• Äldre 2 Sep 08:48
    8652 visningar
    159 svar
    -7 +3
    159
    8652

    Med SD, inget FL!

    SD med Jimmie Åkesson i spetsen visar tydliga tendenser att följa systerpartierna i Ungern och Polen, för att inte tala om systerpartiet i Tyskland på 30-talet, och Donald Trump i USA!

    SD och dess systerpartier är ute efter primärt tre saker:
    1. Domstolarna. De vill ta kontrollen över dessa för att kunna straffa/styra/skrämma människor som inte delar deras åsikter. Räkna med att det blir förbjudet att ha en viss religion, förbjudet eller försvårande att uttala sin åsikt om t.ex. homosexuellas rättigheter, delta i politiska föreningar, etc, etc. Det kommer börja med mindre populistiska lagändringar av typen:  "Invandrare får inte flytta in i nybyggda hus", "religionslärarna ska undervisa om terrorism i med undervisningen om islam". Det slutar med lagändringar liknande: "De som har dessa åsikter, ska Säpo tvångsförflytta till Eskilstunaghettot", "De som uttalar något negativt om SD, ska straffas med fängelse", etc.

    2. Media
    Donald Trump har redan övertygat en stor del av det amerikanska folket att media driver en oförtjänt häxjakt mot honom. Nu försöker Jimmie Åkesson göra detsamma. Räkna med att i framtiden så kommer media vara cencurerad och okritisk mot de extrema högerpartierna som har tagit makten. Program som Agenda kommer ersättas med: "Dagens mode". FL kommer ju knappast att tillåtas, ev. kanske internet slopas helt eftersom det möjliggör kunskapsinhämtning och kritisk granskning.

    3. Universiteten/utbildning/skola
    Snart kommer uttalanden från SD om att historiebeskrivningen i skolan är felaktig, auschwitz var ett rent arbetsläger, miljöproblemen överdrivs, etc, etc. Det oberoende skolväsendet är ett hot eftersom det propagerar för eget tänkande med nyanser och där fördomar, lögner och enkla sanningar som inte är så enkla, utmanas och förkastas.

    Jag tänker att man får den värld man röstar på. Röstar man på SD, är det den vägen Sverige kommer att gå. Det som började med att vara ett litet skämt, när svenssonArne skulle plojrösta för att visa mitt missnöje, växer till att bli en förstörd värld för våra barn. Miljön, jämlikheten, oberoende rättsskipning, oberoende universitet och skolväsende, kritisk press - allt kommer att vara ett minne blott.

    Trodde ju aldrig när jag läste om 30-talet i skolan, att jag skulle hamna i den tiden igen. Democracy going wild.

  • Svar på tråden Med SD, inget FL!
  • Anonym (TinFo­ilHat)
    Äldre 2 Sep 09:12
    #1
    +2

    Är du själv skeptisk till demokrati som politisk ideologi?

    Jag ser inte de tendenser du målar upp, men skulle aldrig rösta på den typen av värdekonservativa partier som SD tillhör. Dina farhågor kan dessutom stämma om det innebär att extrema partier som AfS och NMR kommer närmare makten.

    Däremot går det inte att utan vidare och helt plötsligt genomföra det du befarar. För det krävs det ändringar i grundlagen och nyval.

  • Äldre 2 Sep 09:29
    #2
    -2

    Tyvärr är det ju inte ett helt otänkbart scenario :(

  • Anonym (Fe)
    Äldre 2 Sep 09:33
    #3
    +3

    Haha precis, ett lika "troligt" scenario är ju om V vinner, då kommer Sjöstedt odla diktatormustasch och inrätta arbetsläger.

    Vinner C kommer vi alla tvinga köra traktorer och flytta ut på landsbygden.

    Eller så kommer inget drastiskt att hända alls, utan det är bara hysterisk skrämselpropaganda från folk som inte har någon koll.

    Men jag antar att Familjelivs egna Baghdad-Bob snart kommer och håller med i vanföreställningarna.

  • Äldre 2 Sep 14:03
    #4
    -3
    Anonym (TinFoilHat) skrev 2018-09-02 09:12:21 följande:

    Är du själv skeptisk till demokrati som politisk ideologi?

    Jag ser inte de tendenser du målar upp, men skulle aldrig rösta på den typen av värdekonservativa partier som SD tillhör. Dina farhågor kan dessutom stämma om det innebär att extrema partier som AfS och NMR kommer närmare makten.

