• Anonym (Läsning)

    Kan en lärare ge för mycket böcker?

    Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 


    Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 


    Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

    Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 


    Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 


    Är denna kritik verkligen rimlig?

  • Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:22:43 följande:
    Vad har det för betydelse? 
    Vaddå, har du bara valt på måfå heller? Klart det spelar roll vilka böcker det är!
    Du borde väl också vilja tipsa om dessa eminenta böcker?
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 12:37:43 följande:
    Vaddå, har du bara valt på måfå heller? Klart det spelar roll vilka böcker det är!
    Du borde väl också vilja tipsa om dessa eminenta böcker?
    Hela poängen är väl att förbli anonym?. Så nej böckerna är inte valda på måfå? det är nya moderna böcker. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:20:30 följande:
    Är det inte?? Om alla struntar i läxan så blir det ett problem, men alla har inte problem med att läsa och är inte utbrända. Majoriteten uttrycker att det är intressant och är väldigt engagerade på lektionerna. Om någon har hoppat över att läsa så är dom inte förberedda inför lektionen, men om dom lyssnar på dom andra kanske dom tar till sig någonting av det som diskuterats, men för att kunna diskutera måste ju majoriteten ha läst. Mitt ämne är som sagt känsligt, vet många lärare som har uppgifter att göra hemläxor om hur arbetsfördelningen ser ut mellan föräldrarna i hemmet, dom ska intervjua föräldrarna om föräldraledighet och får olika listor Där dom ska fylla i vem som gör vad i hemmet och efter det får dom sitta i skolan och jämföra hur dom har det med sina föräldrar. Det kan bli kaos.

    Läxor ska ju ha ett tydligt mervärde. Om inget händer av Att strunta i dem är ju frågan vad syftet är. Däremot beskriver du ju nu motsatsen, alltså en tydlig konsekvens (att inte kunna vara med i diskussionen på lektionen på bra sätt) så kanske finns det visst. 


    Men vad är mervärdet av att det är 300 sidor istället för ett utdrag på 2-3 sidor? Då får du ju också tydligare vad som är fokus och en mer samlad grupp i att de läser i rätt tid (inte spritt över en hel termin). Hela boken kan vara tips om man vill läsa mer, men inte som obligatorisk läxa. 


    Eller varför att lägga diskussionerna ovan kring hur man vill det ska se ut i ens egna framtida familj/relation, snarare än hur tredje person (föräldrarna) gör idag? 

  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:47:29 följande:

    Läxor ska ju ha ett tydligt mervärde. Om inget händer av Att strunta i dem är ju frågan vad syftet är. Däremot beskriver du ju nu motsatsen, alltså en tydlig konsekvens (att inte kunna vara med i diskussionen på lektionen på bra sätt) så kanske finns det visst. 


    Men vad är mervärdet av att det är 300 sidor istället för ett utdrag på 2-3 sidor? Då får du ju också tydligare vad som är fokus och en mer samlad grupp i att de läser i rätt tid (inte spritt över en hel termin). Hela boken kan vara tips om man vill läsa mer, men inte som obligatorisk läxa. 


    Eller varför att lägga diskussionerna ovan kring hur man vill det ska se ut i ens egna framtida familj/relation, snarare än hur tredje person (föräldrarna) gör idag? 


