• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Kvirre

Sandra H: Har också funderat på lugn musik till nattningen. Sökte på Stefan Nilsson på biblioteket; är det Filmmusik från Skärgårdsdoktorn, Juloratoriet m.fl., eller Så som i himmelen du har?

• Magica deHex

Vor sov-ritual ser väl ut på liknande sätt: Kvällsgröt, blöjbyte och pyjamas. Amning, därefter är det tandborstningsdax. Efter det sätter vi oss i fåtöljen inne i sonens rum, det är nedsläckt och mysat.JAg läser en bok i fåtöljen och sjunger nån vaggvisa. Sedan lägger jag honom i sin säng och läser nåt kapitel ur Nalle Puh och sjunger en vaggvisa. Tidigare har sonen slumrat bra efter att jag vridit på speldosan efter det. Men på sista tiden har han blivit väldigt stökig och orolig. Tor att det bottnar i att han kommit in i skilsmässo-fasen. Så han är lite skakig för att somna. Stackars liten... För så fort jag plockar upp honom är allt mumma - och när han väl somnat kan jag lätt lägga ner honom igen.

• Sandra H

Kvirre: Det är musiken till Skärgårdsdoktorn mm som jag har!

• isseq

kvirre > jo, det är skönt att han kan varva ner så fort han kommer hem. Han har varit så sedan 3mån ålder, att han inte kunna kopplat av riktigt borta utan väl hemma så är allt som vanligt igen och han somnar med ro... märkligt. Men vi hoppas att det går över på sikt, att han kan somna hos andra också så småningom.

Det är skönt iaf att det går att söva honom enkelt på dagarna så sova, det gör han i massor. Ett tag var jag orolig över att han sov så mkt men nu ser jag ju att dom ska ju göra det.

• MiaE

Tack Sandra!

Är det någon av er som kommit igång?

• Sandra H

MiaE- jo, jag har läst boken, gjort loggar och hittat jättebra kvällsrutiner som fungerar.

Dagvilorna fungerar oxå mycket bättre än tidigare.

Tyvärr vaknar vår tjej fortfarande mycket på natten och vill amma. Men, vi kör på och hoppas och tror att vi kommer att fixa det med så småningom!

Har du börjat att läsa boken?

• MiaE

Jag har läst hela boken, men sedan inte kommit vidare... *peppa peppa* Skulle vilja jobba bort alla de gånger killen vaknar under natten.

• Sandra H

MiaE: Men, har du gjort loggar? Har du gjort en 10-dagars plan? Hur har du jobbat hittills?

• MiaE

Sandra: Det tog tvärstopp för mig när sonen fick 6 tänder samtidigt. Han hade väldans ont länge... Jättegrinig! Och då ska man ju inte göra något... Sedan har vi under 3 månader bara försökt få honom att somna på samma sätt... klappat i rumpan. Kvällsrutiner har vi samma som vi haft sen han var nästan färsk. Men det har alltid stypt när man lagt honom i sängen. Då har han börjat skrika så fort man släppt honom...

• Kvirre

MiaE: E somnar alltid i bärselen. Jag har en tanke på att försöka göra en variant av "Help Baby to Fall Back to Sleep in Her Crib" (s144) för att få honom att somna själv. Vet dock inte riktigt hur än.

• MiaE

Kvirre: Ivan har aldrig varit van att somna i sjal... Blir kanske något för nya bebisen...

• isseq

Liam kan inte somna i mitt knä, han måste ligga själv men gärna nära en. Nä nu måste jag beställa den där boken alltså verkar ju hur bra som helst.

Härligt med solen

• Kvirre

Sitter och skriver på vår sömnplan (sambon tittar på Bond ).

Vad har ni valt för "sleep cue"? (Hur översätter ni det förresten?)

• jelicatten

Hej!

Har precis börjat träna min baby Gabriel med pantley pull-off grejen. vi har väl börjat lite sent men han är 9mån nu... i början funkade det inte alls. sedan började det fungera när jag skippade flaska eller napp helt och hållet i själva läggnings-proceduren. sen klarade han 2 nätter helt utan napp utan somnade om av lugna ord och att jag höll om honom. som mest sov han 5 timmar i sträck vilket är rekord för en baby som annars höll 45min-1 timme.... men sen blev det som tvärtom. helt plötsligt skriker han massvis när han ska somna och när an vaknar. är det meningen att jag ska ge nappen tillbaka igen då? det gick ju så bra utan i 2 dagar...   är det lite så i metoden att man sas får gå 2 steg fram och ett tillbaka och sen göra om samma igen? Vill ju inte att han ska vänja sig vid att det är jobbigt att sova och vara skrikig då.

Hoppas någon kan ha liknande erfarenheter och veta vad man kan göra....

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution