såna tester sist, för jag tänkte att jag kommer ju ändå behålla barnet oavsett. Nu har jag fyllt 35 så jag antar att jag kommer bli erbjuden KUB, men vet inte om jag ska göra det - eller snarare varför? Hur resonerar ni?

Hej!

Fvp= Fostervattensprov

MKP= Moderkakan (har jag personligen aldrig gjort)

Jag födde första med akut snitt men övriga 3 med vaginalförlossning och hoppas på det även denna gången då jag personligen tycker det är helt fantastisk!

Hoppas mitt svar hjälper! Skriver från mobilen och det blir lätt konstigt då :)
  • Disney78

Hej LoveTove och välkommen hit!

Mkp= moderkaksprov

Fvp=fostervattensprov

Har också läst och funderat innan jag förstod mig på alla förkortningar som det svängs med härinne :)

Överallt blir man inte erbjuden KUB som är kombinerat ultraljud biokemiskt tror jag?!? Exakt om det skrivs ut så vet jag inte, men där förs ju egentligen en uppskattning med ålder, blodprovsresultat och ultraljud där nackspalten mäts vilken sannolikhet man har för att bebis skall vara frisk ellerha någon sv trisomierna. Är sannolikheten hög att barnet har någon kromosom förändring blir man erbjuden Mkp eller Fvp. Har inte riktigt förstått när man blir erbjuden vilket och om båda är lika riskfyllda? 1/100 som får missfall? Då får man ju välja själv om man vill göra dessa vidare undersökningar.

Jag fyller snart 35 och skall på inskrivningsaamtal på onsdag... Om en vecka då :)

Jag funderar fortfarande på hur jag skall göra. Läste fn tråd med människor som gjort dessa prov.

Lät verkligen skönare att ha valt att göra Mkp eller fvp utan att ha gjort KUB först. Då har man inte sannolikheten att oroa sig för. Men tror inte detta erbjuds om man inte har någon allvarlig ärftlig sjukdom att oroa sig för...

Är också intresserad av att höra vad ni som blir erbjudna NUPP/KUB tänker göra!

Ha en bra dag!

• Disney78

Ang snitt eller vaginalfödsel så har jag också erfarenhet av båda. Ett planerat snitt och en vaginal födsel. Går det med min opererade rygg så väljer jag vaginalfödsel alla gånger. Det är absolut en fantastisk händelse!

• Lilla kakan

Disney & lilyhearts, blir så glad att höra om er som har bra erfarenheter av vag. förlossning efter snitt. Hoppas på att jag kan genomföra en vanlig förlossning denna gång och kunna få en ok upplevelse, blev akutsnittad med sonen & vill inte ha en repris av den förlossningen :-/

• Disney78

Lilla kakan: härligt att höra att det känns bra att läsa våra erfarenheter :)

Jag hoppas att jag får vaginal födsel även denna gång. Tycker att det är en fantastisk upplevelse och att man knyter an på ett alldeles speciellt sätt. Ovärderligt!

• kgv

Inte snitt. Men jag kommer, om jag går fullgången graviditet, bli igångsatt eftersom jag inte känner när jag öppnar mig. Behöver ha kontrollen av att jag är bevakad under öppningsskedet.

• lovetove

TAck ska ni ha för era svar! Nu hänger jag med lite bättre! Intressant att höra hur ni tänker kring testerna, jag vill gärna höra (läsa) fler tankar om ni vill dela med er. 

Anledningen att jag vill göra snitt den här gången var att jag hade en himla traumatisk upplevelse sist, som jag fortfarande inte kommit över ordentligt. Jag vill inte skrämma några förstföderskor med detaljer, men en av de värsta sakerna var att jag inte fick upp min son på bröstet förrän efter ett par timmar efter att han kommit ut. Först gick de iväg med honom för att han inte andades, och sen blev jag bortforslad för att operera bor moderkakan. Jag var inte ens i samma rum som honom och pappan. Jag hann tänka saker som att skitsamma, dom får ta hand om barnet osv.. Vill inte vara med om det igen. Därför  vill jag ha en snabb födelse och få upp mitt barn på bröstet direkt. Jag kan fortfarande börja gråta när jag tänker på min första förlossning. 

Men som sagt, jag vill inte skrämma någon, vet att det är ovanligt att det blir som för mig. Deallra flesta tycker att det är en superhäftig upplevelse. 

Svar på tråden BF Mars 2014