• Anonym (Tjocka Märta)

    Varför är jag tjock?

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?

  • Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Anonym (Js)

    Jag tänker att du behöver en ny app eller att du skrivit in helt galet.

    Skrev in ditt intag i appen Lifesum och utgår från att du äter normalstora portioner.

    4 rågmackor med dina pålägg = 621 kcal

    Din lunch (räknade 3 fiskpinnar) = 1050 kcal

    Chokladmuffin = ca 300 kcal

    Din middag = ca. 400 kcal

    Så jag fick det till nästan 2400 kcal.

    Och då förutsatt att du bara druckit vatten. Dryck är ju annars en rejäl bov.

    En promenad på 2 timmar (typ 1,2 mil) bränner ca 1000 kalorier, och sen har du säkert de andra 400 via jobbet så det säger jag inget om (förutsatt att du går två timmar om dagen varje dag).

    Så det är ju ungefär vad din app sagt att du ska äta för att BEHÅLLA vikten. Men du vill ju tappa vikt. Man brukar räkna 7000 kcal = 1 kg

    Så du behöver ligga på 1000 kcal mindre per dag för att tappa ett kilo per vecka. Det är antingen en till 2-timmarsprommis det, eller lite mindre potatisgratäng och chokladmuffins.

    Byter du ut potatisgratängen mot en sallad och fiskpinnarna mot en kycklingfilé, samt tar en smörgås mindre på morgonen, så är du i hamn med -1000 kcal och kan till och med unna dig en muffin då och då.

  • Anonym (Hmm)

    Jag tänker lite på när du säger t ex en tesked. Mäter du i ett teskedsmått eller ögonmåttar du?

    När du säger chokladmuffins, menar du en sån liten man kan köpa flera av i en påse? Eller en sån gigantisk man kan köpa på fik med smällt choklad ovanpå?

    Vad jag försöker komma till är att det kan ge en väldigt skev bild med ögonmått och att bara säga att man ätit en av något, för alla bedömer olika. Jag själv t ex tar en tesked socker i mitt kaffe. Men jag rågar den rejält så egentligen är det säkert minst 2 teskedsmått socker jag tar. När jag brer en macka så tar jag tredubbelt smör jämfört med min man osv.

    Vill du verkligen få en korrekt uppfattning måste du nog börja väga det du äter. Lagar du maten själv måste du väga alla ingredienser osv. Först då får du en korrekt bild av dina vardagliga intag.

  • Mascaraklumpar

    Det finns en hel del studier som undersökt hur man uppskattar sitt energiintag, och där ser man tydligt att överviktiga underskattar, medan underviktiga överskattar, sitt intag. Och det handlar inte om enstaka kalorier, utan det kan handla om skillnader på 50-100% (dvs det faktiska intaget är upp till dubbelt så stort som det upplevda). Det är inte så konstigt att det är så eftersom det i praktiken är omöjligt att mäta, väga och notera precis allt man äter under flera månader, vilket är vad som krävs för att man ska kunna räkna ut ett korrekt medelintag.

    Genetik utgör upp till 85% av förklaringen till att vissa i vårt samhälle lider av fetma medan andra inte gör det. Vissa människor har lägre metabolism än andra, vissa har högre nivåer av de signalämnen som gör oss hungriga eller lägre känslighet för de signalämnen som får oss att känna mättnad, osv. För dem som har ?fel? gener är det ytterst svårt behålla en normal vikt (att gå ned brukar gå bra så länge man är motiverad, men på sikt går man nästan alltid upp all vikt igen), så råd som ?allt du behöver göra är att stoppa i dig mindre än du gör av med? är egentligen rätt löjliga. Men faktum är fortfarande att det är omöjligt att ligga på ett energiunderskott under en längre tid utan att gå ned i vikt. Står man stilla i vikt över lång tid så får man i genomsnitt i sig precis så mycket som kroppen gör av med.

  • Anonym (BBW)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-10 18:30:50 följande:

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?


    Nu skriver du visserligen inte om du väger o räknar på ditt matintag. Men om du inte gör det så skulle jag tro att du felbedömmer ditt intag.

    Det är enormt lätt att göra.

    Jag klarar inte att hålla mig på en normal nivå om jag inte räknar varje dag. Det smyger sig på lite lite mer av allting hela tiden isåfall.

    Om man räknar på vad tex kroppen hos en kvinna som väger 120 kg och är 45 år förbrukar så förbränner hon i total vila ca 1800 kcal.

    Jag började i nov att aktivt räkna mitt intag. Använder lifesum appen för att hålla koll.

    Måndag-fredag äter jag endast 1200 kcal/dag och lördag söndag äter jag mer normalt, men dock ingen frukost. Då är jag även tillåten att äta chips o choklad på kvällen.

    Jag har heller ingen våg men har gått från att inte ha kunnat stänga igen en av mina sommarjackor (strl 54 tror jag) till att den nu börjar bli lite för stor för att sitta snyggt. Så jag uppskattar att jag gått ned ca 15 kg minst.

    Det enda viktiga är ditt totala kaloriintag. Om det är mindre än vad du förbränner så går du med i vikt.

    Sen spelar det ingen roll om man äter LCHF, följer vanliga kostcirkeln, 5:2, äter en gång om dan eller fem, äter tidigt eller sent. Det finns inga förbud.. det är bara mängden som räknas.

    Så skaffa en köksvåg. Ladda ner lifesum. Bestäm ditt maximala intag. Och börja räkna :)

    Lucka till :)
  • Anonym (Sjukvårdspersonal)

    Om man tittar lite snabbt på vad du stoppat i dig den dag du visade ditt intag ser jag Följande

    Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.

    Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar

    Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.

    Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget bröd.

    Frukost: alldeles för mycket bröd, fet salami, fet och sötad messmör, söt leverpastej ( saker innehåller betydligt mer socker än vad man kan tro)

    Lunch: fet och kolhydratrik gratäng, fiskpinnar ( lite fisk mycket panering som suger upp fettet i pannan som en svamp)

    Fika: muffins-bara dåligt för vikten

    Middag: kycklingkorv? Ok beroende på märke, ketchup innehåller massor med socker. Rostad lök fett och kolhydratrika

    Förslag: fincrisp med minikeso, kokt ägg, kalkonskiva, kaffe/er

    Lunch: sallad/ ugnsrostade grönsaker med lite olja, kycklingfilé utan skinn/ lax/ köttbit

    Mellanmål: kvarg, när, lite nötter,

    Middag som lunch.

    Enda sättet att gå ned är att minska kaloriintaget. Oavsett om du upplever att du inte äter för mycket gör du helt uppenbart det. Att radikalt ändra din kosthållning är svårt och det handlar om att hitta ett sätta att äta bra och nyttigt men inte alltid tråkigt, och det ska du göra resten av livet för att behålla vikten. Ju äldre vi blir desto mindre energi behöver vi.

    Att ha en hälsosam vikt handlar för mig ( inom sjukvården) inte om utseende alls utan enbart om hälsan. En kraftig övervikt är aldrig bra för hälsan utan förkortar livet med många år och risken för många sjukdomar ökar. Viktnedgång brukar vi grovt säga handlar till 80% av vad du stoppar i fig och 20% träning.

    Kämpa på och lycka till.

  • klyban
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-11 00:29:05 följande:
    Jag räknade hur många kcal som jag behöver på en hemsida. Jag satte vikten på 115, mitt mellan de två svaren jag fick av er. Jag satte längd till 162, vilket det var när jag skaffade mitt senaste pass och jag tror inte jag har blivit längre sen jag var 17. Jag satte aktivitetsnivå till 1,357. Då fick jag 2548 som kcal-intag om jag ska behålla vikten. 

    Det här är vad jag har ätit idag.
    Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.
    Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar
    Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.
    Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget börd.

    Min app får det till 1670 kcal. 

    På det så har jag gått 1,2 mil med hunden och det vanliga springet på jobbet. 

    Det ska bli spännande att ta tag i det här nu och göra mer noggrant. Jag kanske ska sätta upp ett viktmål?

    Drycker?

    Men redan idag kan du byta ut mängd av det du äter och ta någon grönsak istället.
    Det är även bra av andra anledningar.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (WW)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-11 00:29:05 följande:

    Jag räknade hur många kcal som jag behöver på en hemsida. Jag satte vikten på 115, mitt mellan de två svaren jag fick av er. Jag satte längd till 162, vilket det var när jag skaffade mitt senaste pass och jag tror inte jag har blivit längre sen jag var 17. Jag satte aktivitetsnivå till 1,357. Då fick jag 2548 som kcal-intag om jag ska behålla vikten. 

    Det här är vad jag har ätit idag.

    Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.

    Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar

    Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.

    Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget börd.

    Min app får det till 1670 kcal. 

    På det så har jag gått 1,2 mil med hunden och det vanliga springet på jobbet. 

    Det ska bli spännande att ta tag i det här nu och göra mer noggrant. Jag kanske ska sätta upp ett viktmål?


    Som viktväktare kan jag se att det du äter vida överstiger det du bör äta för att gå ner i vikt. Du äter helt fel. I stort sett allt du nämner är sånt man bara kan äta i undantagsfall när man ska gå ner i vikt. Ät detta istället en vanlig dag så kommer du se stor skillnad:

    Frukost: 1 macka levainbröd med sallad, skinka och tomat. 1 ägg. 1 skål med hallon och 0,5 procentig naturell yoghurt. Inget eller ytterst lite smör på mackan.

    Mellanmål: 1 banan

    Lunch: 8 bitar sushi eller 2 potatisar, lax el kyckling och 1 matsked sås. Vatten att dricka

    Mellanmål: 1 äpple

    Middag: ungsrostade rotfrukter (morot och palsternacka) lax eller kyckling, 1 matsked sås. Ytterst lite olja vid tillagning av rotfrukterna.

    Kvällsmat: samma som frukost

    Jag har gått ner 12 kg på bara några månader med Viktväktarna och jag har äntligen fattat att ALLT handlar om vad du äter, inte hur mycket du rör dig, om du vill gå ner i vikt.
  • klyban
    Anonym (WW) skrev 2020-01-11 13:44:40 följande:
    Som viktväktare kan jag se att det du äter vida överstiger det du bör äta för att gå ner i vikt. Du äter helt fel. I stort sett allt du nämner är sånt man bara kan äta i undantagsfall när man ska gå ner i vikt. Ät detta istället en vanlig dag så kommer du se stor skillnad:

    Frukost: 1 macka levainbröd med sallad, skinka och tomat. 1 ägg. 1 skål med hallon och 0,5 procentig naturell yoghurt. Inget eller ytterst lite smör på mackan.

    Mellanmål: 1 banan

    Lunch: 8 bitar sushi eller 2 potatisar, lax el kyckling och 1 matsked sås. Vatten att dricka

    Mellanmål: 1 äpple

    Middag: ungsrostade rotfrukter (morot och palsternacka) lax eller kyckling, 1 matsked sås. Ytterst lite olja vid tillagning av rotfrukterna.

    Kvällsmat: samma som frukost

    Jag har gått ner 12 kg på bara några månader med Viktväktarna och jag har äntligen fattat att ALLT handlar om vad du äter, inte hur mycket du rör dig, om du vill gå ner i vikt.

    Det finns många mer sätt och nyttigt än viktväktarna, men det är en.
    Men med tanke på måltiderna, så ser det ut som man kan gå vilket hål som helst.


    Ett problem med viktväktarna, det är folk tröttnar ofta på den till slut.
    Vill man göra permanenta förändringar, så måste man göra livsstilsförändringar.
    Och de är inte alls så dramatiska som det låter, utan handlar om små justeringar oftast.
    Och sen har man alltid någon punkt där man är värdelös på att sköta bra, där får man arbeta hårdare.
    Det lustiga är vi hade viktväktarna på jobbet, och många gick ned rejält.
    Men eftersom du tröttnade på maten, så gick nog nästan samtliga upp samma vikt igen med tiden.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (10 kg)

    Alla överviktiga/feta underskattar hur mycket de egentligen äter. Tv-programmet med Anna Skipper för flera år sen var ett bra exempel på det. Deltagarna fick själva uppskatta hur mycket de åt och det jämfördes med hur mycket de faktiskt ätit. Det kunde skilja flera tusen kalorier per dag! För det är ju så "enkelt" att får man i sig mer än man gör av med går man upp, precis lika mycket in som ut håller man vikten och gör man av med mer än man äter går man ner. Det kvittar om man som jag borde gå ner 10 kg eller som de i programmet My 600-poundlife 250 kg- intaget måste vara mindre än energin man gör av med. Det kan ske antingen genom att äta mindre eller motionera mer eller både ock. Om det ska hålla resten av livet funkar ingen sträng diet- då går man bara upp till sist ändå. Små förändringar funkar bäst. För egen del ska jag försöka gå fler promenader. Jättesvårt när man som jag lider av svår värk, men jag ska kämpa ändå. Skippa kaffebröd. Minska middagsportionerna. Du får försöka hitta ditt sätt. Nåt du faktiskt kan hålla. Lycka till!

  • Anonym (Skräp)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-11 00:29:05 följande:

    Jag räknade hur många kcal som jag behöver på en hemsida. Jag satte vikten på 115, mitt mellan de två svaren jag fick av er. Jag satte längd till 162, vilket det var när jag skaffade mitt senaste pass och jag tror inte jag har blivit längre sen jag var 17. Jag satte aktivitetsnivå till 1,357. Då fick jag 2548 som kcal-intag om jag ska behålla vikten. 

    Det här är vad jag har ätit idag.

    Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.

    Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar

    Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.

    Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget börd.

    Min app får det till 1670 kcal. 

    På det så har jag gått 1,2 mil med hunden och det vanliga springet på jobbet. 

    Det ska bli spännande att ta tag i det här nu och göra mer noggrant. Jag kanske ska sätta upp ett viktmål?


    Du äter ju enbart skitmat. Halvfabrikat och ontttiga val
Svar på tråden Varför är jag tjock?