• Anonym (Meija)

Du kommer alltid vara nummer två!

Hej på er,

Det är en sak som slagit mig varje gång jag läser i trådar gällande bonusföräldrar. Alltid skriver folk till en bonusförälder att "du får acceptera att du alltid kommer att komma i andra hand".  "Barnet kommer att komma först, sedan du". Och sedan klassikern , "barnet var där först"!

Nu är jag förvisso inte bonusmamma, utan biologisk mamma till min dotter som jag har tillsammans med min man. Vi är alltså en "kärnfamilj" om man vill sätta stämpel på det och jag älskar min familj mer än allt! Men, jag är inte alltid i andra hand för min man, efter mitt barn. Och min man är inte heller  alltid nummer två för mig efter vårt barn. 

Jag förstår verkligen inte vart ifrån denna tanke kommer ifrån att man alltid kommer efter barnet och barnet kommer alltid först! Lika många gånger som min dotter kommer först. kommer även min man först. Vi är en familj! Hos oss finns ingen rangordning kring vem som kommer först och vem som blir tvåa. Ibland får maken stå undan för att dotterns behov är viktigare och ibland får dottern stå åt sidan för makens.

Hur tror ni världen ser ut och framför allt, vad lär sig dessa stackars barn som hela sitt liv för höra/uppleva att de minsann kommer först? Och hur fungerar det sedan på dagis? Om alla barn lärt sig att just han/hon kommer först?

Hur tänker ni som skriver till dessa bonusmammor- eller pappor att "du kommer alltid komma efter barnet". Vad menar ni egentligen med det? 

• Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!
  • Iam
    MeNoLike skrev 2012-07-06 11:45:17 följande:
    Jag fattar inte hur så många kan tycka så illa
    Om
    Sina bonusbarn. Varför är man då ihop med föräldern till bobusbarnen?
    Jag ska snart bli sambo med en kille som har barn som är 13 å 15 år. Mina barn är 5 år. Jag kommer kanske aldrig känna som moderskänslor för dem på samma
    Sätt som för mina egna. Men jag kommer aldrig att göra skillnad på dem. För mig är alla barn i en familj lika mycket värda, något annat är helt sjukt
    Det är väl inte så många som tycker illa om sina bonusbarn, eller som behandlar dom illa? 
    För mig är ALLA I EN FAMILJ lika värda.. oavsett ålder.  
  • Anonym (Rosie)
    Ess skrev 2012-07-05 18:46:07 följande:
    Jag hade blivit förbannad om min man kläckt ur sig något sådant. Mest troligt så hade jag upplyst honom om att jag hade varken räddat honom eller hans unge, bara mig själv!
    Sen hade han fått suga på den en stund och se hur kul det var att bli upplyst om det.

Exakt vad tjänade han på att säga det?
    Det enda som hände var att han slog in första spiken i en ev barriär
    Ja, det var väldigt dumt sagt! Eftersom jag kände att han inte sa det för att vara elak så kom jag inte på det just då att jag skulle bli förbannad, men visst borde jag ha sagt något. Det där är en lika dum klyscha som att barnen alltid kommer först. Nog för att det är bra att ha en plan för den eventualiteten att det skulle brinna men det är knappast en rationell plan att gå igenom vem som ska rädda vem först ;)
    Lika ställd blir jag när någon säger att barnen är viktigast. Det går ju att förstå att någon säger så men det stämmer liksom ändå inte. Men det är inte alltid så lätt att finna sig och ifrågasätta för bara detta att man ifrågasätter en sån sak kan ju sätta mig i dålig dager.
    Det är alldeles för enkelt att påstå att barnen är viktigast, den som säger så behöver knappast förklara sig. Men jag blir alltid fundersam när jag hört någon säga så. Vad menar dom? I vilket sammanhang? Jag tycker inte man kan slänga ur sig såna saker som om det skulle vara något allmängiltigt. I vissa sammanhang känner man nog så men det ska inte användas som en ursäkt för att barn alltid ska få som de vill och för att åsidosätta någon annan. Och det var väl det som ts handlade om antar jag.
  • Anonym

Då är man ju nummer två i en kärnfamilj också om barnen går först. Varför ska barnen sättas på piedestal ovanför föräldrarna?Är det inte föräldrarnas uppgift att vägleda och guida barnen genom uppväxten? Jag skulle aldrig låta barnen komma först hela tiden. Börjar det brinna så skulle jag såklart hjälpa barnen innan jag hjälpte pappan eller vid en olycka eller något sådant.Men i vardagslivet behöver dom inte gå före. Ska man rangordna syskonen i ålder också då?Att det förstfödda barnet är värt lite mer än de efterkommande?

• FridaKim

jag är tillsammans med en man som har två barn sen tidigare. och för honnom ha det aldrig varit att jag är nummer tvåa.
    han säger att jag är det viktigaste för honnom. barnen är ju hans barn som han älskar djupt. men jag är ju hans flickvän snart fru hihi. och det är två olika sortes kärlek.

så förstår inte heller riktigt vad folk menar med att skriva att man kommer i andra hand. vi är en familj och då kommer alla först fast ibland mer dom och ibland mer jag. det bero ju lite på vad som är situation typ.