    Jag har inga diskussioner kring elevernas föräldrar. Vi diskuterar dåtid, nutid och hur vi tror det kommer se ut i framtiden. Om dom inte har läst något så blir det svårt att diskutera något annat än egna erfarenheter. 2-3 sidor saknar relevans, jag är inte ute efter några detaljer. Om du läser en bok, då vet du väl handlingen i boken, hur ska du förstå handlingen efter 2-3 sidor? Texten är inget vi ska memorera i detalj. Vissa böcker ska du memorera fakta, här den djupare förståelsen det relevanta. På samma sätt som Anne Franks dagbok, det intressanta är inte att dom har bunkrat lök och lever på det, däremot kan det skapa en förståelse för levnadsförhållandena som helhet, man får en känsla för situationen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:41:41 följande:
    Hela poängen är väl att förbli anonym?. Så nej böckerna är inte valda på måfå? det är nya moderna böcker. 
    Tro mig, är du på riktigt känns du igen ändå.
    Jag tror bara du är rädd för att böckerna skulle sågas. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 13:06:56 följande:
    Jag har inga diskussioner kring elevernas föräldrar. Vi diskuterar dåtid, nutid och hur vi tror det kommer se ut i framtiden. Om dom inte har läst något så blir det svårt att diskutera något annat än egna erfarenheter. 2-3 sidor saknar relevans, jag är inte ute efter några detaljer. Om du läser en bok, då vet du väl handlingen i boken, hur ska du förstå handlingen efter 2-3 sidor? Texten är inget vi ska memorera i detalj. Vissa böcker ska du memorera fakta, här den djupare förståelsen det relevanta. På samma sätt som Anne Franks dagbok, det intressanta är inte att dom har bunkrat lök och lever på det, däremot kan det skapa en förståelse för levnadsförhållandena som helhet, man får en känsla för situationen.

    Jag vet att du inte har sådana diskussioner. Du lyfter det ju dock återkommande utifrån att det är det enda andra alternativ till undervisningssätt du ser. 


    Det relevanta för ditt ämne är ju inte att återge handlingen i en roman, utan att få en känsla för hushållsarbetet och arbetsfördelningen där i olika historiska nedslag. Där kan du säkert hitta ett avsnitt på 2 sidor i samma bok som exemplifierar det du är ute efter. Eller tillgå annan litteratur, som tex checklistor för hemmafruar, exemplifierande bilder från olika tiders värderingar osv. 


    Det intressanta i den här tråden tycker jag inte är huruvida 15åringar kan läsa en bok eller inte, utan att du verkar tycka att ditt ämne är så svårt att diskutera och att du verkar lägga in alla skolans kunskaper i ett enda ämne du har eget ansvar över.
    Med ett brett ämne där det är svårt under kursen att hinna med alla bitar. Är det då en rimlig ambitionsnivå att lägga läsning av 2 romaner under ett helt läsår för att kunna diskutera en liten bit (jämställdhet) av ämnet?

    Att lära ut Agenda 2030 för att prata hållbara matval är kanske inte heller rätt ambitionsnivå eller knappt ens relevant.

  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 14:23:01 följande:

    Jag vet att du inte har sådana diskussioner. Du lyfter det ju dock återkommande utifrån att det är det enda andra alternativ till undervisningssätt du ser. 


    Det relevanta för ditt ämne är ju inte att återge handlingen i en roman, utan att få en känsla för hushållsarbetet och arbetsfördelningen där i olika historiska nedslag. Där kan du säkert hitta ett avsnitt på 2 sidor i samma bok som exemplifierar det du är ute efter. Eller tillgå annan litteratur, som tex checklistor för hemmafruar, exemplifierande bilder från olika tiders värderingar osv. 


    Det intressanta i den här tråden tycker jag inte är huruvida 15åringar kan läsa en bok eller inte, utan att du verkar tycka att ditt ämne är så svårt att diskutera och att du verkar lägga in alla skolans kunskaper i ett enda ämne du har eget ansvar över.
    Med ett brett ämne där det är svårt under kursen att hinna med alla bitar. Är det då en rimlig ambitionsnivå att lägga läsning av 2 romaner under ett helt läsår för att kunna diskutera en liten bit (jämställdhet) av ämnet?

    Att lära ut Agenda 2030 för att prata hållbara matval är kanske inte heller rätt ambitionsnivå eller knappt ens relevant.


    Mitt ämne handlar ju lika mycket om konsumtion som hållbara matval. Det känns som att du inte har koll på ämnet helt enkelt. Böckerna handlar inte bara om jämställdhet, det var exempel, det tar upp väldigt många saker som ingår. 


    Det är inte heller jag som hittat på att vi ska utgå från agenda 2030. 

  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 14:40:46 följande:

    Mitt ämne handlar ju lika mycket om konsumtion som hållbara matval. Det känns som att du inte har koll på ämnet helt enkelt. Böckerna handlar inte bara om jämställdhet, det var exempel, det tar upp väldigt många saker som ingår. 


    Det är inte heller jag som hittat på att vi ska utgå från agenda 2030. 


    Vad är det för böcker undrar man ju. Som inte är läroböcker men ändå tar upp så mycket som anknyter till ditt ämne. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 14:40:46 följande:

    Mitt ämne handlar ju lika mycket om konsumtion som hållbara matval. Det känns som att du inte har koll på ämnet helt enkelt. Böckerna handlar inte bara om jämställdhet, det var exempel, det tar upp väldigt många saker som ingår. 


    Det är inte heller jag som hittat på att vi ska utgå från agenda 2030. 


    Jag utgår såklart från det du skriver och det resonemang du presenterar i tråden. 


    Att utgå från agenda 2030 är inte samma sak som att lära ut Agenda 2030. 

  • EpicF
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 19:12:41 följande:

    Fixerad vid böcker, hur tycker du jag ska erbjuda eleverna att ta till sig komplex information då? 


    Jag har ex antal minuter att undervisa på i veckan. 


    Jag kan göra som många andra lärare gör, jag kan stå och hålla föreläsningar i klassrummet och sedan skicka hem eleverna och göra sina skriftliga inlämningar hemma, där dom ska visa att dom kan resonera m.m

    Jag har ingen aning om eleverna gör dessa inlämningsuppgifter själva, det ställer betydligt högre krav på eleverna dessutom. 


    Jag gör tvärtom. Litteraturen får dom läsa hemma, dom får göra anteckningar om dom vill för att komma ihåg vad dom läst och sedan ska dom komma förberedda till skolan. I klassrummet sedan arbetar vi med texten. Vi resonerar och gör saker praktiskt av det vi lärt oss och fördjupar oss på lektionen. 

    Vad tycker du är bäst? Min läxa bygger på att man ska läsa, det är ju en betydligt enklare uppgift än att både läsa, resonera och skriva?. Att resonera med andra skulle aldrig hinnas med på lektionerna annars heller.,

    Hur tycker du jag ska lägga upp det annars då när man har begränsat med undervisningstid med eleverna? 


    Hur koppler du ens läsning av populärvetenskap och ha läxa som läsning i hemkunskap? 

    Hur spelar det kurs/läroplanen?
  • EpicF
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-13 09:37:30 följande:
    Det är så i alla praktiska ämnen. Om en elev inte klarar teorin sån kan den inte få ett betyg. En person som enbart lagar god mat och är duktig på det kan inte få högsta betyg. Det ska vara medvetna val på tallriken, man ska kunna argumentera för detta och mycket annat. Matlagningen är bara en liten del och på vissa skolor har man inte ens möjlighet att laga mat i ämnet Utan ämnet blir helt teoretiskt. Men jag följer enbart kursmålen. 
    Då följer de inte kurs/läroplanen... skulle nog påstod att matlagning, utifrån kurs/läroplanen är en relativt stor del.

    Populärvetenskapliga böcker ingår dock inte i kursmålen. 

    Jag förstår att föräldrarna klagar.  
  • EnAnonumius
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:22:43 följande:
    Vad har det för betydelse? 
    Svarar du på detta sättet,  för att du inser att dina böcker är egentligen irrelevanta för ämnet du undervisar i? 

    Eller

    Svara du så för att du är rädd att få insikten att dina böcker skulle kunna vara irrelevanta för ditt ämne du undervisar i? 

    För vad är det för skönlitterära böcker DU anser är viktigt/relevanta att läsa så att eleverna slipper en massa "långa skriftliga uppgifter"  i ett ämne som hem och konsument? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Läsning)
    EnAnonumius skrev 2025-10-03 04:59:15 följande:
    Svarar du på detta sättet,  för att du inser att dina böcker är egentligen irrelevanta för ämnet du undervisar i? 

