• Anonym (Tjocka Märta)

    Varför är jag tjock?

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?

  • Svar på tråden Varför är jag tjock?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-15 12:31:29 följande:

    Mättande frukosttips: turkisk yoghurt 10 % med bär, kokt ägg till. Eller omelett.

    Sen borde du nog sikta på att få i dig ordentlig lunch och middag och skippa nattmackan, att äta sent är inte bra om man vill gå ner i vikt.

    Till mellanmål kan du ta nötter, ägg, ost, salami, oliver, avokado, grönsaker. Om du känner ett behov. Men undvik för mkt frukt då det innehåller mkt socker.


    Att äta sent har ingenting med viktnedgång att göra överhuvudtaget. Det är kalorier in - kalorier ut som räknas, inte när man äter det på dygnet.

    Du ger även tips på väldigt mycket saker som innehåller väldigt mycket fett. För viktnedgång rekommenderas det inte med tanke på att fett innehåller mer kalorier per gram än protein och kolhydrater.

    Frukt innehåller socker, ja. Fruktsocker! Att äta 1-3 frukter per dag är inte farligt.
  • Anonym (Sn)

    Ämnesomsättningen saktar ner lite nattetid pga hormoner. Det är meningen att vi ska sova då, inte äta. Så tid på dygnet spelar roll.

    Nej det är inte så enkelt som kalorier in och ut. Det beror på vad du äter. Fett ger mer mättnad och höjer inte blodsockret så som frukt och kolhydrater gör.

    De flesta misslyckas med bantning pga de äter för lite. Därav att lchf funkar bra för många överviktiga: de kan äta sig mätta och ändå gå ner i vikt.

  • Anonym (Tjocka Märta)
    Limeblad skrev 2020-01-15 08:15:19 följande:
    Varför äter du inget under dagen? Det är väl bättre att äta under den tid kroppen är igång och inte äta nägot precis innan läggdags? Jag hade brutit ihop om jag inte ätit något mellan lunch och middag.

    Om du inte klarar av gröten kanske du kan äta någon macka (gärna nyttigare än rostbröd) och yoghurt/fil med någon müsli (gärna utan tillsatt socker).
    Jag äter frukost ganska sent och är oftast inte hungrig till lunch. Frukost runt halv tio, börjar jobba elva och äter middag vid sex-halv sju. Sen går jag på långprommenad med hunden ca två timmar och vi brukar vara hemma strax före tio. Sen går jag och lägger mig vid halv två och brukar äta en nattmacka en och en halv-en timme innan jag lägger mig för jag kan inte sova annars.

    Jag ska köpa yoghurt eller fil till nästa omgång frukost.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-15 13:19:06 följande:

    Ämnesomsättningen saktar ner lite nattetid pga hormoner. Det är meningen att vi ska sova då, inte äta. Så tid på dygnet spelar roll.

    Nej det är inte så enkelt som kalorier in och ut. Det beror på vad du äter. Fett ger mer mättnad och höjer inte blodsockret så som frukt och kolhydrater gör.

    De flesta misslyckas med bantning pga de äter för lite. Därav att lchf funkar bra för många överviktiga: de kan äta sig mätta och ändå gå ner i vikt.


    Ämnesomsättningen saktar inte in på natten. Kroppen förbrukar energi i samma grad som under dagen om vi skulle sitta/ligga still även dagtid. Alla kroppens organ förbrukar energi. I runda svängar behöver en människa ca 1300 kcal per dag enbart för att alla organ i kroppen ska fungera. När vi rör på oss ökar energibehovet.

    Jag sa inte att man ska skippa fetter, tvärtom, fett behövs i kroppen. Det jag menar är att så länge en person inte äter en specifik kost (t.ex. LCHF som du nämnde) kan man inte äta nötter eller avokado i mängder bara för att det ?mättar bättre?. 15 gram nötter är ca 90 kalorier. Du behöver äta betydligt mer än så för att känna mättnad. Jämför det med t.ex. hur mycket potatis du kan äta för samma antal kalorier och hur mycket mer det fyller ut magsäcken och mättar.
  • Anonym (Söt)

    Jag tycker du borde testa lchf! Du äter ju ändå inga grönsaker/frukter... strikt lchf låter ju som en perfekt diet för dig!