• any

Tyckte detta var så bra skrivet. Min man har två barn sen innan o vi har ett gemensammt, när jag sa att han skulle lämna bort sina några dagar när jag skulle föda fick jag nej även ett nej om jag behövde åka in på bb när han hade sina barn att han var med mig för dem kommer först. Hans barn släpper han allt för o vår minsta får jag ta för hans barn måste få känna att dem kommer först.

Jag har hela tiden försökt förklara för honom i en familj finns ingen rangordning där kommer alla först, när jag tar upp hur det var med kvinnan han har sina barn med så var det en självklarhet att den äldsta lämnades bort några dagar för hon behövde landa efter att fött den andre men var är skillnaden. Nu blir det tyvärr så vid skilsmässa att föräldrar får dåligt samvete o barnen blir offer, för oftast får skilsmässobarn det mesta severat för dem kommer på första plats för det är synd om dem.

• Ess
    any skrev 2012-09-15 16:59:19 följande:
    Tyckte detta var så bra skrivet. Min man har två barn sen innan o vi har ett gemensammt, när jag sa att han skulle lämna bort sina några dagar när jag skulle föda fick jag nej även ett nej om jag behövde åka in på bb när han hade sina barn att han var med mig för dem kommer först. Hans barn släpper han allt för o vår minsta får jag ta för hans barn måste få känna att dem kommer först.

Jag har hela tiden försökt förklara för honom i en familj finns ingen rangordning där kommer alla först, när jag tar upp hur det var med kvinnan han har sina barn med så var det en självklarhet att den äldsta lämnades bort några dagar för hon behövde landa efter att fött den andre men var är skillnaden. Nu blir det tyvärr så vid skilsmässa att föräldrar får dåligt samvete o barnen blir offer, för oftast får skilsmässobarn det mesta severat för dem kommer på första plats för det är synd om dem.
    Den mannen hade varit ett ex redan före förlossningen.
  • Anonym (NR 1)

Jag och min man resonerar på samma sätt, barnen har vi till låns men vårt förhållande är ämnat att hålla för alltid, visst älskar vi våra barn och varandra, men det är ju olika kärlekar så det går ju inte att jämföra.
    Skulle våra barn få för sig att ställa ultimatum så skulle dom få stå ut med att vi ändå höll ihop.

• Anonym (Maja)

Jag kommer att bli bonusmamma till ett barn på 8 år och jag måste anstränga mig att bli bra mamma och älska honom som mitt eget .

• Anonym (Livia)
    Anonym (Maja) skrev 2023-02-10 22:19:34 följande:

Jag kommer att bli bonusmamma till ett barn på 8 år och jag måste anstränga mig att bli bra mamma och älska honom som mitt eget .

Nej, det behöver du inte göra. Han har väl en egen mamma?
  • Ess
    Anonym (Maja) skrev 2023-02-10 22:19:34 följande:

Jag hade backat snabbt som ögat från det förhållandet med de förväntningarna.
  • Anonym (Anonym)

Jag har aldrig känt att mina barn är viktigare än min man, de är lika viktiga för mig. Om min man är sjuk får barnen vackert finns sig i att få mindre uppmärksamhet, sitta framför tv:n medan jag tar hand om honom. Den som är svagast i familjen för tillfället går först. Men självklart är det oftast barnen, och självklart går barnen först när deras behov är störst. 

Tror personligen biomammor älskar att skriva "du kommer alltid att vara nummer två" för att de tror det är ett sätt att trycka dit bonusmamma och använda sina barn som vapen. Sanningen är att en bra bonusmamma är ovärderlig för ett barn vars biologiska föräldrar inte klarade av att hålla ihop barnets familj. Försöker man skrämma bort en bra bonusmamma dömer man sitt barn till ännu mer otrygghet.

• Anonym (Gloria)

Det är samma på dejtingsajter. Självklart förstår man att barnet är viktigt men ändå måste de trycka upp det i ansiktet på en med sin text i presentationen "Har ett barn som alltid kommer först". Men gud så sugen jag blev på att dejta dig din j*vla curling-förälder eller förälder utan karaktär.

Jag älskar mitt barn men vägrar att glömma eller förinta mig själv. Barn ska självklart ha det bra men de ska inte alltid få som de vill eller att det är på deras villkor hela tiden. 

• Anonym (B)

Jag tycker att man måste skilja mellan behov och önskemål. Det är väl rimligt att (åtminstone små) barns behov kommer före vuxnas, om de krockar. Men när det gäller önskemål, alltså sånt som inte är absolut nödvändigt, så måste ju alla i familjen räknas lika mycket. 

• Anonym (S)
    Anonym (Gloria) skrev 2023-06-27 21:13:38 följande:

Det är samma på dejtingsajter. Självklart förstår man att barnet är viktigt men ändå måste de trycka upp det i ansiktet på en med sin text i presentationen "Har ett barn som alltid kommer först". Men gud så sugen jag blev på att dejta dig din j*vla curling-förälder eller förälder utan karaktär.

Jag älskar mitt barn men vägrar att glömma eller förinta mig själv. Barn ska självklart ha det bra men de ska inte alltid få som de vill eller att det är på deras villkor hela tiden. 

Precis! "Mina små prinsessor kommer alltid gå först!". Men lev med dem då för fan...!!
Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!