• beccagranen

Vad bråkar ni om?

Ja låt höra, vad är det ni bråkar om i er relation?

Man läser och hör ofta att folk bråkar. Men så tänker jag, har levt med samma man i 12 år och vi har aldrig haft ett bråk. Aldrig gapat, kallat varandra fult eller haft anledning att bråka. Givetvis har vi haft diskussioner om något, men när vi båda förklarat så inser vi att vi tycker samma men uttrycker det olika. Pengar sägs ju vara ett stort ämne till bråk, men där är vi väl också med slapp attityd. Vi får in en summa, utgifter/räkningar vi har måste betalas, och resten får man spara och leva på.. vad är det att bråka om?

• Svar på tråden Vad bråkar ni om?
  • Anonym (Pernilla)
    AndreaBD skrev 2018-02-01 13:13:24 följande:
    Då är frågan väl snarare om man har rätt partner. Om man stör sig på en sån sak så har man två val: Separera eller acceptera den sidan av partnern och inte reta upp sig på det längre. Bråka lär ju inte hjälpa.
    Jag tror inte på att separera. Visst kan man försöka leva med det eller så får den andra göra en simpel förändring :)
  • AndreaBD
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-02 19:09:01 följande:
    Jag tror inte på att separera. Visst kan man försöka leva med det eller så får den andra göra en simpel förändring :)
    Det som definitivt inte fungerar är att försöka ändra på sin partner. Om han vore beredd att ändra på sig hade han kanske redan gjort det.
  • Anonym (linux)
    AndreaBD skrev 2018-02-02 19:27:37 följande:
    Det som definitivt inte fungerar är att försöka ändra på sin partner. Om han vore beredd att ändra på sig hade han kanske redan gjort det.
    Tror inte heller det går att ändra sin partner speciellt inte om det gått längre tid.
    Jag orkar inte med tjafs var och varranan dag, har försökt prata om separation, men det är svårt när den andre inte vill och hela tiden kommer med urshäkter eller att det är en själv som man ska ändra på.

Längtar över att få vara själv, skulle inte träffa någon ny direkt mer än för husbehovs skull.
  • EnAnonumius
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-01 12:23:11 följande:
    Om man gång på gång "markerar med ton och kroppspråk att man är missnöjd" och samma sak trots det upprepar sig i veckor eller kanske flera års tid - så blir man till slut arg och då finns det inte många andra ställen att avreagera sig på då problemet ligger i partnerns beteende.
    "Problemet ligger i partnerns beteende"?

Kan du exemplifiera ett sådant beteende du syftar på?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    AndreaBD skrev 2018-02-01 13:13:24 följande:
    Då är frågan väl snarare om man har rätt partner. Om man stör sig på en sån sak så har man två val: Separera eller acceptera den sidan av partnern och inte reta upp sig på det längre. Bråka lär ju inte hjälpa.
    Precis.

Vill bara tillägga.

Att folk som väljer att störa sig "år ut och år in" på ett visst beteende partnern har,  och vill ändra på på detta beteende hos partnern, skulle oftast behöva titta sig själva i spegeln och se om det är så "perfekta och felfria" själva. För alla människor har bra och dåliga sidor. Och ens egna dåliga sidor är inte med "acceptabla" än partnerns dåliga sidor. Kan man inse detta, så kan man spara på mycket tjafsande och onödig gräl och ilska.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (P)

Jag tycker att vi använt bråk om vardagssaker som ett symptom på vad felet egentligen är som har varit djupa saker kopplat till hur vi känt i barndomen, när man förstått detta och att man försökt hitta lik som inte finns så tappar man motivationen att gräla och båda blir passiva och får ta faktum att vi är älskade och trygga i ett fint förhållande. Jag tycker att man ska vara sams om man är med varandra båda släpper stridsyxan och respekterar varandra bråka kan man göra med de man dumpar, fast ibland orkar man inte bråka då heller , äh skippa bråk, glädje och lugn och ro är skönare.

• Anonym (P)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-01 12:23:11 följande:

Om man gång på gång "markerar med ton och kroppspråk att man är missnöjd" och samma sak trots det upprepar sig i veckor eller kanske flera års tid - så blir man till slut arg och då finns det inte många andra ställen att avreagera sig på då problemet ligger i partnerns beteende.

Är du missnöjd är det ditt ansvar att göra vad som krävs för att göra dig nöjdare, så vida du inte är ett barn, då är det föräldrarnas ansvar att göra dig nöjd. Att uppskatta det du har istället för att beklaga dig för alla detaljer som inte är i skinande silver är ett tips. Det är lätt att klaga på sin sambo när man tar han förgivet, om han lämnade dig hade du nog glömt bort hur missnöjd du var över hans personlighet och snarare saknat den, eller så hade du varit lättad, för att han inte var rätt för dig.
  • Scoops
    beccagranen skrev 2018-01-30 15:54:23 följande:

Ja låt höra, vad är det ni bråkar om i er relation?

Man läser och hör ofta att folk bråkar. Men så tänker jag, har levt med samma man i 12 år och vi har aldrig haft ett bråk. Aldrig gapat, kallat varandra fult eller haft anledning att bråka. Givetvis har vi haft diskussioner om något, men när vi båda förklarat så inser vi att vi tycker samma men uttrycker det olika. Pengar sägs ju vara ett stort ämne till bråk, men där är vi väl också med slapp attityd. Vi får in en summa, utgifter/räkningar vi har måste betalas, och resten får man spara och leva på.. vad är det att bråka om?

Samma här. Vi har bott ihop i 8år och aldrig höjt rösten åt varandra. Visst har vi vart oense någon gång (jag kan räkna dem på mina tio fingrar) men det slutar alltid med att vi pratar om det och inser att vi ändå tänkte eller menade samma sak. Haha! min lillasyster och hennes fästman bråkar MASSOR. Men jag fattar aldrig om vad...så den här tråden ska bli intressant att läsa igenom.
  • AndreaBD
    Anonym (linux) skrev 2018-02-02 20:38:18 följande:
    Tror inte heller det går att ändra sin partner speciellt inte om det gått längre tid.
    Jag orkar inte med tjafs var och varranan dag, har försökt prata om separation, men det är svårt när den andre inte vill och hela tiden kommer med urshäkter eller att det är en själv som man ska ändra på.

Längtar över att få vara själv, skulle inte träffa någon ny direkt mer än för husbehovs skull.
    Du kan separera när du vill. Även skilsmässa - partnern kan inte vägra. Det är bara att göra det. Annars slösar man ju båda parternas tid.
Svar på tråden Vad bråkar ni om?