    Däremot går det inte att utan vidare och helt plötsligt genomföra det du befarar. För det krävs det ändringar i grundlagen och nyval.


    Demokrati är en bra sak. Men tyvärr kan ju även demokratier slinka ner i ett spår av diktatur. Det finns krafter som hotar demokratin och farliga strömningar, samt människor som omedvetet eller medvetet stöder partier som för ett land i en sådan riktning.

    Jag håller med om att det inte kommer att hända imorgon. Men jag tror det kan gå snabbt om vi har otur. För 10 år sedan skulle nog inte Jimmie Åkesson ostraffat kunna göra sådana här uttalande där han misstror media (P3). Han skulle då ha förlorat alltför många röster, men idag väcker det bara uppmärksamhet på ett sätt som iaf inte skadar hans parti.

    Jag tycker det är intressant att detta händer i våra Europeiska grannländer samtidigt som vi ser mindre tendenser i vårt eget land. Varför vill t.ex. SD dra tillbaka lärarlönerna i lärarlyftet? Det går emot deras populistiska framtoning? Troligen har de något emot objektiv forskning och tänkande eftersom det i slutänden skulle drabba dem själva. De lever på folks okunskap såsom jag ser det, och kunskap är därmed ett hot.

    Varför kritiserar de media, om inte för att de likt Donald Trump ser en möjlighet att slippa bli hårt kritiserade, genom att sprida myter och konspirationsteorier om att media är ute efter dem? De vill antagligen inte bli kritiskt granskade, och steget till att ändra grundlag och sätta de demokratiska spelreglerna ur spel är inte långt därifrån.

    När de drivit de här frågorna tillräckligt länge, så kommer de kanske ha lyckats skjuta fram våra värderingar i den här frågan att vi bara: "Jaså, ändra grundlagen, ja - det låter ju som en nödvändighet..."
  • Äldre 2 Sep 14:10
    #5
    -1
    Anonym (Fe) skrev 2018-09-02 09:33:58 följande:

    Haha precis, ett lika "troligt" scenario är ju om V vinner, då kommer Sjöstedt odla diktatormustasch och inrätta arbetsläger.

    Vinner C kommer vi alla tvinga köra traktorer och flytta ut på landsbygden.

    Eller så kommer inget drastiskt att hända alls, utan det är bara hysterisk skrämselpropaganda från folk som inte har någon koll.

    Men jag antar att Familjelivs egna Baghdad-Bob snart kommer och håller med i vanföreställningarna.


    Så det är omöjligt att gå från att vara där vi är nu, till en diktatur för att...??

    Vad var det egentligen som hände på 30-talet, tänker du? Tyskarna var ett fredligt folk med vettiga åsikter och när Hitlers idéer kom, så tänkte de antagligen precis som du. 

    Samma sak med ungrarna och polackerna. Deras media var granskande och kritisk innan de extremistiska partierna fick makten och tog över media.

    Det är lätt att tro att allting kommer att vara precis likadant som det är nu, men egentligen så förändras ju allt hela tiden. När människornas tankar förändras i sådan här internationella strömningar, så förändras naturligtvis samhället också. Det är svårt att veta hur samhället kommer förändras exakt - men det är inte svårt att se vad extremismen har gjort med andra länder i historien och även i nutid.
  • Anonym (Fe)
    Äldre 2 Sep 16:46
    #6
    +1
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 14:10:30 följande:
    Så det är omöjligt att gå från att vara där vi är nu, till en diktatur för att...??

    Vad var det egentligen som hände på 30-talet, tänker du? Tyskarna var ett fredligt folk med vettiga åsikter och när Hitlers idéer kom, så tänkte de antagligen precis som du. 

    Samma sak med ungrarna och polackerna. Deras media var granskande och kritisk innan de extremistiska partierna fick makten och tog över media.

    Det är lätt att tro att allting kommer att vara precis likadant som det är nu, men egentligen så förändras ju allt hela tiden. När människornas tankar förändras i sådan här internationella strömningar, så förändras naturligtvis samhället också. Det är svårt att veta hur samhället kommer förändras exakt - men det är inte svårt att se vad extremismen har gjort med andra länder i historien och även i nutid.
    För att det är inte det SD vill, SD är mest ett parti som skäller högt men inte biter. De kommer nöja sig bara de får lite inflytande tillsammans med ett annat parti.

    Du menar Hitler som egentligen aldrig blev vald som rikskansler? Tror det finns ganska få likheter med Jimmie, mer än att båda är politiker.