  • Anonym (Sn)

    Tidpunkt spelar också roll, därför nattarbetare rekommenderas att äta på ett särskilt sätt. Kroppen är inte gjord för att äta på natten och man går lättare upp i vikt då kroppen har svårare att ta hand om maten på samma sätt som dagtid. Googlar man hittar man enkelt råd ang kost nattetid,och vad som händer i kroppen nattetid hormonellt. Viss mat är lite bättre än annan att äta nattetid, främst sånt som inte höjer blodsockret.

  • Cheescake
    Anonym (Hanna) skrev 2020-01-15 13:04:54 följande:

    Att äta sent har ingenting med viktnedgång att göra överhuvudtaget. Det är kalorier in - kalorier ut som räknas, inte när man äter det på dygnet.

    Du ger även tips på väldigt mycket saker som innehåller väldigt mycket fett. För viktnedgång rekommenderas det inte med tanke på att fett innehåller mer kalorier per gram än protein och kolhydrater.

    Frukt innehåller socker, ja. Fruktsocker! Att äta 1-3 frukter per dag är inte farligt.


    Om man ska ner i vikt, hålla sig mätt och samtidigt få bra kostvanor så är det fett och protein man ska äta mycket av och en lite del kolhydrater, och då långsamma kolhydrater och inte pasta, ris, potatis eller annan mjölmat som är snabba kolhydrater.
  • Cheescake
    Anonym (Hanna) skrev 2020-01-15 14:18:51 följande:

    Ämnesomsättningen saktar inte in på natten. Kroppen förbrukar energi i samma grad som under dagen om vi skulle sitta/ligga still även dagtid. Alla kroppens organ förbrukar energi. I runda svängar behöver en människa ca 1300 kcal per dag enbart för att alla organ i kroppen ska fungera. När vi rör på oss ökar energibehovet.

    Jag sa inte att man ska skippa fetter, tvärtom, fett behövs i kroppen. Det jag menar är att så länge en person inte äter en specifik kost (t.ex. LCHF som du nämnde) kan man inte äta nötter eller avokado i mängder bara för att det ?mättar bättre?. 15 gram nötter är ca 90 kalorier. Du behöver äta betydligt mer än så för att känna mättnad. Jämför det med t.ex. hur mycket potatis du kan äta för samma antal kalorier och hur mycket mer det fyller ut magsäcken och mättar.


    Nej, man behöver inte äta mer än 15g nötter för att bli mätt. Fett mättar mera och man kan då ära mindre. Att fylla ut magsäcken med en massa potatis för att bli mätt är inte bra om man ska ner i vikt.
  • Anonym (Tjocka Märta)

    Hjälp mig gärna att bättra på den här menyn till nästa vecka!

    Måndag
    Frukost: Filmjölk eller yoghurt med hallon, hårt bröd med smör och mjukost
    Middag: Fläskkarré, potatis, sås, grönsaker men jag vet inte vilka. Jag äter mest gröna blad som spenat och rucola. Låtsas som att jag skriver det om grönsaker varje dag.
    Kvällsmat: Vet inte.

    Tisdag
    Frukost: Samma som måndag
    Middag: Pasta med vegetarisk grön sås
    Kvällsmat: 

    Onsdag
    Frukost: Rostat bröd med smör och leverpastej
    Middag: Kyckling med ris och currysås
    Kvällsmat:

    Torsdag
    Frukost: Samma som onsdag
    Middag: Fiskgratäng med dragon och mos
    Kvällsmat:

    Fredag
    Frukost: Äggröra
    Middag: Pulled pork med klyftpotatis, vitlöksdressing och grönsaker.
    Kvällmat:

    Som ni ser så vet jag inte alls vad jag ska äta till kvällsmat om jag inte äter mackor.

  • Anonym (Hanna)
    Cheescake skrev 2020-01-15 15:03:08 följande:

    Om man ska ner i vikt, hålla sig mätt och samtidigt få bra kostvanor så är det fett och protein man ska äta mycket av och en lite del kolhydrater, och då långsamma kolhydrater och inte pasta, ris, potatis eller annan mjölmat som är snabba kolhydrater.


    Varför är du rädd för kolhydrater? Kolhydrater har lika många kalorier per gram som protein. Sen varierar det från person till person vad man känner sig mätt på.
Svar på tråden Varför är jag tjock?