    Eller

    Svara du så för att du är rädd att få insikten att dina böcker skulle kunna vara irrelevanta för ditt ämne du undervisar i? 

    För vad är det för skönlitterära böcker DU anser är viktigt/relevanta att läsa så att eleverna slipper en massa "långa skriftliga uppgifter"  i ett ämne som hem och konsument? 

    Det här är det jag ägnar mig åt. Däremot är det svårt att hitta texter som passar. Självklart finns det korta noveller. Men en kort novell kan ju ibland vara mer svårläst än en populärvetenskaplig och underhållande bok med fler sidor. 


    https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/lasinlarning/noveller-tar-plats-i-hkk-amnet/

  • Anonym (A)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-10-03 06:12:48 följande:

    Det här är det jag ägnar mig åt. Däremot är det svårt att hitta texter som passar. Självklart finns det korta noveller. Men en kort novell kan ju ibland vara mer svårläst än en populärvetenskaplig och underhållande bok med fler sidor. 


    https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/lasinlarning/noveller-tar-plats-i-hkk-amnet/


    I artikeln har de hittat ett tiotal korta noveller och valt ut en (som namnges). De skriver också att det är svårt med romaner för eleverna har så lite tid. 
    Du har valt två romaner på 300 sidor. Du ser inte skillnaden?
    Nej, jag tror inte deras novell är mer svårläst.
  • EnAnonumius
    Anonym (Läsning) skrev 2025-10-03 06:12:48 följande:

    Det här är det jag ägnar mig åt. Däremot är det svårt att hitta texter som passar. Självklart finns det korta noveller. Men en kort novell kan ju ibland vara mer svårläst än en populärvetenskaplig och underhållande bok med fler sidor. 


    https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/lasinlarning/noveller-tar-plats-i-hkk-amnet/


    Intressant...

    Intressant att du länkar till en artikel där det tas upp om att använda skönlitteratur i HKK, dock så rekommenderar ju de just noveller. 

    Då jag själv läser en del både romaner och noveller så undra jag hur du menar med att noveller "kan ju vara mer svårläst" än en roman? 
    Du vet det hänger på författaren huruvida texten är svårläst eller lättläst, inte på om det är "novell" eller "roman". Finns gott om romaner som är svårlästa. 

    Dessutom, vad som är lätt- eller svårläst är också något som är högst subjektivt, något du bör vara medveten om.  Även huruvida boken är underhållande eller inte är också något som är högst subjektivt.

    Läser man noggrant i artikeln så valde de  just noveller av en anledning. Det var för att de insåg att eleverna har även andra ämnen som de också har uppgifter att lämna in till. Något har bevisat i denna tråden att du inte har intresse av att ta hänsyn till, fast det är många som har påtalat detta för dig. 

    Så om du nu skall använda skönlitteratur i din undervisning så kanske du bör se över valet av populärvetenskaplig litteratur och kanske ta till dig av vad det står i artikeln. Dv.s att noveller är att föredra då eleverna även har andra ämnen i skolan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Nope!)

    Inte ens jag som vid 15 års ålder var väldigt läsvan och med väldigt gott ordförråd hade orkat traggla mig igenom 2 x 300 sidor i böcker som jag inte valt själv.
    Det är lovvärt att ha ambitioner som lärare men ...
    I min kommun har man just konstaterat att 60% av eleverna inte klarar kriterierna för gymnasiebehörighet. 
    Ska man då satsa på att elever ska läsa x-antal 100 sidor eller kanske man ska satsa på läskunnighet rent allmänt?
    Det ändras rätt friskt i läroplaner men elevernas resultat sjunker ändå.
    Vi skickar ut ungdomar i livet med i många fall ingen eller bara en halv "verktygs-låda" i bagaget.

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?