    Låt oss säga såhär, jag tror det är större risk att S hade kuppat och skapat en diktatur än SD, S hade då inte censurerat media, utan kontrollerat. För att vara tydlig också, tror det är större chans att Hitler själv återföds från de döda och tar makten igen än att S (Eller SD) blir diktatoriska.
  • Äldre 2 Sep 17:48
    #7
    -1
    Anonym (Fe) skrev 2018-09-02 16:46:31 följande:
    För att det är inte det SD vill, SD är mest ett parti som skäller högt men inte biter. De kommer nöja sig bara de får lite inflytande tillsammans med ett annat parti.

    Du menar Hitler som egentligen aldrig blev vald som rikskansler? Tror det finns ganska få likheter med Jimmie, mer än att båda är politiker.

    Låt oss säga såhär, jag tror det är större risk att S hade kuppat och skapat en diktatur än SD, S hade då inte censurerat media, utan kontrollerat. För att vara tydlig också, tror det är större chans att Hitler själv återföds från de döda och tar makten igen än att S (Eller SD) blir diktatoriska.
    Hitler fick 44% av rösterna och hade alltså ett rejält folkligt stöd som sedan möjliggjorde att han kunde ta makten i landet. Hade han inte fått detta folkliga stöd, hade det sannolikt inte varit möjligt att överta makten på det sätt han gjorde. Folkligt stöd är en förutsättning för att etablera en diktatur i ett land.

    Jag tänker att Hitler var ingen galning. Han var en karismatisk och intelligent ledare för ett populistiskt parti som ville begränsa förekomsten av en viss religion, begränsa homosexuellas rättigheter, hade inte mycket till övers för svarta eller andra invandrare av icke-arisk ursprung. Så ja, Jimmy Åkesson och Hitler på 30-talet har ganska många likheter. 

    Jag undrar hur du vet vad SD vill, och inte vill? Din analys av SD som ofarligt känns väldigt bräcklig. Det händer gång på gång att länder smittas av nationalismen och blir uppätna av den. Historiskt sett har Sverige enbart varit demokratiskt i 100-200 år (beroende på hur man definierar demokrati) och sedan kanske 1200 -1300 (?) talet har vi styrts av diktatorer (kungar) som fungerat som envåldshärskare.

    Man fattar ju att Jimmy Åkesson inte vill gå ut med sitt ev. hat mot invandrare och ev. rasistiska åsikter, eftersom det innebär en risk att förlora röster. Det är väldigt svårt att sia om vad som händer när/om han sitter i förarsätet. Kanske nästa förslag handlar om att skicka hem alla invandrare som redan etablerat sig i Sverige. Men även om vi skulle tro på att han har en ganska timid agenda, så saknar det praktisk betydelse för riskerna att Sverige äts upp av nationalismen. Vi vet nämligen inte vilka åsikter kommande partiledare har, och om Sverige öppnar dörren för ett brunt nationalistiskt parti vet vi inte vilka som vi släpper in.

    Jag tänker också att SD-anhängare brukar vara väldigt snabba med att kritisera genuiniteten i andra partiledares uttalanden. De brukar ta en cynisk hållning och misstro dessa och anta att deras hållning kommer från väljarfjäsk eller liknande. Om nu du är en SD-sympatisör blir det väldigt intressant när du intar den naiva hållningen att Jimmy Åkessons agenda endast är den han själv uppger.
  • Anonym (963)
    Äldre 2 Sep 17:58
    #8
    Anonym (Fe) skrev 2018-09-02 09:33:58 följande:

    Haha precis, ett lika "troligt" scenario är ju om V vinner, då kommer Sjöstedt odla diktatormustasch och inrätta arbetsläger.

    Vinner C kommer vi alla tvinga köra traktorer och flytta ut på landsbygden.

    Eller så kommer inget drastiskt att hända alls, utan det är bara hysterisk skrämselpropaganda från folk som inte har någon koll.

    Men jag antar att Familjelivs egna Baghdad-Bob snart kommer och håller med i vanföreställningarna.


    Precis vad jag tänkte skriva.

    Pot
    Min
    Stalin
    Sjöstedt
    Ceausescu
    Mao

    Det klingar fint
  • Anonym (Fe)
    Äldre 2 Sep 18:05
    #9
    +1
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 17:48:26 följande:
    Hitler fick 44% av rösterna och hade alltså ett rejält folkligt stöd som sedan möjliggjorde att han kunde ta makten i landet. Hade han inte fått detta folkliga stöd, hade det sannolikt inte varit möjligt att överta makten på det sätt han gjorde. Folkligt stöd är en förutsättning för att etablera en diktatur i ett land.

    Jag tänker att Hitler var ingen galning. Han var en karismatisk och intelligent ledare för ett populistiskt parti som ville begränsa förekomsten av en viss religion, begränsa homosexuellas rättigheter, hade inte mycket till övers för svarta eller andra invandrare av icke-arisk ursprung. Så ja, Jimmy Åkesson och Hitler på 30-talet har ganska många likheter. 

    Jag undrar hur du vet vad SD vill, och inte vill? Din analys av SD som ofarligt känns väldigt bräcklig. Det händer gång på gång att länder smittas av nationalismen och blir uppätna av den. Historiskt sett har Sverige enbart varit demokratiskt i 100-200 år (beroende på hur man definierar demokrati) och sedan kanske 1200 -1300 (?) talet har vi styrts av diktatorer (kungar) som fungerat som envåldshärskare.

    Man fattar ju att Jimmy Åkesson inte vill gå ut med sitt ev. hat mot invandrare och ev. rasistiska åsikter, eftersom det innebär en risk att förlora röster. Det är väldigt svårt att sia om vad som händer när/om han sitter i förarsätet. Kanske nästa förslag handlar om att skicka hem alla invandrare som redan etablerat sig i Sverige. Men även om vi skulle tro på att han har en ganska timid agenda, så saknar det praktisk betydelse för riskerna att Sverige äts upp av nationalismen. Vi vet nämligen inte vilka åsikter kommande partiledare har, och om Sverige öppnar dörren för ett brunt nationalistiskt parti vet vi inte vilka som vi släpper in.

    Jag tänker också att SD-anhängare brukar vara väldigt snabba med att kritisera genuiniteten i andra partiledares uttalanden. De brukar ta en cynisk hållning och misstro dessa och anta att deras hållning kommer från väljarfjäsk eller liknande. Om nu du är en SD-sympatisör blir det väldigt intressant när du intar den naiva hållningen att Jimmy Åkessons agenda endast är den han själv uppger.
    Okej, nej går man och tror att det finns en massa dolda onda avsikter bakom SD och på allvar försöker jämför Hitler med Åkesson så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Hur vet du vad Löfven vill och inte vill? Han kanske vill utrota alla Brunhåriga, men det kan han ju inte säga.

    Jag är inte särskillt förtjust i politiker överlag, men jag går inte och tror det allra värsta om dem, hur naivt detta än må vara.

    Jag är inte en SD-supporter, däremot ser jag ju hur alla hysteriska utsagor där SD målas upp som det mörka onda som ska besegras av ljusets hjältar endast gynnar just SD. SDs bästa valtaktik är och har länge varit offerkoftan, och alla dess motståndare går på det gång på gång.

    Det enda jag kan säga om nationalism är att pendeln svänger, men visst skulle vi komma in i en ny ekonomisk storkris a lá 30-tal och där dyker upp ett parti värre än SD, tänk Svenskarnas Parti och dessa börjar komma upp runt 40-50%, ja först då börjar jag också bli orolig.
  • Äldre 2 Sep 18:20
    #10
    -2
    Anonym (963) skrev 2018-09-02 17:58:16 följande:
    Precis vad jag tänkte skriva.

    Pot
    Min
    Stalin
    Sjöstedt
    Ceausescu
    Mao

    Det klingar fint
    Vore det så att det fanns en internationell kommunismvåg som vänsterpartiet tog del av, och influerades av, skulle jag säkert oroa mig över en sådan risk.

    Just nu känns det tvärtom som om vänsterpartiet är ett av de fåtal partier som har lyckats stå emot den nationalistiska stormen och behålla sitt sunda förnuft.

    Det är en väldigt stor skillnad mellan ett vänsterparti med kommunistiska rötter men som har utvecklats i en demokratisk riktning och propagerar för jämlikhet, bra miljö, hbtq-frågor och andra moderna och viktiga frågor - jämfört med ett sunkigt SD-parti med kriminella riksdagsledamöter och populistisk politik där de vill dra ner på utbildning, ta steg tillbaka i jämlikhet och hbtq, framför censureringsidéer om media och är i ständig kontakt med de andra ännu galnare nationalistiska partierna i Europa. 
Svar på tråden Med SD, inget FL!